aardige man

  • ¥ Lotje ­­¥

    :) zo kan het ook .plezier in het werk.

    http://www.bndestem.nl/video/Tag/regelen#1.4183950

  • KlaasVaak.

    In Nederland regeltjesland geldt toch echt dat de gegeven ‘aanwijzingen’ aan eisen moeten voldoen.

    Die staan in de bijlage II van het RVV1990

    Maar ik kan je verklappen: die officiële aanwijzingen worden door bijna niemand herkend… :S:D

  • - Gerard -

    Waarschijnlijk omdat het niet verplicht is de aanwijzingen te herkennen.

  • KlaasVaak.

    Gerard toch..

    Artikel 82 RVV1990

    Artikel 82 RVV1990

    1. Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:

    a. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren,

    b. de militairen van de Koninklijke Marechaussee voor zover niet behorend tot de in onderdeel a bedoelde ambtenaren,

    c. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars, en

    d. de personen die optreden tijdens de praktijklessen of het praktijkexamen in het kader van een opleiding tot verkeersregelaar of een cursus voor verkeersregelaars,

    voor de duur van deze praktijklessen of dit praktijkexamen en voor zover gebruik wordt gemaakt van de bij ministeriële regeling voor verkeersregelaars voorgeschreven kleding.

    2. Bij het geven van aanwijzingen door middel van gebaren worden, voor zover mogelijk, de in bijlage II vastgestelde aanwijzingen gegeven.

    3. Bestuurders zijn tevens verplicht de in bijlage II, onderdeel 8, vastgestelde aanwijzing om te stoppen op te volgen die wordt gegeven door daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersbrigadiers.

    4. Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen door een begeleider van een railvoertuig een stopteken volgens model F10 van bijlage 1, een rode vlag of een rode lamp wordt getoond.

    Artikel 84 RVV1990

    Aanwijzingen gaan boven verkeerstekens en verkeersregels.

  • ¥ Lotje ­­¥

    Maar ik kan je verklappen: die officiële aanwijzingen worden door bijna niemand herkend..

    **********************************************************************************************************

    Nou…….ik kan je verklappen :D Dat als een agent een teken geeft en………..zijn wenkbrauwen fronst , ( met van schiet eens op) Dat ik dan een spuit gas moet geven.

    Sterker verteld dan moet hij opzij springen :D:D Das erger dan dansen.::o

  • - Gerard -

    Ja, we moeten ze wel opvolgen. Maar dat we ze moeten herkennen is iets anders. Ik heb ook wel eens winkeldieven aangehouden en winkeldieven zijn dan soms van mening dat ik niet bevoegd ben hun aan te houden. Ik ben volgens hun geen opsporingsambtenaar en zou daarom die bevoegdheid niet hebben. Nou, prima. Zolang je maar blijft zitten waar je zit, dan legt de politie het wel uit. Ik ga die discussie niet aan.

    M.a.w. Sta je als tweede in de rij en je krijgt de aanwijzing rechtsaf te gaan, dan ben je niet verplicht die aanwijzing te herkennen maar volg je je voorganger, dan doe je ook niks fout.

  • rijsbergen

    Als je ze niet kent is het misschien een optie ze te leren.

    Niet opvolgen omdat je ze niet kent is niet echt een goed gegronde optie Gerard

  • Planner

    Gerard

    Ja, we moeten ze wel opvolgen. Maar dat we ze moeten herkennen is iets anders

    Inderdaad, herkennen is iets anders als opvolgen. Maar om een aanwijzing op te volgen, zal je deze moeten (her)kennen. Net zoals je een verkeersbord moet (her)kennen en je verplicht bent om hetgeen er met het bord bedoeld wordt op te volgen. Dat je de aanwijzingen moet herkennen is dus een logisch gevolg van de verplichting die jij hebt om ze op te volgen.

    Gerard

    Ik heb ook wel eens winkeldieven aangehouden en winkeldieven zijn dan soms van mening dat ik niet bevoegd ben hun aan te houden. Ik ben volgens hun geen opsporingsambtenaar en zou daarom die bevoegdheid niet hebben. Nou, prima. Zolang je maar blijft zitten waar je zit, dan legt de politie het wel uit

    Ik zie niet het verband?

    Gerard

    Ik ga die discussie niet aan.

    '

    En jij denkt dat een agent wel met jou de discussie aangaat of jij zijn/haar aanwijzingen niet hoeft te herkennen?

    Gerard

    M.a.w. Sta je als tweede in de rij en je krijgt de aanwijzing rechtsaf te gaan, dan ben je niet verplicht die aanwijzing te herkennen maar volg je je voorganger, dan doe je ook niks fout.

    Als jij de aanwijzing krijgt om rechtsaf te slaan en jij volgt je voorganger die rechtdoor gaat (die heeft een andere aanwijzing gekregen en/of deze volgt de aanwijzing niet goed op), dan doe jij toch echt WEL iets fout

  • - Gerard -

    Dat snap ik, en probeer ik ook uit te leggen. Opvolgen is verplicht, het herkennen van aanwijzingen is niet verplicht.

    Zo is er ook een klein politiegrapje. Grapjes over de politie doen het altijd goed bij mij.

    Politieagent: ‘goedenavond meneer, wij houden vanavond een alcohol controle, zou u daaraan willen meewerken?’.

    Automobilist: ‘Natuurlijk meneer de agent. Geef maar een pet en een jas en zeg maar wat ik moet doen’.

    ;)

  • - Gerard -

    Planner, je slaat de plank volledig mis. Even een actueel voorbeeld. In mijn geliefde provincie Fryslân is er een gemeente die de snelheid op alle wegen binnen die gemeente maar buiten de bebouwde kom terug wil brengen tot max. 60 km p/u. Dat willen ze bereiken, en de politie is bij een veelvoud aan klachten ook bereid op te treden, door aanwijzingen aan te brengen zodat voor iedere automobilist duidelijk is dat er maximaal 60 km p/u mag worden gereden. Nou, wat zegt een voormalig verkeersofficier van justitie daar nou over? De gemeente heeft daar niets over te zeggen: buiten de bebouwde kom is maximaal (op die bedoelde wegen uiteraard) 80 km p/u en daar verandert de gemeente helemaal niks aan. Ook was er, ik geloof in Groningen, een gemeente die zelf een bord had verzonnen met adviessnelheid max 60 km p/u. Dat was i.p.v. rood met wit een bord met groen en wit bord. Nou, wat zei justitie daarover? Weg met dat bord.

    Ben je dan verplicht in die gemeente in Fryslân de maximale snelheid aan te houden of niet? De eerste agent die je dat vraagt zal zeggen: ‘het is niet aan de burger’ Het is alleen de vraag: Ken je de wet, weet je dat je op die wegen inderdaad maximaal 80 km p/u mag rijden en dat het niet aan de gemeente of politie is omdat die aanwijzingen onwettig zijn. Overtreedt je dan de wet?

    Ik gok dat de rechter zal zeggen: u bent schuldig aan het niet opvolgen van de gegeven aanwijzingen maar omdat de aanwijzingen onwettig zijn bedraagt de ‘boete’ nul euro. En de rechter zal de gemeente vervolgens opdragen die borden te verwijderen.

    O, en Planner. Ik heb er altijd moeite mee als anderen mij gaan uitleggen wat ik denk, en voor de rest trap je veel open deuren in. ;)