Dienstbaar? Integer?

  • BennieMak

    KlaasVaak: “Want wat had RamBam uitgezonden als de medewerkers van politie hadden gezegd: ”Maak dat u weg komt met uw gewonden goed, we willen het niet hebben u moet het naar de gemeente brengen."

    Er was ook een baliemedewerker die het adres en route naar het gemeentehuis op een briefje meegaf… Om het maar eens te duiden: Een ‘Nukubu’ opmerking…

    De afdeling ‘Gevonden voorwerpen’ benaderen is zoiets als het vragen of iemand zo eerlijk is geweest om het verloren voorwerp toch te melden. Indien het antwoord ‘Nee’ is druipt men af en neemt men zijn verlies. Hier waren dus 6 gevonden voorwerpen in eerste instantie niet in orde: 60% van de in bewaring gegeven voorwerpen!

    Ik vermoed dat juist ambtenaren veel gebruik maken van dit soort niet integer gedrag. Men ‘misbruikt’ de kennis die men beroepshalve vergaart…

  • BennieMak

    Toch gek dat bij vastgoedfraude een ambtenaar mee moet werken, en dat bij witwassen via ‘gevonden voorwerpen’ een ambtenaar niet ligt te slapen!

  • - Gerard -

    Vind ik zelf niet. Vond het wel grappig te zien dat ze moesten rennen. Was ook een soort van ruilmiddel om hun geld terug te krijgen. Maar als je ziet hoe gemakkelijk gemeentes over diefstal/verduistering door eigen personeel heen stappen. Ik vind het, naast typerend, vooral steeds weer schokkend.

    'Heeft u al een onderzoek ingesteld?" 'nee'

    “Heeft de gemeente al aangifte gedaan?” 'Uhm, nee'

    Totale desinteresse bij de overheid. Je zou bijna denken dat het geaccepteerd gedrag is van overheidspersoneel.

  • KlaasVaak.

    Ik vraag me af of bij de gemeente bekend was dat RamBam een gecontroleerde afgifte had gedaan.

    Uit de telefoongesprekken bleek dat men van de gemeente steeds zei “je weet niet waar het geld is / dat gebeurt vaker”.

    Waarmee men bedoelde: de vinder haalt hem leeg een geeft de portemonnee met pasjes en restinhoud af. Bewijs dat er meer in zat is er niet.

    Als zij dit serieus hadden aangemeld met toelichting dat zij zelf met eigen mensen een portemonnee ingeleverd hadden was het denk ik anders gelopen. Hoop ik.

  • KlaasVaak.

    Die 6 van de 10 zegt mij niet zo veel.

    10 stuks is te weinig om een steekhoudende statisch resultaat uit af te leiden en te roepen 60% van de ambtenaren….

    Evenals dat alles wat zoek is gestolen zou moeten zijn.

    In Rotterdam werd onder de oude regel alles gemuteerd en het geld afgestort omdat wij geen geld mochten bewaren.

    Dat geld ging naar een bankrekening en werd in de mutatie verwerkt.

    Werd de portemonnee opgehaald kon men een verzoek indienen om het geld teruggestort te krijgen.

    In mijn stage op de aangiftebalie (van een maand) heb ik veel goederen in ontvangst genomen maar NOOIT iemand gezien die naar zijn verloren zooi kwam vragen.

    Men gaat er vanuit dat het weg is en het lopen naar een politiebureau nutteloos is.

    Net als met een diefstal fiets of verlies van een mobieltje.

    Vaak weet men niet eens het eigen frame of IMEI nummer.

    Maar wel vinden dat de politie de telefoon moet uitpeilen.

    Maar zelf geen vindapp installeren of zuiniger op je spullen zijn.

    Tik eens rijbewijs en Rotterdam in bij http://www.verlorengevonden.nl

    En herhaal dat eens voor paspoorten en legitimatiebewijzen en gsm's.

    Kijk eens hoeveel er nutteloos blijven liggen. Daar komt niemand meer voor.

    En nee, de gemeente gaat je niet achter je kont aan zitten om je RB, ID of PP op te komen halen.

    Ik zal voortaan als mij een gevonden voorwerp wordt aangereikt alleen maar antwoorden: dat mag niet van de minister.

    Net zoals wanneer men mij vraagt een huisdeur te openen omdat het slot defect is of de sleutels binnen liggen.

    Of om een auto aan de kant te duwen met pech. En staat ie eenmaal aan de kant zal ik er een prent onder steken want je mag niet op de stoep parkeren van de minister.

    En als ze bellen om een tilletje van iemand die uit bed gevallen is zal ik voortaan ook weigeren want dat mag niet van de arboregels.

    Ik bedoel maar: de wereld is niet zwart-wit. Er zijn meer dan 50 tinten grijs.

  • - Gerard -

    Nou KlaasVaak, dan heb je niet goed gekeken. Ik zie toch zelfs ambtenaren zeggen: daar kopen wij gebak van. Maar goed; geen geld afgeven bij de politie of gemeente want de kans dat je het terugkrijgt is klein.

  • KlaasVaak.

    Och, als je dat van dat gebak gelijk voor waar aanneemt heeft elke discussie verder geen zin.

    Ik heb een keer een fototas met camera aangenomen op straat.

    Gevonden door toeristen.

    Die vroegen wat er mee ging gebeuren.

    Ik zei toen: noemt u maar een getal onder de tien en wie weet heeft u geluk.

    Een lolletje. Iedereen lachen en toen uitgelegd dat ik die camera als gevonden voorwerp ging afgeven bij de gemeente.

    Ook dat had ik niet moeten doen.

    Ik had moeten zeggen: breng dat ding maar zelf naar het stadhuis.

    Och ik doe wel eens meer wat uit de losse pols.

  • - Gerard -

    Je zou gelijk hebben, KlaasVaak, als dat geld er nog was geweest als ze het weer kwamen ophalen. Dan wil ik ook best geloven dat je alles niet letterlijk moet nemen. Kijk, als 6 van de 10 niet terugkomen wil ook niet zeggen dat 60% van de ambtenaren niet te vertrouwen is, maar wel 60% van de tien geselecteerde baliemedewerkers. Dat kan heel goed 0,000001 % van het ambtenarenbestand zijn.

    Waar het over gaat is dat we het wel eens zijn dat het diep triest is. En of Rambam nou wel die bankjes en stoeltjes had moeten ‘lenen’, daar kunnen we het over oneens zijn.

  • BennieMak

    KlaasVaak. Schreef:

    ——————————————————-

    > Die 6 van de 10 zegt mij niet zo veel.

    > 10 stuks is te weinig om een steekhoudende

    > statisch resultaat uit af te leiden en te roepen

    > 60% van de ambtenaren….

    > Evenals dat alles wat zoek is gestolen zou moeten

    > zijn.

    En dan te bedenken dat men voorgaande jaren dezelfde resultaten behaalde…

    Veel ambtenaren hebben het stempel integer vanwege hun kennis/positie! Zoals vanmorgen de motoragent die meende zijn middelvinger te moeten/straffeloos mocht opsteken naar een linkshangende automobilist. Die reed toch maar even de maximaal toegestane snelheid. Kan zij/hij er wat aan doen dat de automobilist die rechts daarvan reed hetzelfde deed… Dwong haar/hem naar rechts door zijn zwaailichten aan te zetten…