Planner Schreef:
——————————————————-
> In een eerder topic heb ik al aangegeven dat “gedurende de tijd die daarvoor nodig is” door rechters ruimer wordt geïnterpreteerd:
> http://politie.startpagina.nl/prikbord/15950802/15951611/re-laden–lossen-#msg-15951611
Die jurisprudentie is van 2005:
Daarin de zin waarop de beslissing is gebaseerd: “- dat het lossen niet langer dan noodzakelijk heeft geduurd.”
Ik ken nog een recentere uit 2010 http://jure.nl/bo4752:
In die jurisprudentie staat opnieuw letterlijk het uitgangspunt van de Hoge Raad genoemd
Onder laden en lossen dient te worden verstaan het onmiddellijk, nadat het voertuig tot stilstand is gebracht,
bij voortduring inladen of uitladen van goederen van enige omvang of enig gewicht, gedurende de tijd die daarvoor nodig is
(vergelijk Hoge Raad 12 mei 1999, nr. 33.286 , BNB 1999/257)
Tot zover het ruimer interpreteren.
Ik denk dat het uitgangspunt dus hetzelfde is alleen denk ik dat op basis van het aangedragen bewijs van beide een andere uitspraak tot stand gekomen is.
Voordeel voor de bekeurde is dat de verbalisant voor dit soort zaken meestal niet naar de rechtbank gaan als het zover komt.
Daardoor kan de rechter de bekeurde partij bevragen en de verbalisant niet. Maar dat is een keuze van de verbalisant.
In het aangehaalde geval uit 2010 betrof het een combinatie van een groot goed (bed) wat (zo was de rechter van mening) niet anders dan met een auto vervoerd kon worden.
Bovendien werd duidelijk gesteld dat als er onduidelijkheid is de betrokkene dient te bewijzen.
De bewijslast dat sprake is van het onmiddellijk laden en lossen van goederen, rust op eiser.
Daarbij geldt de vrije bewijsleer, hetgeen inhoudt dat de rechter vrij is in de keuze van bewijsmiddelen en waardering daarvan.
Het bewijs kan eveneens gebaseerd zijn op vermoedens.
Of de rechter bewijs gebaseert op vermoedens accepteert is twijfelachtig.
Er staat in de jurisprudentie uit 2010 letterlijk genoemd hetgeen ik eerder zei en waarvan ik nog steeds vind dat het in een advies als uitgangspunt moet dienen:
5.3. Het Hof stelt voorop dat volgens vaste rechtspraak onder het onmiddellijk laden en lossen als bedoeld in artikel 225 van de Gemeentewet ,
dient te worden verstaan het - onmiddellijk nadat het voertuig tot stilstand is gebracht - bij voortduring inladen of uitladen
van goederen van enige omvang of enig gewicht, gedurende de tijd die daarvoor nodig is.
Uit de jurisprudentie volgt tevens dat – anders dan de heffingsambtenaar in eerste aanleg heeft betoogd –
laden en lossen niet slechts het in of uit de auto brengen omvat, maar ook het halen of brengen ter plaatse.
Verder had de verbalisant sterker gestaan als deze nauwkeuriger was geweest in de duur van het niet aantreffen van laad- en losactiviteiten.
Tussen een bed brengen naar een woning en een bed brengen naar een woning kan een enorm verschil zitten.
Als ik een bed moet lossen dan:
1. zet ik mijn auto zo dicht mogelijk naast het adres waar ik moet zijn. (dan parkeer ik deze doorgaans niet eerst in een parkeervak)
2. parkeer ik daarná mijn auto op voorgeschreven wijze.
Bovenstaand advies is een uitgangspunt wat ik hier verkondig en adviseer, anders dan een discutabel:
“Je mag onder de noemer van laden en lossen met je goed aan de wandel tot het adres waar je moet zijn zolang je het goed maar in je handen hebt.”
Of woorden van gelijke strekking.
Dan toch nog een kleine toelichting op waarom ik anders kijk naar beroeps laders/lossers:
Het aannemelijk maken dat deze personen zich (nagenoeg) bij voortduring bezig houden met laden en lossen is voor hen een koud kunstje.
Ook voor de verbalisant kan dit haast wel aangenomen worden.
Ik ken maar weinig beroeps-laders-lossers die hetgeen zij bezorgen komen installeren/monteren of uitgebreid op de koffie gaan op hun bezorgadresjes.
Daarentegen ken ik wel veel voorbeelden van mensen die onder het mom van laden/lossen
-de stad in gaan
-even snel een boodschap gaan doen
-geen parkeergeld hadden
-niet verder door de regen wilden dan noodzakelijk
-hun pleur-maar-neer-lichten gebruiken om laden/lossen voor te wenden
en dat op allerlei locaties niet beperkt tot laad- en loszones.