Als ik dit voorbeeld al een keer hier neergezet heb, neem me dan niet kwalijk voor het herhalen hiervan. Voor mij is e.e.a. duidelijk, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen het misschien niet kunnen volgen wat ik bedoel. Dus vandaar dit kinderlijke voorbeeld, om uit te leggen wat het probleem is in de huidige maatschappij. En voor serine, nee het is geen obsessie.
Voorbeeld:
De Haagse hofvijver zit vol water en vissen. Een wetenschapper medevis die andere ideeën met dat water heeft omdat die een hekel aan het water te moeten delen met zoveel vissen heeft, en dollartekentjes in zijn ogen ziet, bedenkt dat die vissen ook wel met minder water kunnen, en eigend zichzelf het diepste plekje voor hemzelf toe. Hij legt een regelsysteem aan, waar die mee kan bepalen hoeveel water die weg kan laten lopen en later weer bij kan vullen. Hij weet dat als je dat water allemaal weg laat lopen, dat de vissen doodgaan. Alhoewel dat eigenlijk ook de bedoeling is omdat hij het rijk alleen wil hebben, valt dat wel heel erg op als je dat zo rigoreus doet.
De structuur van de hofvijver is dusdanig, dat die als een trechter loopt, oftewel degeen onderin heeft de meeste overlevingskans, vergelijkbaar met de piramide waar de hoogsten dat hebben. Stukje voor beetje beginnen met het water weg te laten lopen, de vissen te spartelen bij gebrek aan water. Dat noemt de wetenschaps vis hyperactief, oftewel ADHD. Een beetje mak zout erin, oftewel Ritalin doet de overige vissen die dit toch echt constateren met eigen ogen, geloven dat het A een ziekte is, en B het makke zout (Ritalin) werkt. De bedenker verstrekker zwemt inmiddels in zijn succes, en dus dollartekens. En bedenkt meer van die s.h.i.t. om het proces te versnellen.
De geborene nieuwkomers wordt deze problematiek gelijk met de paplepel ingegoten, en geloven dus dat het bestaat, want de voorgeschiedenis vervaagd door uitsterving van de generaties die dat meegemaakt hebben etc. En de bedenker oppervis oftewel het huidige kapitaal, lacht zich een krul in de l.u.l. hoe ze al die volgende makke schapen, nog makker kunnen krijgen. Dat is het probleem, volgen jullie het nog? Tot zo ver ter info… In dit voorbeeld had gewoon de vijver weer volgepompt met water moeten worden, en des te meer vissen des te meer water. Maar het water eruit laten lopen en verdienen aan het creëeren van dood en verderf is crimineel, en dus een echte politietaak mijns inziens… Groetjes v Hyperactief
P.S.: Voor wie dit niet begrijpt, schroom niet, maar vraag. Want domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel…