Beginnend bestuurder

  • S

    Goedendag.

    Ik lees op de website van het CBR volgende;.

    “Wanneer jij je eerste rijbewijs haalt ben je beginnend bestuurder. Het maakt niet uit hoe oud je bent of voor welk soort voertuig het rijbewijs geld.” 

    "Haal je vóór je 18e als eerste rijbewijs AM of T en op of ná je 18e het rijbewijs B, dan blijf je 7 jaar beginnend bestuurder. Dit geldt vanaf het moment waarop het rijbewijs AM of T is afgegeven"

    Nu verteld iemand mij dat AM/T en auto apart zijn. Dat het termijn van beginnend bestuurder niet gerekend word vanaf het moment dat je jouw eerste rijbewijs gekregen hebt maar telt vanaf het moment dat je voor dat specifieke voertuig je rijbewijs gekregen hebt. En gaf volgend voorbeeld; “Iemand haalt op zijn 16de het AM rijbewijs. En op zijn 25ste het auto rijbewijs. Dan is hij voor de brommer tot zijn 24ste beginnend bestuurder en voor de auto tot zijn 31ste.”

    Maar als ik de uitleg van het CBR lees dan klopt dit mijns inziens niet. 

    Kan iemand mij uitleggen hoe dit precies zit?

  • S

    Ik heb de vraag ook voorgelegd aan het Openbaar ministerie.

    Het antwoord van het OM luid; “ Als op 16 jarige leeftijd het AM of T rijbewijs behaald word en op 25 jarige leeftijd het B rijbewijs, dan is diegene tot zijn 24ste beginnend bestuurder.In dit geval loopt het termijn van beginnend bestuurder vanaf het moment dat het AM of T rijbewijs afgegeven is, met 16, voor de duur van 7 jaar. Als het B rijbewijs na het 23ste levensjaar word behaald, dan is degene geen beginnend bestuurder meer. ”

    Ik heb antwoord gekregen op mijn vraag en wie weet hebben andere mensen hier ook iets aan.