KlaasVaak. Schreef:
——————————————————-
> Organisatie die wordt betaald door de overheid
> en bemand door vrijwilligers gaat volgens mij
> niet samen.
Cor: Ook in buurthuizen speeltuinen, scholen, zorgcentra enzovoort werken veel vrijwilligers. Burgerparticipatie werkt juist heel goed, geeft de medewerkers voldoening en sociale contacten, versterkt sociale cohesie en sociale controle in stedelijke woonwijken, en verkleint de kloof tussen overheid en burgers.
> Bij de politie zijn wel vrijwilligers actief maar
> die mogen geen dienstvoertuigen besturen.
Cor: Vandaar mijn voorstel om die regeling wettelijk te veranderen.
> Bovendien is het faciliteren van bedrijven die
> personeel laat werken zonder te betalen
> (vrijwilligers)
> waar er andere bedrijven zijn die hetzelfde doen
> met betaald personeel
> oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt.
Cor: Dat lijkt me niet, want de Nederlandse overheid heeft nu toch geen geld om in woonwijken te laten surveilleren door bewakingsbedrijven, bovenop de normale politie-surveillances. Dus mijn voorstel zal volgens mij geen arbeidsplaatsen verdringen.
> Ik zie er ook het voordeel niet van.Wij hebben beveiligers die voor een baas werken> die belasting betaald.
> Het personeel krijgt salaris en dat scheelt een uitkering.
Cor: In de VS zijn het vaak gepensioneerden die het in deeltijd doen, bijvoorbeeld ex-politieagenten of ex-militairen. En ook jongeren die ervaring willen opdoen. En zoals ik hierboven zei, worden er geen arbeidsplaatsen verdrongen, want die extra surveillances gebeuren nu niet.
> Zij zijn duidelijk herkenbaar door hun uniform dat afwijkt van dat van de politie, net als het
> uiterlijk van hun voertuig. Ze mogen niet hetzelfde, ze zien er niet hetzelfde
> uit, wel zo duidelijk.
Cor: Ook in mijn voorstel zijn er speciale uniformen, auto's en bevoegdheden voor de vrijwilligers die anders zijn dan voor politieagenten.
Community Patrols New Zealand
http://www.cpnz.org.nz/
www.cpnz.org.nz/