Om maar met deur in huis te vallen…
Ik heb regelmatig beroepsmatig zijdelings met de politie te maken maar hoewel het bij al tijden bekend is dat we per 2014 officieel een Nationale politie hebben, is de structuur mij volstrekt onduidelijk. Zo erg dat ik niet eens de naam ken van het politiedistrict van mijn woonplaats. Ik vind de site politie.nl een draak waar het actuele informatie betreft. Ik heb ruim 11 weken wekelijks ‘samengewerkt’ met de Landelijke Eenheid (1 van de 4) en volgens mij bestaan spoorwegpolitie en waterpolitie, om maar twee onderdelen te noemen van het voormalige klpd, niet eens meer.
Ik kan de namen van de 10 politiedistricten niet vinden op politie.Nl. Wie weet waar ik dat kan vinden?
Verder begrijp ik van medewerkers van dat LE dat centraal wordt besloten waar agenten (van hoog tot laag) worden ingezet. Er zijn geen ‘chefjes’ meer die kunnen voorkomen dat bijvoorbeeld iemand van de Waddenzee/Noordzee politie volgende dag een treindienst meedraait in, noem eens wat, Arnhem. Die agent gaat gewoon naar Arnhem. Vind ik persoonlijk trouwens op zich uitstekend, maar als je op de centen moet letten, niet erg snugger.
En wat de voormalige politieregio's betreft: van de hfd. Commissarissen zijn we gelukkig af, is er een nieuwe rang ingevoerd van de allerhoogste politiefunctionaris, en lijkt het wel of alle agenten wijkagenten worden. In mijn woonplaats gaan we in ieder geval van 8 naar 35 wijkagenten.
Tot slot, ik heb nog geen agent in het in 2014 in te voeren nieuwe politieuniform gezien.
Zo, dat ben ik weer even.