Registratie honden

  • Ad

    Vraag,

    Een kennis van mij heeft zijn hond achtergelaten bij een vriendin, dit vanwege hij bezig was om woonruimte te zoeken.

    Vanwege het tijdsbestek wat langer duurde ivm zoeken naar de woning heeft de vriendin de hond weggegeven of verkocht.

    De hond stond geregistreerd bij de NDG op naam van de kennis. Nu blijkt de hond op de website inmiddels overgeschreven te zijn naar een nieuwe eigenaar terwijl mijn kennis de eigendomspapieren nog bij hem heeft. De vriendin wil verder geen informatie verschaffen. Hoe zit het juridisch, wie is de officiele eigenaar en welke stappen kunnen er ondernomen worden?

  • KlaasVaak.

    1. Wat verstaat u onder eigendomspapieren?

    2. Wat is de exacte afspraak tussen uw kennis en diens vriendin geweest en….. staat daar iets van op papier?

  • Rob II

    Op zich niet zo relevant meer. De nieuwe eigenaar is ook voor de Wet eigenaar van de hond geworden, tenzij hij wist dat de betreffende vriendin niet de eigenaar was en wist dat de hond zonder toestemming van de feitelijke eigenaar aan hem/haar werd gegeven of verkocht.

    De vriendin maakt zich (mogelijk) schuldig aan verduistering of vernieling. De omstandigheden waaronder een en ander heeft plaats gevonden zijn wel van belang.

    Als de hond “tijdelijk” was ondergebracht en de eigenaar laat vervolgens geruime tijd niets meer van zich horen of blijft in gebreke bij betaling van een eventueel afgesproken vergoeding dan kan het al weer heel anders liggen.

  • Ad

    De zaak is gecompliceerder geworden.

    Mijn kennis heeft de originele koopovereenkomst waarvan er twee zijn, een voor de koper en een voor de verkoper.

    Nu blijkt dus ook dat de inmiddels ex-vriendin ook over een koopovereenkomst te bezitten, waarschijnlijk een vervalsing, deze heb ik dus niet gezien. Degene die de hond nu heeft weet vermoedelijk van niets.

    Ik heb overigens mijn kennis het advies gegeven om rechtsbijstand te gaan vragen, dit kan dus heel lang duren eer het tot een rechtzaak komt. En vanuit mijn visie gezien hoe langer het duurt de kans kleiner zal gaan worden dat de hond terugkomt bij de rechtmatige eigenaar.

  • KlaasVaak.

    Een hond kent geen geregistreerd eigendomsbewijs.

    Zelfs een kentekenbewijs van motorvoertuigen is geen eigendomsbewijs.

    En een aankoopbon zegt niet altijd wat over eigendom.

    Want iets kan van eigenaar wisselen zonder aankoopbon.

    Vooral onder particulieren is dat gebruikelijk.

    Denk aan een fiets.

    Persoon A koopt een fiets in een winkel.

    Hij krijgt een aankoopbon en mogelijk ook een garantiebewijs.

    Persoon A verkoopt de fiets aan persoon B zonder bon en levert zijn aankoopbon en garantiebewijs niet aan persoon B.

    Persoon A beweert later dat de fiets van hem is vanwege het bezit van een aankoopbon en garantiebewijs.

    Persoon B zegt dat hij eigenaar is omdat hij de fiets te goeder trouw (tegen een passende prijs) heeft aangeschaft.

    Nog lastiger wordt het als persoon C zegt dat hij de fiets van persoon B heeft gekocht.

    En als deze personen elkaars identiteit niet kennen en elkaars adres ook niet kennen wordt het nóg lastiger de volgorde te ontrafelen.

    Terug naar de hond.

    De chipdatabase van NGD registreert HOUDERS en niet EIGENAREN.

    Alhoewel ze op hun website bij veel gestelde vragen beide termen door elkaar gebruiken.

    De vriend en (ex-)vriendin hebben in een relatie iets aangeschaft en één van hen heeft zijn naam op de rekening laten zetten.

    Niet zelden zal een rechter beslissen dat het een gezinsaankoop betrof. Er zijn zelfs omgangsregelingen bij rechters voor huisdieren afgesloten.

    Hoe dan ook is het een civiele kwestie tussen vriend en vriendin.

    Het huisdier is een onderdeel van de boedelscheiding.

    De vriend zal een advocaat in de arm moeten nemen en/of naar een rechter moeten.

    Op korte termijn kan hij alleen proberen de hond aan te schaffen en de huidige eigenaren schadeloos te stellen voor aankoop en/of verzorging.

    Deze kosten zal hij mee moeten nemen in zijn civiele procedure jegens zijn vriendin.

  • KlaasVaak.

    De vriendin bij wie de hond is achtergelaten (b)lijkt de ex-vriendin.

    Dat maakt toch de zaak iets anders.

    Is de hond gezamelijk als gezin gekocht of had één van de twee de hond al toen men ging samenwonen etc.

    Wat zijn de afspraken die bij de relatiebeëindiging zijn gemaakt… etc.

    Wat zijn de afspraken die bij het onderbrengen of achterlaten zijn gemaakt.

    Hoe dan ook: dit is een civiele zaak (CD van jou, CD van mij) en geen politiezaak.

  • Ad

    Inderdaad Klaas dit is werk voor de civiele rechter.

    Bedankt voor jullie reakties.

    Groet Ad