Niet echt onderbouwd kritiek op rechters?
Laat ik even citeren uit de uitspraak waar je mij eerder op wees.
Graag hoor ik van jou uit welke citaten de waardering voor het politiewerk.
Het hof heeft in hoger beroep de op te leggen hoofdstraf bepaald op grond van de aard en de ernst van het bewezenverklaarde en de omstandigheden waaronder dit is begaan, mede gelet op de persoon van verdachte, zoals van een en ander bij het onderzoek ter terechtzitting is gebleken. Het hof heeft daarbij in het bijzonder het volgende in beschouwing genomen:
Op 23 juli 2007 heeft verdachte, terwijl hij door , een politieman, werd aangehouden, een wapen getrokken. Hij heeft geprobeerd dood te schieten.
Verdachte wilde kennelijk koste wat kost aan een aanhouding ontkomen. Het vond plaats op een maandag rond 18.00 uur in een winkelcentrum, zodat veel mensen ooggetuigen zijn geweest van het gebeuren. Het hof kan zich voorstellen dat het voor de ooggetuigen een angstige ervaring is geweest.
Nadat verdachte de schoten had gelost, is hij met het wapen gevlucht. Verdachte is een week op de vlucht geweest. In deze (korte) tijd heeft verdachte zich nogmaals schuldig gemaakt aan een ernstig strafbaar feit. In de Mediamarkt kregen de beveiligingsmedewerker en verkoopmedewerker het vermoeden dat verdachte zich schuldig had gemaakt aan een diefstal. De beveiligingsmedewerker wilde verdachte aanhouden, waarop verdachte de beveiligingsmedewerker en verkoopmedewerker met een vuurwapen bedreigde.
Het moet achteraf op de betrokkenen enorme indruk hebben gemaakt dat zij door dezelfde man zijn bedreigd, die er een week eerder niet voor is teruggedeinsd om een politieman neer te schieten.
Hierna volgt dan een stukje waarin staat dat de neergeschotn agent wellicht de rest van zijn leven moet leren leven met de pijn die hij nog dagelijkt ervaart.
Ik zie het zo:
De overheid stelt regels. De overheid stelt personeel aan die de regels namens hen moet handhaven. De wetgever stelt per strafbaar feit een maximum straf vast en bepaalt tevens biij een flink aantal feiten die straf verhoogd wordt indien het begaan wordt tegen 1 van de door hen aangestelde ambtenaren die die wetten moeten handhaven. Dan worden er rechters aangesteld die de straffen moeten uitspreken en wat doen deze?
Die benadrukken bij een poging moord op een agent bij hun motivatie als eerste dat het voor omstanders in een druk winkelcentrum een angstige ervaring moet zijn geweest om de verdachte te hebben zien schieten.
Daarna moet het bij de betrokkenen een week later achteraf enorme indruk hebben gemaakt bedreigd te zijn door de man die daarvoor een agent neerschoot.
Het is dus kennelijk zo dat bij de beoordeling van de strafmaat t.a.v. het zwaarste feit (poging moord op een agent) voor het Hof de eerste overweging bij de strafbepaling de beleving van omstanders zwaarder weegt dan hetgeen de agent is overkomen. Een andere conclusie kan je uit deze uitspraak NIET trekken.
En dan vind jij dat een agent deze rechters niet mag bekritiseren?
mzzl,
Frits.