Licht politie mijn politie in?

• - Gerard -

Paul, vorige week was er op TV te zien dat er mensen zijn die zich niet willen laten reanimeren wanneer zij een hartstilstand hebben gehad o.i.d. Zij dragen een penning bij zich met daarop een tekst zodat de ambulancedienst of een dokter kan zien dat ze niet gereanimeerd willen worden. Nu zou je zeggen; ‘dat is dan duidelijk’, maar in de praktijk blijkt dat ambulancepersoneel zich van zo'n duidelijke boodschap niets aantrekt. De penning is niet wettelijk geregeld en ambulancepersoneel moet zich houden aan regelgeving. Dus, ik sluit helemaal niet uit dat doktoren zelf een beslissing nemen of jij geopereerd moet worden, ondanks jouw wil of die van de familie.

• enrico1972

@Gerard

Kan je aangeven waar, wanneer en door wie dit is uitgezonden eventueel door middel van de juiste link ?

Verder aan de hand van dit onderwerp kom ik binnenkort met een vraag.

Heb er nu geen tijd voor omdat ik zo moet werken.

• Paul

Voor mij is het niet relevant als dokters voor mij een beslissing gaan nemen, liever eigenlijk heb ik dat ZIJ een beslissing over een evt operatie nemen dan dat ze mijn familie gaan inlichten en dat mn familie zou gaan beslissen, sterker, ik heb nog liever dat een willekeurige zwerver een beslissing voor mij neemt, dan iemand van mijn familie!

• - Gerard -

Dat was 1 oktober bij eenvandaag met als titel: ‘Reanimeren of niet?’

http://www.eenvandaag.nl/index.php?module=PX_Story&func=view&cid=2&date=20081004

• LM

Paul, je kunt aan zo'n briefje geen enkel recht ontlenen. Voor zover je al iets aan rechten hebt als je dood bent, maar dat terzijde. Kennelijk is het voor jou erg belangrijk, ik zou je een niet-juridisch advies willen geven en dat is dat ik mij maar niet al te veel zorgen zou maken of jouw familie nu wel of niet van jouw overlijden in kennis wordt gesteld.

Los daarvan kun je je afvragen of je familie (ook al heb je geen contact) niet het morele recht heeft te weten dat een broer is overleden. We spreken hier over m.i uitsluitend morele rechten, wat ik geloof niet dat je dit juridisch af kunt dwingen en indien wel zal je dit na je dood niet meer kunnen.

Wat het nemen van beslissingen over medisch ingrijpen. Ik kan mij niet voorstellen dat de familie hier een doorslaggevende stem in heeft als niet duidelijk uit bijv. een testament blijkt dat zij zo'n stem hebben. In geval van een noodsituatie zal een arts gewoon op eigen inzicht handelen en helemaal niet naar een testament kijken (voor zover daar dan al tijd voor is). Zodra er meer tijd is zal rekening gehouden worden met bij een wilsbesluit, maar dan nog bepaalt uiteindelijk de arts. Je kunt op dit terrein juridisch niet al te veel of je moet nog bij positieven zijn en gewoon zelf verklaren (je moet dan wel bij zinnen zijn) dat je geen verdere behandeling wil.

• Paul

Nee ik maak me niet druk over na m'n dood (want daar heb ik juist een testament voor).

Ik maak me zorgen over als ik nog leef maar tijdelijk niet kan praten (coma bijv.)

De beslissingen, medische, die dan evt genomen moeten worden, zoals operaties.

Dan schijnt normaal gesproken, je vrouw voor jou te beslissen (of je man)

of je geregistreerde partner

of je volwassen kind

of anders de rest van je familie.

Zij zijn, in deze volgorde, wettelijk jouw stem (als je even zelf niet kunt praten/beslissingen kunt nemen)

Tenzij je bij wet vooraf, een mentor hebt ingesteld.

Als je vooraf een mentor hebt aangewezen dan is de mentor jouw stem als jijzelf even niet kunt praten/niet beslissen.

Een arts mag alleen in directe nood zelf handelen, maar als er geen sprake is van directe nood, moet de arts overleggen met jou als patient (of met jouw woordvoerder)

Het blijkt dus dat de dokter wel degelijk moet luisteren (volgens de wet) naar de vervangende stem van de persoon die in coma ligt die even niet zelf kan praten op dat moment, en dat kan de partner van de patient zijn of de Mentor.

Testament geldt dus voor NA je dood (daarom heeft een arts niks met een testament te maken)

en Mentor geldt voor tijdens je leven. (hiermee heeft een arts wel degelijk rekening mee te houden en naar te luisteren)

Testament onterft de familie (in mijn geval dan)

Mentor ontneemt de familie recht om te beslissen over iemand die even niet zelf kan beslissen.

Beide moeten notarieel vastgelegd worden.

Testament had ik al en ga nu mijn Mentor regelen, hoera!

Groet Paul

• LM

Oke Paul, het zou zo kunnen zijn. Ik zou denken dat in geval van coma het er afhangt of het niet verder behandelen neerkomt om actieve of passieve euthanasie. In geval van actieve heeft een arts wel degelijk een stem aangezien hij/zij degene is die dit uit moet voeren.

Verder lijkt het mij dat het inderdaad mogelijk moet zijn om bij leven iemand aan te wijzen die jou hierin vertegenwoordigd.

• Hyperactief A-P

Beste Paul, jij bent de schepper van je eigen leven oftewel oorzaak/ gevolg etc. Met de wetten van dit universum zijn niet te spotten, ik hoop dat je bij dit boek baat heb, materialisme en/ of waardeoordelen van anderen (in dit geval je familie) zijn niets waard. In dit boek (en vele anderen) kun je de stand van zaken lezen van mensen die op het randje van de dood geleeft hebben. De menselijke normen en waarden (voor wat ze per tijd waard zijn) zijn niets waard… De natuurwetten, liegen daarintegen niet… Groetjes v Hyperactief

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2352&i=3299&t=3299

• mwb

Volgens het huidige erfrecht kun je als familielid niet onterft worden. Men zal dus via de rechter het deel opeisen waar men recht op heeft.

Er is geen manier om met zekerheid te voorkomen dat men in geval van nood met een familielid contact neemt.

• - Gerard -

mwb schreef:

>

> Volgens het huidige erfrecht kun je als familielid niet

> onterft worden.

Onzin. Je kunt iedereen onterven.

> Men zal dus via de rechter het deel opeisen waar men recht op heeft.

Ik weet niet wie jij allemaal onder ‘men’ verstaat maar gezinsleden kunnen dat inderdaad.