vraag over zitten voor boete

  • nikki

    Hallo,

    Mijn vriend is vanmorgen van huis opgehaald voor het uit zitten van een boete, die we niet konden betalen.

    Het hoe en wou waarom is even niet belangrijk, maar ik ben wel met een paar vragen blijven zitten en hoop dat

    jullie me daar een antwoord op kunnen geven of waar ik dat eventueel kan vragen. Hij moet 7 dagen zitten,

    en zit het weekend op het politie bureau en word maandag naar een huis van bewaring gebracht. Ik weet

    verder helemaal niks. Word hij nu op vrijdag of zaterdag weer vrijgelaten, kom ik ook te weten naar welke

    huis van bewaring hij gebracht word? Hij heeft wel zijn mobiel mee mogen nemen van de agenten, want ze

    zouden wel coulant zijn, zeiden ze, Maar een oplader heeft hij niet mee en mijn nummer weet hij niet uit

    zijn hoofd. Zou ik een oplader mogen brengen? Ik klink misschien heel stom, maar ik weet me nu ff geen raad

    en zit met veel vragen.

    Ik hoop op normale reacties en geen verwijten.

    Alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

  • KlaasVaak.

    Hij moet 7 dagen zitten, en zit het weekend op het politie bureau en word maandag naar een huis van bewaring gebracht.

    Ik vermoed dat hij gegijzeld wordt voor een ‘Wet Mulder’-boete.

    De vermoed ik vanwege de 7 dagen. Gijzeling is meestal 7 dagen.

    Gijzeling betekent: wel zitten maar de boete (schuld) gaat niet weg.

    Hij gaat naar een hoofdbureau met een cellencomplex.

    Daar wordt een fax gestuurd naar de dienst DJI die in een route maandag de arrestanten uit de regio ophalen en naar een penitentiaire inrichting (PI) brengen.

    Welk PI hangt o.a. af van de beschikbaarheid van cellen in de PI

    Hoe laat hij maandag opgehaald wordt ligt aan de indeling van de route.

    Ik weet verder helemaal niks. Word hij nu op vrijdag of zaterdag weer vrijgelaten, kom ik ook te weten naar welke huis van bewaring hij gebracht word?

    Dat weet men pas als de DJI de indeling gemaakt heeft.

    Ik vermoed dat men dat op een politievbureau ook niet weet.

    Er komt een bus voorrijden en de bemanning weet waar ze wie moeten ophalen en waar de de ‘klanten’ moeten ‘uitladen’.

    Meestal is het wel een PI in de buurt, maar zoveel PI's zijn er niet en als er niets in de buurt is dan wordt het een andere PI.

    Hoe kom ik erachter in welke gevangenis iemand is geplaatst?

    De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) en de afzonderlijke justitiële inrichtingen geven om privacyredenen geen adressen door van iemand die in de gevangenis zit.

    Een gedetineerde kan zelf familieleden of vrienden inlichten waar hij in bewaring is gesteld.

    Plaatsing gevangenis

    Het Landelijk Coördinatiepunt Arrestatiebevelen (LCA) beslist over de plaatsing van de veroordeelden en arrestanten.

    Bij plaatsing probeert DJI de gedetineerde te plaatsen in de inrichting die bij zijn straf past.

    Het LCA voert de coördinatie uit van vrijheidsstraffen, taakstraffen en arrestatiebevelen.

    Landelijk Coördinatiepunt Arrestatiebevelen (LCA)

    Het Landelijk Coördinatiepunt Arrestatiebevelen (LCA) is onderdeel van het CJIB en voert de coördinatie uit van vrijheidsstraffen, taakstraffen en arrestatiebevelen.

    U kunt het LCA bereiken via het algemene telefoonnummer van het CJIB.

    Adres Centraal Justitieel Incassobureau ( CJIB )

    Centraal Justitieel Incassobureau ( CJIB )

    Postbus 1794

    8901 CB Leeuwarden

    Tel: (058) 215 95 55 (algemeen)

    Openingstijden: maandag tot en met vrijdag van 8.15-17.15 uur

    Fax: (058) 215 60 38

    E-mail: contact opnemen via e-mail is niet mogelijk

    Internet: http://www.cjib.nl

    Zou ik een oplader mogen brengen? Ik klink misschien heel stom, maar ik weet me nu ff geen raad en zit met veel vragen.

    Ik zou even naar 0900-8844 bellen en vragen of u contact kunt krijgen met de arrestantenafdeling van uw lokale politiebureau.

    Vraag of hij daar zit en of u een telefoonnummer en oplader mag brengen. Nee heb je, ja kun je krijgen.