Dienstbaar? Integer?

  • BennieMak

    http://www.npo.nl/rambam-lokportemonnee-noord-holland/10-02-2014/VARA_101342261

    Ik heb geld, een portemonnee met inhoud en een horloge als gevonden voorwerp aangegeven. Ik weet nu er goed aan gedaan te hebben de voorwerpen ‘bij mij thuis af te halen’, wat slechts in 1 geval ook gebeurde voor een doos chocolade.

    Vraagje: Deze wet leent zich voor witwassen. Welke waarborg zit erin dat dit niet gebeurt? Of?

  • KlaasVaak.

    Welke wet?

  • - Gerard -

    Het is en blijft diep triest. Wel een prachtige uitzending weer van Rambam. Ik kan me niet herinneren ooit een gevonden voorwerp naar de politie, en nu dus gemeente, te hebben gebracht en zal het ook nooit doen. Ooit eens een bankpasje van de Rabo gevonden en die teruggebracht naar de Rabobank. Maar die 1.000 gulden die ik ooit gevonden heb, heb ik mooi gehouden.

    hehe.

    Ik kwam gisteravond iemand tegen die alleen nog de lichamelijke test moet doen voordat hij aan de politieopleiding kan beginnen. Ik zeg tegen hem: Kijk, politieagent zijn lijkt mij geweldig werk maar weet je zeker dat je bij de politie wilt werken? Veel te veel matennaaiers en ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Hele afdelingen die de hele dag geen ruk doen? Zeg die jongen: ik weet het, mijn vader werkt ook bij de politie maar hij kan er goed mee omgaan.

    Maar goed, ik heb in het verleden al genoeg geschreven over ambtenaren. Ik heb er niks mee.

  • BennieMak

    De Regeling Gevonden Voorwerpen en het Burgerlijk Wetboek beschrijft de rechten en plichten van de vinder en van degene die de spullen kwijt is. De wet kent geen vindersplicht, maar wel een aangifteplicht. Dit houdt in dat u niet verplicht bent om een voorwerp dat u vindt, op te rapen. Raapt u het voorwerp wel op? Dan moet u het zo snel mogelijk bij uw gemeente en eventueel de exploitant van de ruimte (bijvoorbeeld zwembad of openbaar vervoersmaatschappij) melden.

    Bron: http://www.politie.nl/onderwerpen/gevonden-verloren-voorwerpen.html

    Artikel 420bis WbSr:

    1

    Als schuldig aan witwassen wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie:

    a

    hij die van een voorwerp de werkelijke aard, de herkomst, de vindplaats, de vervreemding of de verplaatsing verbergt of verhult, dan wel verbergt of verhult wie de rechthebbende op een voorwerp is of het voorhanden heeft, terwijl hij weet dat het voorwerp - onmiddellijk of middellijk - afkomstig is uit enig misdrijf;

    b

    hij die een voorwerp verwerft, voorhanden heeft, overdraagt of omzet of van een voorwerp gebruik maakt, terwijl hij weet dat het voorwerp - onmiddellijk of middellijk - afkomstig is uit enig misdrijf.

    2

    Onder voorwerpen worden verstaan alle zaken en alle vermogensrechten.

  • KlaasVaak.

    Ik zie niet waarom de regeling zou leiden tot witwassen?

    Je vindt iets, geeft dat aan bij de gemeente (en bewaart het zelf of geeft het af).

    En als na een jaar zich niemand gemeld heeft als eigenaar mag je het houden.

    En als jij geld wilt witwassen wil je vooral onder de radar blijven.

    Dan ga je je geld niet als ‘gevonden’ opgeven om er een jaar later als eigenaar over te kunnen beschikken.

    De meeste ‘witwassers’ hebben regelmatige inkomsten uit illegale activiteiten zoals drugs of diefstallen.

    Die hebben echt wel andere (lees:lucratievere) methoden om geld wit te wassen. Denk aan vastgoed.

    Of ze ‘slaan het op’ tot ze stoppen met hun criminele carriere en van hun geld gaan leven.

    Garantie kan niemand je geven maar geloof me: ze willen vooral onder de radar blijven en niet naar de gemeente gaan.

    Ga je toch dan kun je dit maar 1 keer geloofwaardig doen. Je vindt immers niet vaak grote hoeveelheden cash.

    En als je 1 keer héél veel cash vindt gaan er ook bellen rinkelen.

    En denk ook aan de belastingdienst (aangifteplicht) en de MOT.

    Ook de sociale dienst kent een PLICHT, om in geval van een uitkering, elke neven'inkomst' op te moeten geven.

    Voldoe je niet aan al die regeltjes heb je dus nog steeds een probleem.

  • KlaasVaak.

    Even over de RamBam uitzendingen: veel Nukubu's zien dit als ‘bewijs’ en scharen zich achter de makers van RamBam en beginnen mee te huilen als een stel wolven.

    Dat er een groot deel parodie en caberet in verwerkt zit ziet men niet. Daarom de term Nukubu's.

    1 dingetje wil ik over de uitzending van RamBam wel aanhalen: de uitspraak als de politie gevonden voorwerpen wèl aanneemt en dat de politie dus zelf de wet niet kent.

    Waar staat in de wet dat de politie iets NIET meer aan màg nemen?

    Het is zoals 1 van de politiemedewerkers in de uitzending al zei: wij brengen het zelf wel even naar de gemeente. Dienstbaar.

    Doen ‘wij’ in het centrum van Rotterdam ook. Want wat had RamBam uitgezonden als de medewerkers van politie hadden gezegd:

    “Maak dat u weg komt met uw gewonden goed, we willen het niet hebben u moet het naar de gemeente brengen.”

    Het is en blijft een schande dat ambtenaren geld stelen.

    Daar kan ik ook niets anders van maken. Wat dat betreft zou RamBam dit vaker moeten herhalen.

  • - Gerard -

    De term NuKuBu's is, vind ik, voorbehouden aan militairen. En eigenlijk kan ik jouw eerste alinea niet goed rijmen met de laatste.

    Het cabaretgedeelte vond ik het duidelijkst zichtbaar toen de medewerkers zeiden, nadat iets jatten uit een gemeentehuis moeilijk bleek: Makkelijker is het om iets te jatten van de politie.

    Overigens was er ook een politieambtenaar die een medewerker van Rambam verwees naar de gemeente, op aanwijzing van de minister.

    Over het algemeen, vind ik, blijven ambtenaren wereldvreemde mensen. Ik persoonlijk heb er liever helemaal niks mee te maken en zal ze ook altijd vermijden. Dat zegt overigens niets over een ambtenaar als (privé)persoon. Voorbeeld is zo'n medewerker van een gemeente die het telefoongesprek met een Rambammedewerker abrupt verbreekt. Daar kan alleen maar een cursus aan vooraf gegaan zijn. Privé zou zo'n persoon waarschijnlijk heel anders reageren.

    O, en de politie is er ook ‘zonder aanziens des persoon’ voor de NuKuBu.

  • KlaasVaak.

    Mbt Vergelijk eerste en laatste alinea:

    Het testen van politie en gemeenten vind ik goed.

    De teksten die ze er omheen schrijven en de ‘terugsteelacties’ niet.

    En dat haalt ook de kracht uit de boodschap die ze ermee willen overdragen.

  • BennieMak

    Inderdaad gaan er bellen rinkelen bij het vinden van een grote hoeveelheid geld, althans in dit geval wel: http://www.dichtbij.nl/groningen/regionaal-nieuws/artikel/3086281/wat-gebeurt-er-met-het-opgegraven-geld.aspx

    Toch kun je stromannetjes inzetten om onder de radar te blijven, geef je die het bepaalde ‘bewaarloon’ omdat je weet dat niemand het geld kan ophalen. Toch veiliger dan je bankrekening ter beschikking van criminelen te geven…

    Hoe moet de vastgoedroute dan lopen? Ook notarissen, makelaars vallen onder MOT…

  • KlaasVaak.

    Ja de gemeente en de politie zijn gek.

    Ineens vind Jan en Alleman grote hoeveelheden geld.

    En die stromannen gaan niet praten. Nee joh.

    Er zijn hele vastgoedcircuits waar panden worden gekocht en op papier meteen aan een ander worden doorverkocht voor 200%.

    Google maar eens op vastgoedfraude.