Waar moeten we zijn voor overtreding van APV?

  • Astrid24

    Beste lezer,

    Onze tuin grenst direct aan een soort van binnenpleintje van een lagere school schoolplein, de schutting staat letterlijk op het plein. We hebben hier een tijd goed gewoond, maar de maatschappij verruwt en we hebben nu zoveel naschoolse overlast (ik heb het hier dus niet over de schooluren, daar zal nooit iemand ons over horen klagen), dat onze tuin volledig onbruikbaar is geworden (enorme geluidsoverlast en projectielen zoals stukken steen, hout, ballen, bierblikken etc. die in onze tuin belanden). We treffen zelfs gebruikte condooms in onze tuin aan. Onze tuin is een gevarenzone geworden.

    Gemeente wil hier niets aan doen, want ze willen dat het schoolplein openbaar blijft waarbij de belangen van spelende kinderen boven de belangen van omwonenden staan. In de zomer moeten wij het vooral ontgelden en kunnen we vanwege de enorme herrie en de projectielen die naar binnen vliegen, zelfs geen ramen of deuren meer open hebben staan, we voelen ons zo'n beetje gevangenen in ons eigen huis.

    Maar los van de normale overlast, organiseert de school ook regelmatig avonden vol herrie op het plein. Volgens de APV dient de school zo'n avond een week van tevoren schriftelijk aan de omwonenden bekend te maken. Wij zijn al 4 jaar bezig met de school hierop te wijzen, want als wij weten dat zo'n avond georganiseerd wordt, dan kunnen wij onze auto elders parkeren (veel schade aan de auto's op die avonden vanwege te weinig parkeerplekken) en kunnen we ervoor kiezen zo'n avond ons huis uit te gaan. Helaas weigert de school hardnekkig om die APV regel toe te passen.

    Na afgelopen week weer twee van zulke vreselijke herrieavonden (hier kunnen we elkaar in huis dan zelfs nauwelijks verstaan en we moeten de TV hard zetten om de herrie van het plein (op 4 meter afstand van onze huiskamer) te overstemmen), waarbij zelfs onze schutting heen en weer stond te zwiepen van het gebal en geduw ertegen, hebben we maar eens aan de politie gevraagd hoe we hiermee om moeten gaan en hoe we de school ervan kunnen overtuigen dat ze ons van te voren even moeten waarschuwen voor zo'n festijn. Dit festijn kostte mij ook nog eens een autospiegel, zag ik de volgende dag helaas pas (hoewel met onze schades toch nooit iets gedaan wordt, want nooit weet iemand wie het gedaan heeft). Uiteindelijk overtreedt de school voortdurend de APV regel dat ze ons behoren te informeren.

    Helaas zegt de politie niet op grond van de APV regel enige actie te gaan/kunnen ondernemen. Maar waarom staat er dan zo'n regel in de APV als de betreffende instantie zich er toch niet aan hoeft te houden en er geen sancties tegenover staan?

    Als de politie ons hierbij niet kan helpen, waar moeten we dan zijn? In de afgelopen jaren is ons al meer dan duidelijk geworden dat knokken tegen de school of gemeente geen enkele zin heeft, want we krijgen voortdurend nul op rekest. Daarbij hebben we al bijna een vaste lijn met de politie vanwege de normale naschoolse overlast. We hebben soms wel 4 tot 7 momenten per week dat we moeten bellen en buiten zitten, als het heel even kan, doen we met de telefoon in ons hand, want ieder moment kan het weer raak zijn.

    Het is soms zelfs bedreigend en beangstigend. Er loopt inmiddels wel een rechtszaak vanwege de starheid van school en gemeente, maar ook daar zijn we al jaren mee bezig en ook dit gaat nog wel een hele poos duren.

    Wij misgunnen de school hun naschoolse activiteiten niet, maar wij willen er wel van tevoren even over worden ingelicht, zodat we er rekening mee kunnen houden. Is dat dan zoveel teveel gevraagd van ons en bij wie kunnen we nu terecht om ervoor te zorgen dat de school zich aan deze APV regel gaat houden? Wij moeten! elke dag rekening houden met de school, maar de school houdt geen enkele rekening met ons en blijkbaar is dit allemaal toegestaan, want de Nederlandse wetgeving heeft hier kennelijk geen regels voor.

    Hieronder de regel uit artikel 4.3 van de APV.

    • 10.De houder van de inrichting dient minimaal 1 week voor aanvang van de festiviteit omwonenden hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen.

    Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat in ieder geval deze regel wordt uitgevoerd?

    Mijn excuus dat het zo'n lang verhaal is geworden, maar leven naast een openbaar schoolplein is in deze steeds ruwer wordende tijden niet meer te doen, het huis verkopen al evenmin. Wij voelen ons dan ook als ratten in de val zitten… :-(

    Dank voor het lezen,

    Astrid

  • KlaasVaak.

    Deze vraag over deze casus is hier volgens mij al eens eerdere aan bod gekomen.

    Helaas zegt de politie niet op grond van de APV regel enige actie te gaan/kunnen ondernemen. Maar waarom staat er dan zo'n regel in de APV als de betreffende instantie zich er toch niet aan hoeft te houden en er geen sancties tegenover staan?

    En waarom niet dan?

    Als de politie ons hierbij niet kan helpen, waar moeten we dan zijn?

    Bij de baas van de politie, de burgemeester, voor het geen gehoor geven aan verzoeken van burgers.

    De korpsleiding voor het doen van een klacht.

    De burgemeester voor het handhaven van artikel 174 Gemeente wet: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005416/TitelIII/HoofdstukXI/Artikel174/geldigheidsdatum_07-12-2013

    De DCMR meet geluidsoverlast: http://www.dcmr.nl/over-dcmr/producten-en-diensten/geluidsmetingen.html

    Er loopt inmiddels wel een rechtszaak vanwege de starheid van school en gemeente

    Tegen wie is deze zaak gericht dan, wie is de gedaagde ‘tegenpartij’?

    Hieronder de regel uit artikel 4.3 van de APV.

    • 10.De houder van de inrichting dient minimaal 1 week voor aanvang van de festiviteit omwonenden hiervan schriftelijk op de hoogte te stellen.

    Ik denk dat dit artikel niet is voor overlast door hangjeugd op een opengesteld schoolplein.

    Het betreft, zoals ik begrijp, geen georganiseerde festiviteiten en het betreft geen horecainrichting (artikel 4.3) die deze festiviteiten organiseert.

    http://www.vng.nl/onderwerpenindex/milieu-en-mobiliteit/geluidhinder/vraag-en-antwoord/horeca

    http://www.vng.nl/onderwerpenindex/milieu-en-mobiliteit/nieuws/festiviteiten-en-geluidsoverlast-binnenshuis

    Hier heeft de schoolleiding geen enkele invloed op aangezien zij de ‘bijeenkomst’ niet organiseerde.

    Dat neemt niet weg dat er geen andere wegen zijn om op te treden.

    Een bekeuring voor baldadigheid voor als er spullen in uw tuin belanden, of voor verstoren van de openbare orde als er sprake is van gillen e.d.

    F120B op of aan de weg zodanig ophouden waardoor weggebruikers/bewoners hier onnodige overlast van ondervinden

    F121A op de weg alcoholhoudende drank nuttigen

    F121B op de weg aangebroken flessen of blikjes met alcohol bij zich dragen

    F055 deelnemen aan een samenscholing OF aanleiding geven tot wanordelijkheden

    D510 in staat van dronkenschap het verkeer belemmeren/orde verstoren/veiligheid bedreigen

    D530 zich in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg bevinden

    H022 straatafval achterlaten op openbare ruimte zonder de afvalbakken te gebruiken

    H097 huishoudelijk afval achterlaten waardoor verontreiniging van de weg ontstaat.

    H200 rumoer of burengerucht veroorzaken in de voor de nachtrust bestemde tijd.

    Zie hier de stafbare feiten in 1 boekje (bedragen van 2014).

    Achter elk feit het wetsartikel dat vervolgens met google is op te zoeken.

    LET OP: De beknopte toelichting in de tekstenbundel is niet de aangewezen tekst om gebruik van het artikel te rechtvaardigen: dat blijft de wetstekst en jurisprudentie.

    De F feiten zijn afhankelijk van de inhoud van de plaatselijk geldende APV.

    De D feiten zijn gebaseerd op strafrecht en dus in heel Nederland van toepassing.

    De H feiten zijn gebaseerd op Afvalstoffenverordening

  • Planner

    Misschien werkt dit?

    http://politie.startpagina.nl/prikbord/16800011/politie-optreden-tegen-mosquitokattenverjager-(oorsuizentinnitus)#msg-16800011