Van een kennis hoorde ik laatst dat zij van het kastje naar de muur werd gestuurd i.v.m. de ontvangst van een vals biljet van 50 euro.
Zij was alleen in haar winkel toen een manspersoon de winkel binnenkwam. De persoon wekte meteen negatieve gevoelens op als ‘zo snel mogelijk deze persoon de deur uitwerken’. Haar gevoelens werden de waarheid toen de man met een vals biljet van 50 euro betaalde. Dit bemerkte zij pas nadat het product was gekocht en wisselgeld was gegeven. Toch koos zij ervoor het regulieren politienummer te bellen, waar zij naar een bank werd verwezen. Daar constateerde men inderdaad de valsheid van het biljet en ontraadde men haar aangifte te doen bij de politie vanwege de rompslomp.
Ik adviseerde haar om in zulke situaties meteen 112 te bellen nadat de ontdekking plaatsvond. De politie had immers de valsemunter in de kraag kunnen grijpen. Zij verweerde zich met dat niet gedaan te hebben vanwege het feit dat er geen noodsituatie zou zijn.
Welke route maakt het in de kraag vatten van de valsemunter korter?