rotonde en richting aangeven

  • dompy

    Een strijd met mijn partner.

    Ik geef, als ik een rotonde voor 3/4 neem, in eerste instantie aan dat ik linksaf wil en als ik uiteindelijk de afslag neem geef ik rechts aan. Dat heb ik van oudsher zo geleerd.

    Mijn partner zegt dat het onzin is. Je kan op een rotonde niet linksaf dus is het voldoende om aan te geven wanneer je eraf gaat om dan richting aan te geven.

    Ik ben voor duidelijkheid in het verkeer, mijn partner zegt dat ik juist onduidelijk ben.

    Wat is jullie mening.

    Alvast bedankt

  • jobcop

    Je partner heeft gelijk. Op de rotonde kun je maar één kant op, en dat is linksaf. je hoeft dus pas richting aan te geven als je de rotonde verlaat.

  • swat

    Elders gevonden op internet:

    Richting aangeven op rotondes. Hoe zit dat nu?

    Posted on 26 maart 2011

    Er gaat eigenlijk geen week voorbij of ik krijg die vraag wel van leerlingen of van de ouders van leerlingen, want hoe irritant is het als je de rotonde af wilt rijden en je staat te wachten op een auto op de rotonde die deze zonder richting aan te geven verlaat.

    Het is allemaal niet zo moeilijk.

    We hebben het hier trouwens over de minirotonde waar meestal het verkeer op de rotonde voorrang geniet.

    Zie de rotonde als een veredeld kruispunt. Als je op de rotonde rechtdoor gaat geef je geen richting aan. Als je op de rotonde drie kwart rond wilt ofwel linksaf dan geef je richting aan naar links. Als je op de rotonde een kwart rond wilt, dus rechtsaf wilt, geef je richting aan naar rechts. Dit allemaal VOORDAT je de rotonde op rijd. Dit is niet verplicht, maar wel aanbevolen.

    Bij het verlaten van de rotonde geef je altijd richting aan naar rechts. Dit is WEL VERPLICHT!

    C.N. Bij het verlaten van de rotonde hebben de fietsers meestal haaietanden, maar die gelden feitelijk niet als jij met de auto afslaat. Immers dient de fietser voorrang te verlenen aan bestuurders op de kruisende weg (dus b.v. aan auto´s de de rotonde op willen rijden), maar niet aan verkeer dat de rotonde verlaat. Dan is de fietser rechtdoorgaand verkeer. Pas dus altijd op! Zelfs als de fietser voor je stopt. Hij heeft haaietanden, maar gaat dus wel voor.

  • KlaasVaak.

    Wettelijk gezien is een rotonde een éénrichtingsverkeer-weg.

    Wettelijk gezien ben je alleen verplicht richting aan te geven bij het verlaten van de rotonde.

    Zolang je maar niet bij het OPrijden richting aangeeft naar rechts, tenzij je er bij de eerstvolgende afslag af moet.

  • ¥ Lotje ­­¥

    je partner heeft gelijk .

    Je gaat naar een rotonde. je zit erop en waar je er af moet dan geef je richting aan .

  • DePeter

    Jou partner heeft gelijk, we hebben het destijds geleerd zoals door jou omschreven maar dat doet men zo niet meer tijdens het lessen.

    grtzzz

  • Planner

    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-verkeersregels-op-een-rotonde.html

  • mwb

    Ik hen het ook zo geleerd.

    Het is niet verplicht, maar wel duidelijk voor degene die achter U rijdt.

    Of die er wat een heeft is weer wat anders, dus dat uw partner het onzin vindt is ook wel weer te begrijpen.

    Het is niet fout.

    Voor degenen die de rotonde naderen op de eerste en tweede afslag maakt het niet uit, want U heeft toch voorrang.

  • Johan

    Je partner heeft gelijk je hoeft op een rotonde geen richting aan te geven naar links een rotonde wordt gezien als rechtdoorgaand verkeer.

    Als je de rotonde verlaat moet je wel richting aangeven naar rechts.

  • Michel

    Even voor mijn duidelijkheid.

    Er staan haaientanden, maar die mogen de fietsers negeren?

    Deze haaientanden voor fietsers staan er niet voor niets.

    Het verkeer op de rotonde heeft voorrang op het verkeer dat de rotonde op wil rijden.

    de fietser wil in dit geval de rotonde oprijden en verleend voorrang aan het overig verkeer.

    De enige uitzondering is als er haaientanden staan op het weggedeelte voor de auto's.

    Hier staan duidelijk haaientanden voor het fietspad. Dus wie de rotonde verlaat moet de (brom)fietsers en voetgangers voorrang verlenen.