Pas op voor nepagenten.

• axel

We hebben het hier wel over een reclamebord met een nepagent maar wat dacht je van een “echte” nepagent? :S Ik heb ze gelukkig nog niet gezien, althans dat denk ik dan maar.

http://www.opgelicht.nl/nieuws/detail/6005/

• KlaasVaak.

Nepagenten gaan als volgt te werk:

Een handlanger van de nepagenten papt aan met touristen. Doorgaans pikt hij bij een touristische trekpleister één of meer touristen op.

Soms doet hij zich voor als tourist die ‘toevallig’ plaatselijk bekend is.

Soms doet hij zich voor als landgenoot van de tourist omdat hij uit een Balkan land komt en redelijk hun taal spreekt.

Meestal zijn de nepagenten Oosblokkers die touristen aanspreken.

Vaak zijn de slachtoffers ook Chinezen omdat die erom bekend staan veel geld op zak te dragen.

Voordeel is de taalbarrière bij het aangifte doen en de plaatselijke onbekendheid waardoor een politiebureau zoeken langer duurt.

De handlanger maakt een praatje over “komt u ook uit land …” of “was u hier al vaker zal ik u wat dingen laten zien hier in de buurt”.

Hij loods de touristen dan naar een afgesproken punt waar ook de (onherkenbare) (vlucht)auto van de nepagenten in de buurt staat.

De nepagenten spreken de touristen EN handlanger aan.

De handlanger stemt uiteraard bereidwillig in met de controle en verleend heel actief zijn medewerking.

Ze laten een neppasje zien en vorderen een paspoort en portemonnee.

De opgegeven reden voor de portemonnee is controle op vals geld OF controle of hun geld met drugs in aanraking is geweest.

Hiermee wekt hij de indruk dat de gang van zake gebruikelijk is in Nederland. Tevens neemt hij daarmee bij de touristen de twijfel weg dat het om nepagenten zou kunnen gaan.

Ze testen het geld met een testpen. Dit zijn pennen die gewoon in de reguliere handel te koop zijn. De testpennen laten vezels in bankpapier oplichten.

Eerst ‘controleren’ zij de portemonnee en het paspoort van de handlanger. Daarna zijn de toeristen aan de beurt.

Ongeacht de uitkomst van de pen-test ontfutselen zij bankbiljetten uit hun portemonnee.

De nepagenten vertrekken weer net zo snel als ze kwamen en kort daarna neemt ook de handlanger de benen.

Binnen no time zijn ze weg vaak zonder dat de touristen weten of de nepagenten met een voertuig vertrokken.

Dit is in 99,9% van de gevallen wel zo. En na één slag geslagen te hebben verdwijnen ze voor één, twee of meer weken uit dat gebied en soms zelfs uit die stad.

Het is niet ondenkbeeldig dat ze landelijk opereren en van provincie wisselen na een geslaagde slag.

Vaak maken ze meer dan duizend Euro per keer buit. Soms zelfs tweeduizend Euro of meer!

Daarom is het lucratief om na één keer een paar weken te verdwijnen en meteen naar een andere provincie te rijden.

• axel

In het onderhavige geval gaat het om nepagenten die langs de deuren lopen en vooral aanbellen bij ouderen.

Dat van die Chinezen klopt, vandaag nog eentje in de trein aangehouden met € 63.000 contant.

• ¥ Lotje ­­¥

Ik doe de deur al niet meer open . kijk eerst voor het raam is het een onbekende , dan staat hij goed daar en knik ik een keer van nee;)

Ik ben een keer flink verschrokken . Van iemand die aan de deur kwam . En ik gelukkig boven uit het raam keek wie het was…….of ik deur even open wilde doen…….Ik zei zeg maar waarvoor uw komt. Hij zei niks..Stapte in zijn auto en reed met een rotgang weg.Ik vond het heel vreemd . Daarna dacht ik . ze kennen me wat nu , ik doe de deur niet meer open . ik kijk eerst en ken ik ze niet dan blijven ze maar staan.

• axel

Dat zijn geen “echte” nepagenten maar andere oplichters, dames staan dan vaak met een bosje bloemen of een doos gebak, mannen met een pakje al of niet in een TNT-pak of een of ander papier in hun hand. Ook wordt er vaak open gedaan door mensen die denken dan dat het familie is. Onvoorstelbaar dat velen vaak gelijk open doen zonder te kijken wie er staat.

• ¥ Lotje ­­¥

Ik doe niet open maar je zou kunnen zeggen: Ik bel even naar je werkgever of zaak. Want ik vertrouw niks meer wat aan de deur komt . Dan kijken wat ze doen .

Volgens mij worden die dingen nog veel erger . Je hoort of leest niks anders dan geweld tegenwoordig . ik kijk ook naar opsporing . . Is gewoon eng als je ziet wat er allemaal speelt .

• axel

¥ Lotje ­­¥ Schreef:

——————————————————-

> . ik kijk ook naar opsporing . . Is gewoon eng als

> je ziet wat er allemaal speelt .

Ik spreek wel eens mensen die daar niet meer naar durven kijken, terwijl het juist een goede waarschuwing zou kunnen zijn.