Licht politie mijn politie in?

• Paul

Bij testament heb ik mijn familie onterft.

Dat gaat dus over mijn dood.

Maar stel: ik krijg morgen een ongeluk en ik raak in coma of buiten bewustzijn. Ik heb geen ouders meer en geen kinderen, wel broers.

Wat zijn dan de stappen? Licht de politie automatisch dan toch mijn familie in ? (waar ik helemaal geen contact mee heb en wat ik ook niet zou willen).

En mag mijn familie dan beslissingen nemen over operaties ed?

En geeft de politie dan misschien ook mijn huissleutels af aan mijn familie?

Paul

• Paul

Bij testament heb ik mijn familie onterft.

Dat gaat dus over mijn dood.

maar stel: ik krijg morgen een ongeluk en ik raak in coma of buiten bewustzijn. Ik heb geen ouders meer en geen kinderen, wel broers.

Wat zijn dan de stappen? Licht de politie automatisch dan toch mijn familie in ? (waar ik helemaal geen contact mee heb en wat ik ook niet zou willen).

En mag mijn familie dan beslissingen nemen over operaties ed?

En geeft de politie dan misschien ook mijn huissleutels af aan mijn familie?

Paul

• Rob

Hallo Paul,

Wat de Politie doet weet ik niet maar m.b.t. de beslissingen die genomen moeten worden over jouw evt. behandeling als je bijv. in coma zou geraken biedt de Wgbo, Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst, uitsluitsel.

Je zult in ieder geval dan z.s.m. een zgn. ‘niet-behandelverklaring moeten opmaken waarin je een zgn. ‘mentor’ aanwijst. Dat kan iedereen zijn die jij maar wilt..

Als je niets doet is het volgende belangrijk om te weten:

Recht op toestemming (toestemmingsvereiste)

Het recht op toestemming betekent dat je alleen onderzocht of behandeld mag worden als je daarvoor toestemming geeft. Vaak is mondelinge toestemming genoeg, maar soms zal een behandelaar je schriftelijke toestemming vragen.

Je hoeft deze toestemming niet meteen te geven. Je kunt er eerst een tijdje over nadenken en dan beslissen of je toestemming geeft of niet.

In noodsituaties geldt deze toestemmingsvereiste niet. Bijvoorbeeld: als iemand ernstig gewond is geraakt, moet worden ingegrepen, ook al kan de betrokken persoon hiervoor geen toestemming geven. Als niet wordt ingegrepen kunnen de gevolgen immers ernstig zijn.

Hier kun je verder informeren: http://www.curavera.nl/

Succes en rij veilig ;-)

• Lans

Paul, wat even van belang is, zorg dat andere mensen weten dat jij geen contact meer wil hebben met de familie.

Zorg dat ze bv op jouw werk ook weten wie ze moeten waarschuwen in geval van nood.

Want ik zal eerlijk zijn, mocht ik jou bewusteloos in de berm aantreffen en ik heb niets meer dan jouw naam van jouw rijbewijs, dan zal ik eerst checken op het adres waar je bent ingeschreven. (partner)

Mocht ik daar niemand aantreffen of er woont verder niemand, dan zal ik toch echt familie moeten gaan opzoeken. Zeker in het geval van overlijden.

Misschien een idee om in jouw portemonnee een duidelijk zichtbare brief/kaartje te houden met daarop het nummer van degene die wèl ingelicht zou moeten worden. Of in je mobiel (ICE) maar praktijk komt daar weinig van terecht. Ouderwets kaartje doet het nog altijd goed.

Ter info!

Groetjes, Lans

• Paul

Bedankt voor de reacties.

Wat vervelend dat er een procentuele kans blijft bestaan dat mijn familie over mij kan beslissen en op de hoogte wordt gesteld in geval van bewusteloosheid of coma.

Voor na mijn dood heb ik alles geregeld maar dit vind ik uitermate vervelend dat die kans bij leven niet uitgesloten kan worden.

Al ga ik wel achter het mentorschap aan.

En als de politie dan bij mijn huis aanbelt, gaat de politie dan naar binnen als er niemand open doet?

(want dan zou ik aan de muur een formulier kunnen ophangen met “nooit mijn familie inlichten”).

Groet,

Paul

• Lans

Is een keertje wat anders dan een schilderijtje..haha

Ja, theoretisch is dat mogelijk. Maar dan in het geval dat er echt helemaal niemand te bereiken is. Meestal is een buurman of buurvrouw wel op de hoogte wie of wat. Maar het kan nooit kwaad om dat papiertje ergens bij te leggen.

Het is echt uitzonderlijk hoor maar niet onmogelijk. Ik heb ook ooit eens ergens naar binnen moeten gaan van iemand waar dus echt niemand te bereiken was. (persoon was overleden)

Kijk als iemand overlijdt, dan moet er een schouw plaatsvinden en de identiteit worden vastgelegd. Er zal dus een bekende moeten komen voor de confrontatie om vast te stellen dat de overledene echt degene is die op het aangetroffen rijbewijs staat.

Maar een kaartje in jouw portemonnee, briefje thuis bij je persoonlijke spullen, kan geen kwaad. Zet er niet alleen op wie niet te waarschuwen maar ook iemand die wèl ingelicht moet worden. En we gaan altijd opzoek naar een id kaart. Zorg dat je kaartje met die mededeling daarbij zit. Dus niet wegfrommelen in een klein vakje. Plak hem desnoods erop.

Goed weekend verder en hopelijk hoeft dat kaartje/briefje nog lang niet gebruikt te worden. ;-)

• - Gerard -

Paul schreef:

>

> Bij testament heb ik mijn familie onterft.

> Dat gaat dus over mijn dood.

Duidelijk.

> Maar stel: ik krijg morgen een ongeluk en ik raak in coma of

> buiten bewustzijn. Ik heb geen ouders meer en geen kinderen,

> wel broers.

> Wat zijn dan de stappen? Licht de politie automatisch dan

> toch mijn familie in ? (waar ik helemaal geen contact mee heb

> en wat ik ook niet zou willen).

Paul, hoe moet de politie dat nu allemaal weten als ze jou aantreffen? Jij kunt de vragen van de politie niet beantwoorden dus zal de politie al informerende er achter moeten komen hoe jouw specifieke situatie is.

> En mag mijn familie dan beslissingen nemen over operaties ed?

Wat heeft dat met onterven te maken Paul? Heeft de familie ooit iets te zeggen over jou wanneer het operaties betreft? Lijkt mij geen zaak van de politie, hooguit de tuchtraad en een OvJ.

> En geeft de politie dan misschien ook mijn huissleutels af

> aan mijn familie?

Paul, nu ben ik geen agent maar is het voor jou denkbaar dat de politie die sleutels afgeeft aan de familie omdat de politie jouw specifieke situatie niet kent? Wellicht gaat er een politieagent mee als de familie de woning moet betreden of vertrouwt zij dat de familie toe. Hoe dan ook, mocht je weer uit coma bijkomen dan regel je dat gewoon zelf weer. Maar je kunt niet van de politie verwachten dat de politie bij elk ongeluk waarbij iemand in coma raakt eerste een testament wordt geraadpleegt voordat de politie stappen onderneemt.

• Paul

t gaat niet om onterven maar om de stappen die de politie neemt als ik nog niet dood ben en ik niet in staat ben voor mezelf te beslissen.

Ik wil aan alle kanten uitsluiten dat mijn familie ingelicht wordt als er iets met mij is en ik wil al helemaal niet dat zij over mij beslissingen gaan nemen wel of niet opereren of iets dergelijks.

Als ik nu de stappen van de politie weet, dan kan ik daarop nu al in gaan spelen.

Iets bij me dragen vind ik al een goede tip.

Het mentor verhaal ben ik nu ook blij mee en ga ik zeker achteraan.

Ik snap ook wel dat de politie niet alles van mijn privesituatie kan weten, maar als ik bij mn rijbewijs draag: “NOOIT mijn familie inlichten maar wel mevrouw Jansen” dan neem ik aan dat de politie zich daaraan zal houden.

De stappen van de politie zijn dus belangrijk om te weten wat ik nu al uit voorzorg kan gaan doen.

• Paul

Ja ik ga t inlijsten, goed idee en zal t in mn gang hangen!

Van het schouwen snap ik (maar dan ben ik al dood en daar heb ik een testament voor gemaakt)

maar ik schrok erg toen ik van de week hoorde dat ik nog steeds last van mn familie kan hebben als ik nog (net) niet dood ben en wilsonbekwaam zal geraken ,dat zij (mijn familie) dan alsnog zich met mijn leven gaan bemoeien (doordat zij door de politie of door het ziekenhuis ingelicht gaan worden, hetgeen ik nooit bij had stilgestaan)

Ik moet er niet aan denken en wil nu alles op alles zetten dat zij nimmer worden ingelicht.

Dicht timmeren wat ik nu nog kan dicht timmeren zolang ik wel wilsbekwaam ben!

Groet,

Paul

• Paul

ps. bedankt iedereen voor de tips en het meedenken, fijn weekend!