waakborden hond

• Mylo

Beste lezers,

wij hebben een getrainde Duitse Herder op ons terrein. Dat terrein is omheind door een stevige schutting van 1.80 hoog met een poort die op slot zit. Van buitenaf kun je er dus niet zomaar inkomen zonder iets te vernielen of over de schutting te klimmen. Nu is mijn vraag of ik aansprakelijk ben als er toch iemand op ons terrein komt en de hond bijt en maakt een waarschuwingsbord plaatsen enig verschil? En als er iemand ongenodigd in ons huis komt en de hond bijt, ligt de aansprakelijkheid dan anders?

• Planner

Zoals je zelf al aangeeft, gaat het hier om aansprakelijkheid en dus over civiel recht. Daar heeft verder de politie niets mee te maken dus lijkt me dit niet echt een vraag voor dit forum.

Zorg gewoon voor een goede afrastering en borden die aangeven dat er een hond aanwezig is en sluit een goede WA verzekering die schade door de hond dekt en een rechtsbijstandverzekering af.

• ¥ Lotje ¥

Volgens mij moet er een bord op . . Met: PAS OP VOOR DE HOND.

Dan ben je ingedekt zoals ze dat noemen dacht ik . Met andere woorden ze zijn gewaarschuwd .

Of vraag het aan je verzekering .

• Mylo

Daar heb ik niet zo snel aan gedacht, ik zal proberen of men mijn vragen ergens anders kan beantwoorden.

• swat

Afrastering of geen afrastering, borden of geen borden u bent altijd (civielrechtelijk) aansprakelijk voor hetgeen uw hond doet. De mate van aansprakelijkheid is wel afhankelijk van het risico wat de andere partij nam of kon verwachten.

Is uw terrein afgescheiden en hangen er waarschuwingsborden dan zal degene die in weerwil van dit alles toch op uw terrein komt een groot deel (en wellicht wel 100%) van de schade zelf moeten dragen.

Maar zoals Lotje al aangaf. Het bepalen van de civiele aansprakelijkheid is geen taak voor de politie. Soms kan hetgeen de politie zelf heeft waargenomen en vastgelegd wel een rol spelen bij het bepalen van die aansprakelijkheid.