Politie hecht ook waarde toe aan social media

  • - Gerard -

    Ik zit zelf veel op Twitter en volg de politieberichten. Of het nu gaat om een gestolen fiets of de identiteit van een dode autodief. Binnen 8 uur was de politie er al uit. En dat is knap want de politie was op ‘eigen kracht’ toch al dagen bezig geweest deze gegevens te zoeken maar kon het niet vinden. Maar, zoals gezegd, binnen 8 uur opgelost.

    Soms jammer dat je niet weet wie de Twitterberichten plaatst want daar kan nog wat verbetering plaatsvinden. Plaats je als Politie Nederland een bericht laat dat in ieder geval doen door iemand die dat in foutloos en begrijpelijk Nederlands kan.

    Maar de positieve resultaten vind ik persoonlijk belangrijker in dit stadium. Het is voor de politie natuurlijk ook even omschakelen.

    PS. Zo is de politie op dit moment op Terschelling op zoek naar een vermiste vrouw. Waar ik woon heb ik niks aan dit bericht maar ik vind het altijd wel interessant om te lezen waar de politie mee bezig is en wat speelt in bepaalde delen van het land.

    EDIT: En de vermiste vrouw is vanmorgen om 08:00 uur door een eilander gevonden. Mooi werk.

  • jobcop

    Dag Gerard,

    Ik ben zelf enthousiast twittercop en ik vind, dat me name twitter erg bijdraagt aan begrip voor de werkwijze van de politie en het betrekken van het publiek bij veiligheid en opsporing. Ook is het me gebeurd dat ik me vergaloppeerde op twitter en de hele wereld over me heen viel over een bepaald taalgebruik. Ik heb daarvoor excuses moeten maken op twitter - vond ik ook niet erg om te doen - maar daaruit blijkt ook dat de politie op twitter in een glazen huis leeft.

  • - Gerard -

    Ja, ik volg nogal wat Twitter agenten en, laten we zeggen, bureaus. Maar nou las ik gisteren weer een bericht en dat betreft WhatsApp buurtgroepen. In omliggende gemeentes van mijn woonplaats zijn ook twee van dat soort WAgroepen gestart. In 1 van die twee groepen zit, voor zover ik weet, ook de wijkagent.

    Waar ik me zorgen over maak is dat er weer overheidsinstanties zijn die zeggen: de burgers in zo'n WhatsApp groep moeten dienend zijn aan de politie. Zal wel weer een bobo zijn die ver van de werkelijkheid staat.

    Ik zie het zo: wij gewone burgers starten een buurtWA en de wijkagent MAG MEEDOEN. Hij of zij mag meepraten, mag uiteraard zelf acteren wanneer de wijkagent dat nodig vindt, maar dat burgers dienend zijn aan de politie, ik dacht het toch even niet.

    En dat soort opvattingen, daar baal ik altijd van. Ontneemt mij direct de zin om met de politie samen iets te doen. Heb ik ook het gevoel van: wij burgers bellen je wel als we je nodig hebben.

    Aan de politie dus de taak daar handig op in te spelen en niet als een olifant door de porseleinkast te rennen. Leuk idee, gewone burgers, dat buurtWA. Ik doe mee en verklaar mezelf gelijk de baas.

  • KlaasVaak.

    De context was anders.

    In het westen was zo'n groep en die hebben een burger aangemerkt als verdachten en gedwongen te antwoorden terwijl omstanders met knuppels in hun handen stonden.

    Die man was echter geen verdachte en stond doodsangsten uit.

    http://socialmediadna.nl/whatsapp-groep-buurt-veilig/

    Maar hij waarschuwt ook: “Er zitten wel flinke haken en ogen aan. Je loopt het risico dat mensen eigen rechter gaan spelen doordat er ‘groupthink’ ontstaat.

    Dat houdt in dat de hele groep hetzelfde gaat denken, terwijl dat niet per se klopt.”

    ”Je bent als burger in zo’n netwerk vooral een meedenker, dienend aan de politie,” zegt De Vries. En het is volgens hem aan de politie om daar op in te spelen.

    “De politie moet nu echt gebruik gaan maken van de mogelijkheden. Als ze hier niet op inspringen, is dat een gemiste kans.”

    Verder:

    De politie heeft voor social media gekozen voor Facebook, Twitter en Youtube.

    WA zit daar (nog) niet bij.

    Heeft mede te maken met het feit dat WA alleen op een telefoon draait en niet op een PC.

    Bij de politie zit er veel meer achter dan alleen FB, T, of Youtube, zoals monitoring en analysesoftware.

    Dat is er niet voor WA.

    De wijkagent zal geinteresseerd meelezen maar niet actief info verspreiden.

    Dat is althans tegen het protocol.

    Ook zal men bij constateren van feiten via 112 de politie moeten alarmeren.

    De wijkagent zal namelijk ook wel eens zijn telefoon uit hebben staan of niet actief meelezen.

    Het is ook vooralsnog niet mogelijk om een duplicaat account van elke wijkagent in meldkamer te monitoren.

    Dus kan een wijkagent wel in allerlei groepjes deelnemen maar als men de wijkagent wil alermeren of activeren weet men niet of ie in dienst is, mee leest etc.

    Twitter, ook van alle agenten, wordt wel gemonitord middels softwaretools.

    Ook kan men als het onderzoeksbelang dat vereist ingrijpen, inloggen en berichten wissen, voor zover dat nog effect heeft en het niet geretweet is.

  • - Gerard -

    Goed, hier in de buurt dus wel een wijkagent in de WA groep (misschien wel een pilot?). WA kun je trouwens ook op een PC krijgen, is alleen even wat moeite doen. Daarbij snap ik jouw verhaal heel goed dat er haken en ogen aan sociale media zitten en dat de politie een wijkagent moet kunnen monitoren. Allemaal prima, en gewoon ook in politietijd blijven doen. De wereld draait echter gewoon door en wacht natuurlijk niet op de politie. Buurt WhatsApp groepen ontstaan vrijwel vanzelfsprekend. Het is niet het ei van Columbus om te ontdekken.

    Hier is het zo dat buren, die door de politie via Twitter worden opgeroepen verdachte personen direct te melden. Onder het motto: u kent uw buurt het beste en mensen die daar niet in passen en verdacht lijken, direct melden bij de politie. Dat gebeurt dus ook al en ik heb diverse Twitterberichtjes gelezen dat de politie ook in actie kwam na meldingen. Vaak ging het dan om onschuldige mensen maar de politie, zo zeggen ze zelf, rijdt liever een paar keer ‘voor niks’ dan 1 keer te laat.

    Ik kan me voorstellen dat het in een grote stad ondoenlijk is, KlaasVaak. Maar hier kan het en gebeurt het dus ook. Ikzelf vind het verstandig, ook al voldoet het niet aan het protocol, dat een wijkagent zicht heeft op wat er wordt ‘gezegd’ in zo'n WhatsAppgroep. Die knuppels uit jouw voorbeeld werden natuurlijk niet ter plaatse uitgedeeld toen die persoon werd bedreigd. De politie had dus, als ze deelnamen aan zo'n WAgroep, kunnen weten dat knuppels onderweg waren.

    Foto, filmbeelden, het is zo verstuurd met WA.

  • KlaasVaak.

    Ik denk dat je mij verkeerd begreep.

    WAgroepen? Doen

    Wijkagent erin? Doen

    Iets gezien? Melden via 0900-8844 of 112. NIET VIA WA en er vanuit gaan dat de Wijkagent meeleest.

    Vanwege het open netwerk en niet kunnen monitoren zal de politie niet actief meedoen op/aan WA.

    Dat agenten zich laten opnemen in zo'n groep is niets mis mee, maar het is niet omdat men zo ALARMmeldingen WIL ontvangen. Daarvoor altijd 112.

    De politie wil ook bij Twitter geen ALARMmeldingen ontvangen. Daarvoor ook altijd 112.

    Meldkamers zijn niet toegerust om die meldingen in een wachtrij te plaatsen en men wil persoonlijk spraakcontact hebben met een melder.

    Men wil inschattingen kunnen maken op echtheid, controlevragen kunnen stellen, etc.

    > “De politie had dus, als ze deelnamen aan zo'n WAgroep, kunnen weten dat knuppels onderweg waren.”

    De politie was er niet bij toen één of meer van de buurtbewoners die man staandehield en de rest via WA erbij liet komen.

    Het gaat de politie erom dat men onder groepsdruk te snel te ver gaat en tot verkeerde conclusies komt.

    Zo van: zie je wel een petje, zie je wel een getinte huidskleur DAT IS HEM DIE KL00TZAK.

    Als zo iemand (die onschuldig is) zich aangevallen voelt en zich losrukt kan al snel het één tot het ander leiden.

    Vroeger heette dat buurtwacht en was lange tijd verboden.

  • - Gerard -

    Dat klopt allemaal KlaasVaak. Maar waar het mij om gaat, en je hebt dat netjes in een kader gezet, dat burgers helemaal niet dienend zijn aan de politie. Als er één dient, dan is het de politie, en de politie dient de ‘burgers’. Dat is hun bestaansrecht.

    Hetzelfde met Twitter. Politie is dagen op zoek en plaatst vervolgens een bericht. Foto van een overleden autodief (wie kent hem?) en een gestolen fiets. Binnen 8 uur zijn die 2 zaken opgelost. Dat is niet de politie dienen maar gewoon informatie verstrekken aan de politie. Een dooie autodief boeit mij persoonlijk helemaal niet. Mensen weten in dat soort zaken echt wel wat ze Twitteren en wat ze op een andere manier doorgeven aan de politie. Het zijn geen kinderen.

    En er zullen vast hele goede redenen voor zijn dat de politie niet direct informatie deelt op Twitter. Maar het is wel een beetje hopeloos om zelf dagen te zoeken en het via Twitter in 8 uur oplossen. Natuurlijk roep ik ook maar wat, want zo'n overleden autodief, en wie dat precies is, gaat een ander natuurlijk in feite niks aan. Geen idee wanneer en waarom de politie op een gegeven moment Twittert om informatie.

    Het moet zich allemaal nog bewijzen maar ik vind dat de politie, in zijn algemeenheid, op de goede weg is. Betrek de burger er bij, de middelen zijn er, en zo hou je de burgers ook enthousiast. Gaat de politie te veel de baas spelen, dan haakt de burger af. Kan ik je nou wel voorspellen.

  • KlaasVaak.

    Om foto's van verdachten en slachtoffers e.d. te delen moet je toestemming hebben van een OvJ.

    De regel die gehanteerd wordt is simpel:

    1. zijn alle andere optie benut?

    2. hoe groot is het belang? Dat bepaald mede het bereik.

    Kijk vroegah, werden er A1 of A0 posters gedrukt en in het politiebureau aan het raam geplakt.

    Was de boef gevangen dan ging ie van de lijst en werd elk bureau geschoond van die poster.

    Dat gaat je met internet, twitter, copý'n'paste nooit meer lukken.

    Dus eerst in kleine kring verspreiden: eigen wijk/regio.

    Dan mogelijk reginaal via media als kranten / locale tv

    En daarna landelijk via tv/internet.

    Dan is het ook nog mogelijk om foto's te blurren maar wel met voldoende herkenningspunten voor de dader zelf.

    Zodat hij weet: nu ben ik de sjaak…ik moet me melden om erger te voorkomen.

    Het gaat er de politie mbt social media alleen maar om dat terugmeldt via 0900-8844 of 112 en als het geen prio heeft wellicht via een tweet.

    Maar in elk geval wil de politie laten weten dat alarmering via 112 gaat en gewone zaken 0900-8844.

    Social talk met de buurtagent via twitter/whats app/

  • - Gerard -

    Even een correctie op mijn schrijven dat de wijkagent deel zou uitmaken van een WhatsApp groep. Ik heb het Projectplan gelezen van de gemeente en duidelijk is dat de wijkagent geen deel uitmaakt van de WA groep. My bad.

    Verder is het triest om te lezen hoe men van iets ONTZETTEND simpel, een omslachtige bureaucratische gruwel weet te maken. Ik zou er nooit aan meedoen. Gadverdamme.

  • jobcop

    Overigens is Facebook nog niet gerealiseerd in mijn eenheid. dat lijkt sterk op een casus van koudwatervrees van de afdeling communicatie. De hele wereld zit tenslotte al op facebook. Ik had net nog een voorlichter aan de lijn over een tweet die ik er vandaag uitdeed naar aanleiding van een klein berichtje in de krant. Hij was platgebel door Hart van nederland en aanverwanten. Ik denk dat hij diep in zijn hart terugverlangt naar de tijd dat alleen communicatie nieuws naar buiten bracht….