Politielegitimatiebewijs & Wegmisbruikers

• NickB

Gisteravond zat ik wegmisbruikers te kijken toen Koos Spee, ons allen bekend, het een en ander vertelde over de legitimatieplicht van agenten in burger.

Hierbij liet hij ook een politielegitimatiebewijs zien als voorbeeld voor de kijkers. Dit leek echter helemaal niet op het bewijs dat ik ken?! Het had op de voorkant een grote pasfoto, het politielogo en de rood/blauwe striping van de politievoertuigen. De achtergrond van het geheel was wit. De achterkant van het bewijs werd niet getoond.

Is er onlangs een nieuw legitimatiebewijs ingevoerd, of hebben Koos en de redactie van wegmisbruikers zitten slapen?

Groeten,

Nick

• De enige echte Frits

Koos was inderdaad wat in de war. Wat hij liet zien was een ID-bewijs dat een nepagent zou gebruiken. Hij had beter kunnen verwijzen naar Google. Daar vind je ze veel duidelijker.

mzzl,

Frits.

• Willem J

Misschien heeft Koos inderdaad zitten slapen, of weet hij zelf het verschil niet tussen de politie en de marechaussee.

Het ID-bewijs van de marechaussee is namelijk voorzien van de striping zoals deze op politievoertuigen gebruikt wordt.

Ik heb de aflevering zelf niet gezien, maar het zou goed kunnen dat hij het legitimatiebewijs van de Kmar heeft getoond in de veronderstelling dat het van de politie was.

Of de regisseur van het programma vond een pasje met striping interessanter om in beeld te brengen. Dat kan natuurlijk ook nog.

• Troy

Het kan ook zijn dat hij de toegangspas van de KLPD heeft gebruikt. Deze zijn ook wit van kleur en bevatten ook striping met een pasfoto. Helaas is dit geen officieel legitimatiebewijs van de politie.

• HM

Een legitimatiebewijs van de kmar was het ook niet. Het kwam bij mij over als een amateuristisch in elkaar gezet pasje zonder enige beveiliging en supersimpel zelf te maken

• Willem J

Het kan natuurlijk een toegangspas zijn zoals Troy beschreef. Die zijn natuurlijk niet aan voorschriften gebonden qua uiterlijk etc.

Per regio kan deze er dus anders uitzien en misschien vond men deze voor TV interessanter.

• - Gerard -

http://www.politie.nl/Twente/PolitieABC/U_en_de_politie/Politielegitimatiebewijs.asp

• - Gerard -

Maar goed, een voorbeeld is te vinden op www.politie.nl

• fj

Er zat een spatie tussen be en wijs.

http://www.politie.nl/Twente/PolitieABC/U_en_de_politie/Politielegitimatiebewijs.asp

• - Gerard -

Ik zag het …… te laat fj. ;)