vrijwilligers

  • jobcop

    @Klaasvaak: waarom mogen vrijwilligers gen dienstvoertuigen besturen? Onze vrijwilligers gaan zelfs samen op de auto of vormen een koppeltje bekers. Als je ze steeds aan het handje vast moet houden verliest het concept zijn kracht.\, lijkt me. De situatie die ik hierboven omschrijf is overigens ook wel het kenmerkende verschil tussen een stadsdistrict en een buitengebied, lijkt me.

  • KlaasVaak.

    Vrijwilligers (in de zin van de onbetaalde volontairs waar Cor het over had) krijgen geen rijopleiding.

    Een rijopleiding is verplicht om een dienstauto te mogen besturen.

    Volontairs krijgen alleen een regenjack met opschrift “politie”.

    Vrijwilligers in de zin zoals de politie vrijwilligers kent: die een andere werkgever hebben en bij de politie komen als als ze daar zin in hebben

    (lees: vrijwillig en niet te verplichten, op hun vrije dagen bij hun eigen werkgever)

    Krijgen wel een opleiding zij het een verkorte. Maar voor zover ik weet zit daar ook geen rijopleiding in.

    Zij assisteren namelijk veelal alleen bij evenementen (voetsurveillance) en alcoholcontroles (staand werk).

  • swat

    Hier bij de eenheid Den Haag worden (politie) vrijwilligers, mits geoefend en bewapend met pistool, ingezet op de noodhulp en besturen dan ook de noodhulp surveillance voertuigen.

    De volontairs (vrijwilligers zonder opsporingsbevoegdheden) mogen alleen (niet herkenbare) politievoertuigen besturen van A naar B voor zover dit nodig is voor de taak die zij (gaan) uitvoeren.

  • KlaasVaak.

    Bedenk dat de Eenheid Den Haag altijd een uitzonderingspositie heeft gehad.

    Zeker wat betreft bewapening van alles wat niet de rang van agent of hoofdagent had.

    Er zijn daar ook massa's politiesurveillanten die bewapend zijn geworden vanwege het Bureau Orde en Bewaking

    die dienst doen met betrekking tot het Corps Diplomatique, de ambassades, consulaten, ambtswoningen etc.

    Mij is ook bekend dat surveillanten van BOB destijds ook prio 1 & 2 (tegenwoordig samengevoegd tot prio 1) meldingen rijden.

    In andere Eenheden zijn surveillanten NIET bewapend en rijden zij géén meldkamermeldingen. Althans dan mogen ze niet ;-)

  • Rob II

    De bewapende vrijwilligers hebben de rang van agent of hoger.

    De bewapende BOB-ers hebben een bevoegdheid tot het dragen van een vuurwapen maar uitsluitend bij het uitvoeren van het toezicht op ambassades en andere diplomatieke vestigingen. De BOB-ers die noodhulp draaiden zaten in een opleidingstraject voor niveau 3 of 4.

    Er zijn inmiddels niet veel surveillanten meer over. Zij zijn vervangen door BOA`s in politieuniform zonder rang.

  • jobcop

    Surveillanten zijn bij ons, zoals bij vrijwel elke eenheid, vrijwel uitgefaseerd. desondanks, toen we ze nog hadden (en altijd zeer waardeerden want ze namen mij als wijkagent veel werk uit handen waar ik ik zelf niet aan toekwam) reden ze gewon meldingen mee, tenzij er sprake was van vuurwapengeweld. Voor vrijwilligers geldt in Midden-Nederland eigenlijk hetzelfde. Ze rijden meldingen mee, terwijl ze eigenlijk nooit een formele rijopleiding hebben gehad , maar dan zonder optische en geluidssignalen.

    . en ze doen vrijwel hetzelfde werk als de beroepscollega's en over het algemeen net zo goed, allen zijn hun administratieve vaardigheden vaak wat minder. Dat is meestal gebrek aan oefening

  • KlaasVaak.

    Voor meerijden heb je geen rijopleiding nodig.

    En de vrijwilligers waar jij over praat zijn niet de vrijwilligers (volontairs) waar Cor het over heeft.

  • - Gerard -

    Haha. Volgens mij verstaat jobcop iets anders onder: ‘rijden meldingen mee’. Zal wel een lokaal spraakgebruik zijn. Zij rijden ook meldingen, en doen dus met de rest mee. Net iets anders dan fungeren als bijrijder/meerijder.

  • KlaasVaak.

    Surveillanten mogen geen meldkamermeldingen meerijden.

    Dat zijn de voorheen prio 1 en 2 meldingen.

    Sinds de LP heet dat ineens prio 1 (samenvoeging van prio 1 en 2).

    Dat het gebeurt zal best maar niet bij mij.

    Ik ben medeverantwoordelijk voor mijn maat en omgekeerd.

    Aardige mensen die inderdaad goed werk doen maar niet het werk waar ze niet voor geselecteerd en opgeleid zijn.

    Ze zijn niet voor niets lager geselecteerd en niet vuurwapendragend.

    Daar bedoel ik niets kattigs mee maar is gewoon een feit.

    Ik zou het me nooit kunnen vergeven als mijn maat met mij ‘meerijdt’ naar een melding en hij wordt aangevallen en kan zich niet verdedigen omdat hij geen vuurwapen heeft.

    Als de chef daar een probleem mee heeft gaat ie zelf die melding maar doen.

  • Rob II

    De onbewapende vrijwilligers in de eenheid Den Haag rijden geen prio 1 meldingen, tenzij ze als derde man aan boord zijn. De bewapende vrijwilligers (agent en hoger) wel als zij op de noodhulp zitten.

    Volontairs (geen bewapening en geen opsporingsbevoegdheid) doen allerhande klusjes aan bureau`s en voorlichting op straat.