Zoals ook al eerder opgemerkt slaat jouw verhaal nergens op.
Als je benaderd wordt door de politie gehoorzaam je.
En als die politie je benadert met getrokken wapens gehoorzaam je.
Wegrennen doe je zelf. Je handen niet laten zien terwijl dat gevorderd wordt ook.
De uitspraak van het OM is even onzinnig als de inhoud van jouw bericht.
Je bent strafbaar of verwijtbaar als je de wet- of regelgeving niet hebt gevolgd.
NERGENS maar dan ook NERGENS in de ambtsinstructie staat dat je moet stilstaan als je schiet.
Sterk nog: er wordt zelfs getraind om je schieten tijdens verplaatsen.
De autoprocedure begint zelfs met de stap dat de bijrijder het vuurwapen uit het raam te steekt terwijl het politievoertuig nog rijdt.
Dus jij mag je conclusies allemaal al getrokken hebben maar jij wordt dan ook niet gehinderd door kennis van feiten over wet- /regelgeving/training noch door verstand.
Mijn optreden verandert niet. Als de keuze is: hij of ik dan kies ik er voor dat het hij wordt.
Ik heb niet gevraagd om tijdens mijn werk afgeknald te worden.
Ik bewandel de procedure en als de verdachte denkt dat hij daar niet naar hoeft te luisteren dan is dat zijn probleem.
Mijn mening is ‘het hoort er niet bij’ om als agent afgeknald te worden tijdens het werk.
Als ik overtuigd ben rechtmatig van een vuurwapen gebruikt te maken dan doe ik dat.
Zodra ik het vuurwapen ter hand neem dan ben ik overtuigd. Wat het OM daar achteraf in alle wijsheid ook van vindt.
Dan wordt ik maar putjesschepper na mijn carriere bij de politie, beter dat dan dat mijn vrouw weduwe wordt.
Of de agent in kwestie iets te verwijten valt weet ik niet. Ik ken de feiten niet allemaal. Ik lees de media en denk daar het mijne van, want de media kent ook alle feiten niet.
Of de OvJ een klap van de molen heeft als hij dit argument blijft hanteren weet ik wel.
NERGENS staat dat je stil moet staan alvorens te mogen schieten.
Mijn voorspelling: De verwijtbaarheid zal gevoerd worden in de marge.
Over het feit of de agent dodelijk letsel danwel zwaar lichamelijk letsel zou hebben toegebracht als hij niet/wel stil had gestaan.