Deze nieuwjaarstraditie van het in de fik steken van autowrakken speelt al tientallen jaren.
De overheid heeft ingezet op snoeiharde repressie in een dorp waar onderling de zaken geregeld worden.
Het is een kat-en-muis spel geworden.
Dus omdat het al tientallen jaren niet gelukt is om overtredingen en misdrijven de kop in te drukken moeten we het maar gedogen?
Het gezeik is begonnen sinds gedogen wordt toegepast en gedoogbeleid is bedacht omdat de overheid te weinig geld uittrekt om handhaven mogelijk te maken.
Bovendien heb jij enige maatschappelijke discussie gemist over vreugdevuren en misbruik van gelegenheden.
Autowrakken zijn gebruikt toen kerstbomen in beslag werden genomen in de aanloop naar O&N.
Die inbeslagnames ontstonden toen vreugdevuren te groot werden en gevaar voor de bebouwing vormden.
Ook werden er behalve kerstbomen ook pallets en autobanden en -wrakken en ander grofvuil gebruikt in de race naar de grootste fik.
Om toch hun fik te kunnen hebben na inbeslagname van vuurstapels nam men autowrakken.
Volgens jouw beredenering moeten we voor het inbreken, foutparkeren, roodlicht negeren etc. allemaal maar stoppen met handhaven.
Is immers ook iets van alle dag en gaat nooit uitgebannen worden… dus gedogen!?
Toch zijn er jongeren die graag op een legale wijze de traditionele nieuwjaarsviering willen herstellen.
Waarom de gemeente daar niet op inzet is mij een raadsel!
Er is niets legaals aan brandstichting. Nooit geweest en zal nooit zo worden.
En al helemaal niet daar waar het auto's en afval betreft.
Bovendien zal het milieuaspect steeds zwaarder gaan meewegen.
Overal in het land zijn vreugdevuren gesticht met goedkeuring en medewerking van de gemeente, en waar menig bankstel tot de rookontwikkeling bijdroeg.
Dat doe je ook niet!?
Dat hoor je ook niet te doen nee, dat klopt.
Dat er georganiseerde vreugdevuren zijn klopt. Maar die zijn aan strikte regels gebonden.
Vaak alleen op een zandbed en stoppen zodra de veiligheid van de omgeving in het geding komt.
Zoals geen autowrakken, geen autobanden, geen grofvuil.
Dat er op O&N toch dat soort materiaal op het vuur belandt klopt ook. Net zoals dat daar niet tegen wordt opgetreden.
De reden is niet omdat er gedoogbeleid is noch dat het gedoogd wordt omdat men niet wil handhaven maar gebrek aan personeel bij politie en brandweer om te kùnnen handhaven.
En ik spreek nog steeds van baldadigheid,
Dat jij een andere interpretatie kent van wetsartikelen en hun jurisprudentie is inmiddels duidelijk.
Ik spreek gewoon vanuit het standpunt hoe de wet bedoeld is en hoe rechters spreken.
Dat voorkomt onduidelijkheid.
Ik heb wel een idee waarom men daar streng is gaan optreden:
Zelfs de auto van de burgemeester is niet veilig voor de aanstichters van de jaarlijkse vreugdevuren in het dorpje Veen,
met 2500 inwoners onderdeel van de veel grotere Brabantse gemeente Aalburg.
Het overkwam de toenmalige burgemeester Frans Buijserd, die het in 2004 aandurfde om de terugkerende nieuwjaarsrellen de kop in te drukken.
Prompt werd zijn eigen auto tot twee keer toe in brand gestoken.
Buijserd doopte Veen vervolgens om tot “een Sicilliaans maffiadorp”.
Buijserd, tegenwoordig als burgemeester werkzaam in Nieuwkoop, verklaarde jaren later tegenover Omroep Brabant
te hebben gevreesd dat de feestvierders zelfs met een tank op de proppen zouden komen.
Er gingen geruchten dat het legervoertuig zou zijn gekocht in Oost-Europa. Later bleek dat de jongeren een afgedankte
ME-auto hadden gekocht, identiek aan de ME-bussen van de politie. Zo wilden zij verwarring stichten.
Veen en nieuwjaarsrellen horen bij elkaar zoals Nick bij Simon. Het is sinds 1998 traditie om jaarlijks een zo groot mogelijk vreugdevuur te ontsteken,
liefst met auto's erbij. In 2003 gingen zelfs 17 auto's in vlammen op, wat leidde tot honderdduizenden euro's aan schade
bron
Vaker mis in Veen
Veen heeft een slechte reputatie als het gaat om jaarwisselingen. In vijftien jaar tijd lijkt het traditie te zijn geworden om autowrakken en caravans te prepareren en in brand te steken.
Dat liep meerdere malen verkeerd af. In 2004 ging het mis op het kruispunt van de Van der Loostraat, de Witboomstraat en de Mussentiend.
Zeventien auto's werden op elkaar werden gereden en in brand gestoken.
bron
Je feitenkennis is (weer) niet accuraat. Die van mij ook niet maar een rondje googlen levert toch een genuanceerdere gedachte dan 1 zelfbetaalde auto die in brand is gestoken welke de aanleiding zou zijn geweest voor dit daarom disproportionel betitelde optreden…
…zeker als je het afzet tegen de 39 auto's die in Den Haag zonder toestemming van de eigenaren geBBQ'd werden…
Je feitenkennis is (weer) niet accuraat. Het waren er veel meer: minstens 69
En als daar jouw auto tussen zat is het dan nog steeds een baldadigheidje?
En moet de politie het dan nog steeds afdoen als ‘traditie’ of gedogen?
Of van de agente in Nieuwaal (iets verderop) die met nekletsel in het ziekenhuis belandt nadat er zwaar ‘vuurwerk onder het dienstvoertuig ’ werd gegooid…
Slachtoffers zijn er in Veen naar mijn weten nog nooit gevallen…
Rare maatstaf. Dus als er geen slachtoffers vallen is het minder erg?
Ik ken feiten die zwaarder bestraft worden zonder slachtoffers dan feiten die wel slachtoffers kennen.
Verder ben ik benieuwd naar je mening over de korpschef die blijkbaar een ander handhavingsbeleid voert dan de rechters noodzakelijk achten.
Gaat die zijn boekje ook niet te buiten!?
Ik denk dat je verkeerde termen gebruikt.
Korpschef Bouman handhaafd de rechts- en wetsregels, of laat dat doen. De straffen komen van het OM (schikkingen) of de rechterlijke macht. Daar mag hij iets van vinden.
Hij verwees daarbij naar de maatschappelijke discussie over geweld tegen hulpverleners waarvan iedereen de mond vol heeft en waarvan hij niets terug zag bij de uitspraken van rechters in januari 2013.
Hij voert het beleid dat de minister in het algemeen en Opstelten in het bijzonder wensen.
Inmiddels heeft Minister Opstelten zich achter de uitspraken (hier en hier) van Bouman geschaard.
En waarop is de gevangenhouding gebaseerd van een grote groep jongeren die toevallig in de buurt verbleven van een paar raddraaiers?
Waarschijnlijk op het wetsartikel en de jurisprudentie van “openlijke geweldpleging”.
Minder waarschijnlijk op het APV-feit “verstoren van de openbare orde” gelet dat daarop geen voorlopige hechtenis staat.
Misschien op het “niet voldoen aan bevel of vordering” om je te verwijderen?
Openlijke geweldpleging
Openlijke geweldpleging of gezamenlijke openlijke geweldpleging is het openlijk in vereniging plegen van geweld tegen personen of goederen.
Het zelf plegen van geweld is sinds 2000 geen vereiste meer voor openlijke geweldpleging.
Een individu dat niets doet maar slechts deel uitmaakt van de groep waarin één of meer geweldplegers zitten, maakt zich niet zonder meer schuldig aan openlijke geweldpleging.
Hiervoor is een werkelijke bijdrage aan het geweld vereist.
Deze bijdrage hoeft niet te bestaan uit het plegen van geweld, maar kan ook bestaan uit het verschaffen van middelen of het aanmoedigen van het geweld.
In de memorie van toelichting stelt de minister van justitie dat "de betekenis dat de betrokkene een bijdrage moet leveren, moet niet worden onderschat.
bron
Maar ik weet het niet precies, ik was er niet bij. Binnenkort zullen we de telastenlegging wel horen of de strafeis.
Een schadevergoeding kost minder dan imagoschade van de handhavers?
De politie houdt aan. De hulpofficier van Justitie controleert de aanhouding. De officier van Justitie stelt de vervolging in (of niet) en de rechter spreekt het oordeel uit.
Jij loopt er denk ik alvast op vooruit dat de aanhoudingen onrechtmatig zijn.
Het preventief arresteren van de jongeren heeft iig geen effect gehad, op 1 januari werden nogmaals wrakken in brand gestoken.
Het was geen preventief arresteren want dat bestaat niet.
En dit jaar zullen er vast weer mensen op 30 of 31 december worden aangehouden en er zullen vast weer auto's in brand gaan in Veen.
Dat is geen reden om dingen te gedogen of niet te handhaven.
Volgende keer heel het dorp arresteren en vasthouden?
Preventief arresteren bestaat (nog) niet.