Fysieke Vaardigheids Toets van de Nederlandse politie

• KlaasVaak.

Twintig procent van de agenten niet fit genoeg

(Novum) - Een op de vijf politieagenten is niet fit genoeg. Hun conditie is onder de maat of ze zijn niet snel genoeg om hun werk te kunnen doen.

Dat meldt RTL Nieuws op basis van bij de politie opgevraagde cijfers.

Alle veertigduizend agenten die een wapen en een wapenstok dragen moeten sinds vorig jaar een conditietest doen.

Veertienduizend hebben dit nog niet gedaan, nog eens vierduizend konden de test niet doen vanwege blessures of andere gezondheidsklachten.

Van de agenten die de test wel deden slaagden er ruim 4400 niet.

Politiechef Ruud Bik laat tegenover RTL Nieuws weten dat regio's waar minder dan tachtig procent van de agenten geslaagd is voor de test aan het werk moeten.

Dat geldt in ieder geval voor het Korps Landelijke Politiediensten en het korps in de regio Rotterdam-Rijnmond. Daar slaagden respectievelijk 66 en 65 procent van de dienders.

1. Kan iemand mij vertellen waarom een man op de leeftijd van 50-54 sneller moet rennen dan een meid van tussen 19-24 ?

Rent een verdachte minder hard als deze door een vrouw achterna gezeten wordt dan door een man? Wat is dat voor rariteit?

Een hint: sinds 2005 is er gemeten (zonder opbouw in sporttraining) op basis van geslacht en leeftijd en daar zijn normtijden op afgesteld.

Want de politie kon zich niet veroorloven dat halve korpsen niet zouden slagen voor een opgelegde normtijd.

2. Kan iemand mij vertellen waarom die man van 50-54 zijn tijd niet haalt op de FVT “niet snel genoeg om zijn werk te kunnen doen”? (Zie onder)

Tijden per geslacht (voor zover ik heb kunnen terugvinden op https://www.fvtpolitie.nl/

Leeftijd_|_ V _|_ M

_ 19-24 | 3:45 | 3:08

_ 25-29 | 3:46 | 3:10

_ 30-34 | 3:52 | 3:13

_ 35-39 | 4:00 | 3:19

_ 40-44 | 4:07 | 3:24

_ 45-49 | 4:13 | 3:30

_ 50-54 | 4:25 | 3:38

_ 55-59 | 4:40 | 3:53

_ 60-64 | 4:50 | 4:00

Leeftijden op basis van tijd

_T__|_m/v_|_leeftijdsvergelijking

3:38 |__M__ <54 < V<19 | een man van 54 moet sneller lopen dan een vrouw van 19 jaar.

3:53 |__M__ <65 = V<36 | een man tot 65 moet even snel lopen als een vrouw van 35 jaar.

4:00 |__M__ <65 = V<40 | een vrouw tot 40 mag even snel lopen als een man tot 65 jaar.

BTW: De meerderheid die het niet haalt moeten haast wel in de oudere dienstverbanden zitten.

Simpel omdat de FVT al in ca. 2004 onderdeel uitmaakte van de opleiding (toets 1 jaar voor einde opleiding).

Haalde je de FVT niet dan kwam je niet door de opleiding. Dus alles wat ca 2005-6 ‘op straat’ kwam heeft toen aan de toetseisen voldaan.

3. Kan iemand mij vertellen waarom ministeries allemaal een sportzaal hebben en politiebureaus niet?

4. Kan iemand mij vertellen waarom de politie geen abonnementen op of kortingsregelingen bij sportscholen regelt

terwijl het wel verplicht is een bepaalde conditie te onderhouden? (en dreigt personeel te ontslaat als het niet voldoet)

Bij defensie gaat dat heel anders.

• BennieMak

Of, KlaasVaak, gebruikte men middeltjes om door de sportkeuring te komen? ;)

Waarom er onderscheidt gemaakt wordt tussen mannelijk en vrouwelijk politiepersoneel? Dat kun jezelf toch wel bedenken!?

Blijkbaar heeft je werkgever ‘specificaties’ opgesteld aangaande leeftijd en geslacht waarin personeel geplaatst wordt.

Alle beroepen vereisen dat je je vaardigheden buiten de tijd van de baas op peil houdt, althans dat is gebruikelijk bij burgerbanen. Blijkbaar heeft jouw werkgever geluisterd naar jullie wens om marktconform te werken. Helaas blijkt dat een groot deel van zijn personeel een boertje dood heeft aan de verwachte tegenprestatie…

• jobcop

Overigens krijgen wij in Midden-NL (nog) wel een vergoeding van max 120 euro per jaar aan sportkosten. Het dekt niet de lading, maar het is in ieder geval een stimulans. maar ik ben met je eens: de baas kan veel beter faciliteren dan ze nu doet. Overigens: ik liep hem in 3.08, ruim binnen de norm van mannen 40-44 jaar.

• KlaasVaak.

BennieMak Schreef:

——————————————————-

> Of, KlaasVaak, gebruikte men middeltjes om door de sportkeuring te komen? ;)

Dan had iedereen de FVT wel gehaald en was dit nooit een onderwerp van discussie geweest.

> Waarom er onderscheidt gemaakt wordt tussen mannelijk en vrouwelijk politiepersoneel?

> Dat kun jezelf toch wel bedenken!?

Nee. Want er wordt nu gesteld dat ‘de politie’ niet geschikt is om zijn werk te doen OMDAT de FVT niet gehaald is.

Kennelijk is de FVT halen dus een blijk van ‘je werk kunnen doen’. Een vrouw dus eerder haar werk goed dan een man.

We lopen achter dezelfde verdachte aan te rennen. Maar zij hoeft niet zo hard te lopen.

Dus dan sta ik er altijd alleen voor. Dan wil ik niet meer de straat op met een vrouw. Zoiets?

Ik ga samen met een collega van willekeurige leeftijd en geslacht de straat op.

Beide gaan we achter dezelfde verdachte aan.

Per saldo moet ik als man dus altijd sneller zijn dan mijn vrouwelijke collega's en mijn oudere mannelijke collega's.

In Duitsland (NRW) is het objectief en duidelijker gesteld.

Je wordt lid van een atletiekvereniging. Je kwalificeert je voor een onafhankelijk certificaat bestaande uit een aantal keuze disciplines met bijbehorende tijden.

Ik meen dat het ‘de gouden ster 1’ heet ofzo. Net als in stijldansen. Ben je beter in zwemmen kies je zwemmen en anders hardlopen ofzoiets.

Zonder dat certificaat is solliciteren zinloos. Positieve discriminatie vanuit het korps is er niet.

En vervolgens mag je je certificaat ‘verdedigen’ in de aanstellingssporttoets.

"Bei der Sportprüfung rasseln im Schnitt ein Drittel der Männer und die Hälfte der Frauen durch.

Einstellungsberater Walter Krause (57): „Bei rund 2 600 Bewerbern auf 115 freie Stellen müssen wir kräftig aussieben. Wir wollen nur die Besten.“

Sieben Jungen und elf Mädchen sind nach Göppingen gekommen, um sich dem Auswahltest zum Polizeidienst zu stellen.

Dazu gehört auch der Sportleistungstest. 15 bis 20 Prozent packen ihn im Schnitt nicht.

(…)

Von den rund 20 Geladenen pro Testtag erscheinen bis zu sechs erst gar nicht, berichtet Mattern.

(…)

Nur rund die Hälfte der jährlich insgesamt 4 000 Bewerber entspricht den Anforderungen der Polizei.

> Alle beroepen vereisen dat je je vaardigheden buiten de tijd van de baas op peil houdt, althans dat is gebruikelijk bij burgerbanen.

Precies. Ik heb geen burgerbaan.

Ik kan mijn schietvaardigheden ook niet in mijn vrijetijd bijschaven.

Evenmin mijn rijvaardigheden met O&G. Waarvan zelfs de minister gesteld heeft dat ik tijdens het werk niet geoefend mag worden.

Dat zou een te zware belasting zijn. Het boeit de minister geen zier dat ik dus niet aan praktijksituaties getoetst word.

Want rijden ALSOF je met O&G rijdt terwijl je ZONDER O&G rijdt is een verschil van dag en nacht.

> Blijkbaar heeft jouw werkgever geluisterd naar jullie wens om marktconform te werken.

Ik heb geen idee waar je het over hebt. ‘Jullie wens’ ken ik niet.

Graag een onderbouwing en een bron van hetgeen je stelt.

Rare acties zijn van alle landen: http://www.focus.de/politik/deutschland/focussiert-stuttgart-will-polizeipruefung-vereinfachen_aid_654693.html

De aanstellingstoets vereenvoudigen want:

Der Deutsch-Test ist eine große Klippe für viele Bewerber

en

Das Ministerium will auch die Sportprüfung vereinfachen.

Da im Durchschnitt 30 Prozent aller Bewerber an den Zeitvorgaben für den Hindernis-Parcours,

den Sprint und den Ausdauerlauf scheiterten, seien auch hier Erleichterungen angedacht.

> Helaas blijkt dat een groot deel van zijn personeel een boertje dood heeft aan de verwachte tegenprestatie…

Ook dit is een stelling die je niet KUNT onderbouwen.

Graag een verwijzing naar hetgeen je hier beweert als waarheid.

• BennieMak

Of heeft men nu te weinig tijd om het middeltje voor zich te laten werken (tijdelijk intensief trainen, overgewicht wegwerken, wat al niet meer)?

Tsja, blijkbaar kun je je niet voorstellen dat een werkgever zijn personeel kiest op kwaliteiten. Blijkbaar is fit genoeg zijn een kwalificatie waaraan de politieman/vrouw dient te voldoen. De vrouwen hebben echt wel kwalificaties waaraan jij bij lange na niet voldoet, terwijl dat voor een goed functioneren wel vereist is. Allemaal erg voor de hand liggend overigens…

Ik weet niet hoe de teams worden samengesteld of hoe zij worden ingezet. Een combi van een snel team achter straatcriminaliteit en een sloom team naar een verkeerscontrole?

En dat je het nu weer moet hebben over schietvaardigheid en O&G (rijden met Optische & Geluidssignalen?). Ik denk dat schietvaardigheid zeker wel in eigen tijd kan worden getraind! Tenzij dat verboden is door je werkgever, dan heb je een punt.

I have been here for about 10 years! Als de economie weer aantrekt dan krijgen we weer de verhalen te horen over hoe scheef men beloont wordt bij de politie t.o.v. het bedrijfsleven…sla het archief er even op na! Dat in combinatie met het door jou gequote openingsbericht, een beetje de grijze massa in werking zetten..et voila, toch?

Terugkomende op het oorspronkelijke bericht: Die genoemde prestaties heb ik wel degelijk geleverd….voor een man die ruim 20 jaar jonger is. :D

• KlaasVaak.

BennieMak Schreef:

——————————————————-

> Of heeft men nu te weinig tijd om het middeltje voor zich te laten werken (tijdelijk intensief trainen, overgewicht wegwerken, wat al niet meer)?

Lees jij wel? Al vanaf ca. 2005 wordt er gewezen op het verplicht zijn van de FVT.

Eerder wees ik er al op dat middeltjes tijdens het werken onzin zijn omdat je vooraf niet weet wanneer het ‘spannend’ wordt.

> Tsja, blijkbaar kun je je niet voorstellen dat een werkgever zijn personeel kiest op kwaliteiten.

> Blijkbaar is fit genoeg zijn een kwalificatie waaraan de politieman/vrouw dient te voldoen.

In de media werden de resultaten verwoord als dat de politie niet geschikt zou zijn voor het werk vanwege het niet halen van de FVT.

a) Loop ik de FVT binnen de norm.

b) Waarom is een man op een andere geschikt dan een vrouw voor hetzelfde onderdeel: een verdachte achterhalen / aanhouden.

Straks mag een vrouw bij de schiettoets ook volstaan met minder treffers. Wat is daar de logica achter dan?

> De vrouwen hebben echt wel kwalificaties waaraan jij bij lange na niet voldoet, terwijl dat voor een goed functioneren wel vereist is.

Ik voldoe al aan de kwalificaties van een 19 jarige vrouw…Je bedoelt kwaliteiten of eigenlijk normen?

> Allemaal erg voor de hand liggend overigens…

Helemaal niet. Let wel dat we het over hetzelfde onderdeel hebben waarbij mannen langs een andere norm worden beoordeeld.

> Ik weet niet hoe de teams worden samengesteld of hoe zij worden ingezet.

> Een combi van een snel team achter straatcriminaliteit en een sloom team naar een verkeerscontrole?

Hoe onzinnig ben jij eigenlijk?

Je bent (hoofd)agent en je wordt aan een bureau toegedeeld. Op dat bureau kom je volgens je rooster in dienst.

En die mensen aan een bureau moeten met x mensen per dienst aanwezig zijn.

Die hebben hun vaste vrije dag / pappa-dag / mamma-dag / verplichte roosterrust / etc.

De een gaat te voet de straat op en een ander met een auto of fiets of snorfiet of motor.

Bij die planningskeuze hoort niet de score van je FVT.

En vind jij dat een verdachte meer kans moet krijgen als hij bij een verkeerscontrole wordt aangehouden dan bij een controle door een wijkteam op straat?

> En dat je het nu weer moet hebben over schietvaardigheid en O&G (rijden met Optische & Geluidssignalen?).

> Ik denk dat schietvaardigheid zeker wel in eigen tijd kan worden getraind!

Ja waarom zou ik het niet over iets anders hebben? Jij sleept er voortdurend zaken bij die kant nog wal raken.

Dan zijn mijn vergelijkingen een stuk zinniger en onderbouwd en vaak voorzien van bronvermelding.

En mocht je twijfelen als de bron ontbreekt: zeg het en ik plaats de bron alsnog. Het komt niet uit mijn grote duim.

Er zijn een paar zaken nodig om te schieten in je vrije tijd:

a) een wapen

b) munitie

c) een schietbaan

a) In principe gaat je wapen niet mee naar huis. Tenzij…strenge regeltjes waarbij oefenen niet wordt genoemd.

Bovendien heeft het merendeel heeft geen wapenkluis van de baas.

Die ‘wapenkluis van de baas’ is trouwens ‘made in China’ en pisbakkenstaal is van betere kwaliteit. De bijgeleverde keilbouten waren van aluminium. Ja ik lieg niet.

Een burger met een vuurwapenverlof loopt het risico dat zijn verlof wordt ingetrokken als hij zijn wapen in zo'n kluis opbergt.

b) En hoe kom aan munitie? Haal ik een doosje op bij de chef omdat ik ff wil knallen in de tuin op bierblikjes?

c) waar ga ik schieten? Moet ik lid worden van een particuliere schietclub.

Dan moet ik wel weten welk uitschot daar komt anders heb ik een screeningsprobleem bij een volgende carrierestap binnen de politie.

De kwaliteit en capaciteit van de politieschietbanen is ver beneden peil.

> Tenzij dat verboden is door je werkgever, dan heb je een punt.

Ik heb niet 1 punt, ik heb er al 3.

En jij kletst en vindt maar wat over zaken waar je geen enkel benul van hebt. Maar wel standpunten innemen.

Jij vindt dat schietvaardigheid wel kan worden getraind. Toch?

Zoals gebruikelijk poneer je stellingen zonder bronvermeldingen of onderbouwing en beantwoord je (weder) vragen niet.

Ik schreef eerder 4 vragen op en je fietst er omheen zonder er op in te gaan. Zoals vaker.

> I have been here for about 10 years!

>Als de economie weer aantrekt dan krijgen we weer de verhalen te horen over hoe scheef men beloont wordt bij de politie t.o.v. het bedrijfsleven…

> sla het archief er even op na! Dat in combinatie met het door jou gequote openingsbericht, een beetje de grijze massa in werking zetten..et voila, toch?

Ik weet niet waar je het over hebt. Ik zal een poging wagen:

politieziektekostenpolis : weggesaneerd

openbaarvervoer : weggesaneerd

politiesporten : weggesaneerd

salaris : al 10 jaar onder de inflatienorm

reiskosten: verlaagd naar 14 cent (terwijl vele reizen als er geen OV rijdt)

overwerktoeslagen: geminimaliseerd

onregelmatigheidstoeslagen : geminimaliseerd

feestdagentoeslag: is er niet

vrije zondagen teruggedrongen tot de helft

nachtdienstontheffing voor ouderen: opgeheven

FUT/FLO : opgeheven

CAO 2012 : vastgelegd voor 3 jaar op nullijn omdat het nu slecht gaat terwijl tegelijk de gemeenteambtenaren er 2% + éénmalige uitkering bij kregen en de schoonmakers 4,8% ?!

Ik kan nog wel doorgaan hoor…

Dus ‘als de economie weer aantrekt’ zit de politie nog aan 3 jaar CAO vast op nullijn zoals de afgelopen 10 jaar.

Je kletst maar wat.

> Terugkomende op het oorspronkelijke bericht:

> Die genoemde prestaties heb ik wel degelijk geleverd….voor een man die ruim 20 jaar jonger is. :D

Waar heb jij het over…? Ik wacht nog op 4 concrete antwoorden.

1. Kan iemand mij vertellen waarom een man op de leeftijd van 50-54 sneller moet rennen dan een meid van tussen 19-24 ?

2. Kan iemand mij vertellen waarom die man van 50-54 zijn tijd niet haalt op de FVT “niet snel is genoeg om zijn werk te kunnen doen”?

3. Kan iemand mij vertellen waarom ministeries allemaal een sportzaal hebben en politiebureaus niet?

4. Kan iemand mij vertellen waarom de politie geen abonnementen op of kortingsregelingen bij sportscholen regelt

terwijl het wel verplicht is een bepaalde conditie te onderhouden? (en dreigt personeel te ontslaat als het niet voldoet)

• BennieMak

KlaasVaak. Schreef:

> 1. Kan iemand mij vertellen waarom een man op de

> leeftijd van 50-54 sneller moet rennen dan een

> meid van tussen 19-24 ?

> 2. Kan iemand mij vertellen waarom die man van

> 50-54 zijn tijd niet haalt op de FVT "niet snel is

> genoeg om zijn werk te kunnen doen"?

> 3. Kan iemand mij vertellen waarom ministeries

> allemaal een sportzaal hebben en politiebureaus

> niet?

> 4. Kan iemand mij vertellen waarom de politie geen

> abonnementen op of kortingsregelingen bij

> sportscholen regelt

> terwijl het wel verplicht is een bepaalde

> conditie te onderhouden? (en dreigt personeel te

> ontslaat als het niet voldoet)

Lekker ondankbaaar voor de genomen moeite die ik heb genomen om het je uit te leggen! Als je altijd zo uit de hoek komt, is het geen wonder dat niemand je wil antwoorden!

Ik zal een laatste poging wagen om je 4 vragen als een slagroomgebakje naar binnen te kunnen schuiven:

Jouw werkgever eist van zijn personeel een bepaalde mate van fitheid om het werk goed te kunnen uitvoeren. Om de gebreken van een mannelijk personeelslid te compenseren t.o.v. een vrouwelijk personeelslid, zijn de eisen aangaande deze fitheidsnorm voor een man extra streng. Een agent dient achter de boeven aan te rennen, een minister die dat gaat doen slaat een modderfiguur. Daarom rent deze in een speciale sportzaal om zijn/haar frustaties af te reageren. En last but not least: Je liegt als je stelt dat de politie geen kortingsregelingen kent, zoals jobcop heeft uitgelegd.

Duidelijk nu?

• KlaasVaak.

Ik lieg niet: jij leest niet goed.

“Wij in Midden-NL” en ik bevind me niet in Midden-NL

In de CAO is niets geregeld over sporten. De rest komt waarschijnlijk uit regionale potjes.

Of uit een belastingregel die je voor verschillende doelen kunt inzetten zoals een fiets of studieboeken of betalen van vakbondslidmaatschap.

Al heb ik nooit gehoord dat een sportschool tot de doelen behoort.

Maar dat lezen doe je ook niet in mijn laatste reactie.

Je geeft een antwoord op niet gestelde vragen.

• BennieMak

Man, je had het over de politie! Ik denk dat jouw regio inmiddels wel een potje beschikbaar heeft, daar was 40% niet fit genoeg om het vak uit te oefenen.

Verder moet je natuurlijk wel achter je geschreven tekst blijven staan, of ruiterlijk erkennen dat je het verkeerd begrepen hebt. Aangezien je dat ook niet doet vraa ik mij af hoe je als agent functoneert. Autoritair!

• Starsky79

KlaasVaak. Schreef:

> 1. Kan iemand mij vertellen waarom een man op de

> leeftijd van 50-54 sneller moet rennen dan een

> meid van tussen 19-24 ?

Geen idee. Daar zal vast over nagedacht zijn. Maar goed een vrouw is natuurlijk wel ff anders gebouwt dan een man. Dus dat er verschil in tijden zit vind ik wel logisch. Maar het staat wel raar met de leeftijden zo.

> 2. Kan iemand mij vertellen waarom die man van

> 50-54 zijn tijd niet haalt op de FVT "niet snel

> genoeg om zijn werk te kunnen doen"?

Niet snel genoed vind ik onzin. Kennelijk is het nu zo dat je heel hard moeten kunnen rennen om een goed agent te zijn. Ik heb jaren lang aan atletiek gedaan. Ben daarna gaan voetballen en dat heeft me mijn hamstrings gekost. Rennen is voor mij nu niet zo'n succes om dat die spieren dat niet willen. Fietsen daarin tegen is geen probleem en ook daar vang je boeven mee. Overigens is de tijd geen probleem. Loop hem doorgaans in 2.45 a 2.50 en dat is ruim binnen de tijd voor 30 tot 34

> 3. Kan iemand mij vertellen waarom ministeries

> allemaal een sportzaal hebben en politiebureaus

> niet?

Dat zou je toch moeten weten. Al die DKDB-ers moeten ook iets doen als ze aan het wachten zijn op het VIP…;)

>

> 4. Kan iemand mij vertellen waarom de politie geen

> abonnementen op of kortingsregelingen bij

> sportscholen regelt

> terwijl het wel verplicht is een bepaalde conditie

> te onderhouden?

> Bij defensie gaat dat heel anders.

bij de eenheid Den Haag is dat er wel. Dus daarin kan ik je niet voorzien in een antword behalve dan dat ik het eea is zou gaan voorleggen aan de OR. Mogelijk kunnen die het landelijk regelen?

Defensie is geen vergelijk. Die hebben op de meeste kazernes mooie sportfaciliteiten. En dat is nou eenmaal van vroeger.

Overigens ben ik een van die 14000 die hem (nog) niet gedaan heeft dit jaar. Had te maken met trainingen voor de bike en de ME. Er is simpel weg geen ruimte om dat er dan nog eens bij te plannen. Maar zal vast nog wel goed gaan komen dit jaar.

Gr