Fysieke Vaardigheids Toets van de Nederlandse politie

• KlaasVaak.

Jij denkt en stelt je dingen voor.

Maar daarmee IS het nog niet zo.

Evenmin is het zo dat 40% niet fit is.

De krant vertelt zelden de werkelijkheid.

Want er zijn mensen die niet getoetst zijn terwijl dat wel had gemoeten. Dat zegt niet dat zij niet fit zijn.

Er zullen er bij zijn die opzettelijk niet lopen. Of op cursus waren. Of op vakantie. Of geblesseerd. Of om medische redenen niet MOCHTEN meedoen aan de FVT.

Ook val je als je 1 seconde over de norm toetst, in de eerst volgende categorie. Ben je dan minder fit dan iemand die 1 seconde sneller loopt en in een lagere categorie valt?

Of je bent op de toetsdag verkouden of geblesseerd maar loopt de FVT wel maar och iets langzamer. Na een week of twee is de griep over en loop je de FVT sneller.

Maar het toetsmoment is voorbij. Daarmee is het dus slechts een momentopname die geldt voor het hele jaar.

Want ook de krant schreef dat we 4x per jaar op FVT gaan. Klopt ook niet. 1x in het eerste kwartaal. Althans in Rotterdam.

En dat is dan een resultaat dat als leidend wordt gezien voor de fitheid van de agent in kwestie. Knap!

Maar jij stelt je voor en denkt en je leest krantenberichten. Maar daarmee is het nog niet de realiteit of waarheid.

En zij die het weten kunnen geloof je niet want die spreken tegen wat jij je voorstelde of ingebeeld had.

• KlaasVaak.

Misschien moet BennieMak ook hier even lezen.

Misschien gelooft hij nu dat we maar 1x per jaar de FVT ondergaan.

En dat het dus heel goed mogelijk is dat je daar plantechnisch niet aan deel kon nemen.

En dat je dan haar jaarboek in gaat als niet fitte of spijbelende agent.

Tuurlijk snap ik dat een vrouw fysiek anders is en dat daar wellicht qua tijden een andere norm voor geldt.

Maar 19 jaar is nog geen 54.

En dat parcour kan een vrouw makkelijk sneller afleggen dan de huidige normen.

Er zitten 3 technisch moeilijkere zaken in:

1. over een kast in lengte/breedte

2. een kar met gewicht duwen en trekken

3. medicin-ballen verplaatsen

Alleen die kar zou voor een iets langere tijd kunnen zorgen.

Maar over de kast kunnen vrouwen soms juist sneller.

En bij die ballen is de doorgaans kleinere vrouw eerder in het voordeel dan in het nadeel.

En de FVT gelijkstellen (door de media) als zou je dan niet geschikt zijn voor het werk?!

• Planner

KlaasVaak

overwerktoeslagen: geminimaliseerd

onregelmatigheidstoeslagen : geminimaliseerd

Je bedoeld “niet hoog genoeg”? Dat is een veel gehoorde klacht, maar echt niet alleen bij de politie

KlaasVaak

feestdagentoeslag: is er niet

Niet? Artikel 14.3 van het Besluit Bezoldiging Politie zegt wat anders….

• KlaasVaak.

OK, maak er maar van: minimaal.

Want poeh, hele € 3,82 bruto (ongeveer € 2,54 netto)

Want voor dat bedrag draai ik geen (extra) nachtdiensten.

Ik draai mijn rooster en basta, loop niet warm voor extra nachtdiensten.

In de commerciele wereld is het vaak 100% van je uurloon.

Een percentage dus. Daardoor wordt je functie en inschaling tenminste gewaardeerd.

Nu krijgt iedereen van hoog tot laag hetzelfde bedrag.

Zet dan de jongste bediende maar in.

Die schijnen er beter tegen te kunnen ook :)

• Planner

KlaasVaak

In de commerciele wereld is het vaak 100% van je uurloon.

Tja elders is het gras groener, dat is ook een veel gehoorde uitspraak. Maar ga je dan ook al jou andere rechten eens met de “commerciele wereld” vergelijken?

KlaasVaak

Een percentage dus. Daardoor wordt je functie en inschaling tenminste gewaardeerd.

Je functie en inschaling worden gewaardeerd in je basissalaris. Het werken op onregelmatige dagen/tijden is voor iemand met een laag salaris net zo belastend als een iemand met een hoog/hoger salaris, dus ik vind het juist eerlijker dat het een vast bedrag is.

• KlaasVaak.

Welke rechten bedoel je precies?

Wat is er oneerlijk aan een avond, nacht- en feestdagentoeslag in percentages dan?

Daar betreft het immers wel om percentages en daar hoor je nooit iemand over klagen dat het percentages betreft.

• Planner

KlaasVaak

Welke rechten bedoel je precies?

Ik doel niet op iets specifieks. Wat ik bedoel is dat je niet 1 onderdeel van je arbeidsvoorwaarden er uit moet gaan lichten en dat gaan vergelijken met andere sectoren, het gaat om het totaal plaatje.

KlaasVaak

Wat is er oneerlijk aan een avond, nacht- en feestdagentoeslag in percentages dan?

Ik leg toch al uit waarom ik het eerlijker vind om vaste bedragen ipv percentages van je uurloon te gebruiken? De belasting die het heeft en wara je dus een vergoeding voor krijgt, heeft niets te maken met je salaris.

KlaasVaak

Daar betreft het immers wel om percentages en daar hoor je nooit iemand over klagen dat het percentages betreft.

En dus?