rotonde en richting aangeven

  • KlaasVaak.

    Ik heb geen duidelijk beeld van wie waar rijdt en wie precies haaietanden heeft.

    Maar haaietanden betekent: verkeer op de KRUISENDE weg heeft voorrang.

    Dus als je als auto en fietser op dezelfde straat/weg rijdt,

    de fietser rijdt op een apart fietspad t.o.v. de auto,

    je beide een kruisende weg nadert,

    de auto rechtsaf gaat,

    gaat de fietser voor op de auto (rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer),

    ondanks dat de fietser haaietanden heeft.

    De haaietanden staan er dan alleen voor als er verkeer op de kruisende weg nadert.

    Dat komt van links (en evt. zelfs van rechts) en heeft dan voorrang op de fietser.

    Hoe dit zich verhoudt en in hoeverre dit toepasbaar is in de situatie over de rotonde weet ik niet omdat ik daar het beeld van wie waar rijdt en wie haaietanden heeft kwijt ben.

  • axel

    Als fietser is het erg onduidelijk, bij de ene rotonde heb je als fietser ook voorrang op de andere niet, althans in Rotterdam. Ik heb echter begrepen dat het in de toekomst overal gelijk getrokken wordt maar ja dat is dus nu nog niet.

  • KlaasVaak.

    Meestal ligt dat verschil aan de plek waar de rotonde ligt: binnen of buiten de bebouwde kom.

    Buiten de bebouwde kom ligt de snelheid van auto's en dus de (noodzaak van) doorstroming groter en is (meestal) de voorrang bij de auto's.

  • axel

    De ene waar ik als fietser geen voorrang krijg is bij de Dordtsestraatweg/Slinge in Rotterdam en de andere waar ik wel voorrang krijg is de rotonde voor de Keizerswaard in IJsselmonde vanaf de richting Maasstadziekenhuis dus beiden in de bebouwde kom. De meesten geven mij wel voorrang dus dan bedank ik altijd heel vriendelijk. ;)

  • ¥ Lotje ­­¥

    ik denk ook dat veel mensen twijfelt ,met het geve van voorrang aan de fietsers.Fietsers is een aantal jaren terug toch er ingekomen dat ze voorrang hebben?? Alleen bij stoplichten en haaien tanden niet.

  • KlaasVaak.

    Je hebt het nu over voorrang krijgen

    Ik sprak over de inrichting van de rotonde (verkeerstekens en -regels).

  • KlaasVaak.

    Haaietanden betekenen voorrang verlenen aan “verkeer op de kruisende weg”.

    Dus niet aan verkeer afkomstig van dezelfde weg als waar je zelf rijdt.

    Haaietanden staan vaak op gescheiden fietspaden langs straten en wegen.

    Sommige automobilisten die naar rechts afslaan dienen die fietsers voorrang te verlenen. (rechtdoorgaand verkeer op de zelfde weg gaat voor)

    Fietser zien de haaietanden op hun fietspad en denken ‘ik moet voorrang verlenen’ terwijl die haaietanden er staan voor het verkeer KOMENDE VAN DE KRUISENDE WEG.

  • CleoMatra

    Anonymous

    Een strijd met mijn partner.

    Ik geef, als ik een rotonde voor 3/4 neem, in eerste instantie aan dat ik linksaf wil en als ik uiteindelijk de afslag neem geef ik rechts aan. Dat heb ik van oudsher zo geleerd.

    Mijn partner zegt dat het onzin is. Je kan op een rotonde niet linksaf dus is het voldoende om aan te geven wanneer je eraf gaat om dan richting aan te geven.

    Ik ben voor duidelijkheid in het verkeer, mijn partner zegt dat ik juist onduidelijk ben.

    Wat is jullie mening.

    Alvast bedankt

    Volgens veilig verkeer Nederland:Wanneer moet je richting aangeven op een rotonde?Je moet bij het verlaten van de rotonde richting aangeven naar rechts. Vaak geven bestuurders die de rotonde blijven volgen richting aan naar links. Dat is niet verplicht, maar het kan soms duidelijkheid geven voor andere weggebruikers op of rond de rotonde.