7 tot 8 jaar voor poging moord op agent

• De Enige Echte Fritsie

Niet echt onderbouwd kritiek op rechters?

Laat ik even citeren uit de uitspraak waar je mij eerder op wees.

Graag hoor ik van jou uit welke citaten de waardering voor het politiewerk.

Het hof heeft in hoger beroep de op te leggen hoofdstraf bepaald op grond van de aard en de ernst van het bewezenverklaarde en de omstandigheden waaronder dit is begaan, mede gelet op de persoon van verdachte, zoals van een en ander bij het onderzoek ter terechtzitting is gebleken. Het hof heeft daarbij in het bijzonder het volgende in beschouwing genomen:

Op 23 juli 2007 heeft verdachte, terwijl hij door , een politieman, werd aangehouden, een wapen getrokken. Hij heeft geprobeerd dood te schieten.

Verdachte wilde kennelijk koste wat kost aan een aanhouding ontkomen. Het vond plaats op een maandag rond 18.00 uur in een winkelcentrum, zodat veel mensen ooggetuigen zijn geweest van het gebeuren. Het hof kan zich voorstellen dat het voor de ooggetuigen een angstige ervaring is geweest.

Nadat verdachte de schoten had gelost, is hij met het wapen gevlucht. Verdachte is een week op de vlucht geweest. In deze (korte) tijd heeft verdachte zich nogmaals schuldig gemaakt aan een ernstig strafbaar feit. In de Mediamarkt kregen de beveiligingsmedewerker en verkoopmedewerker het vermoeden dat verdachte zich schuldig had gemaakt aan een diefstal. De beveiligingsmedewerker wilde verdachte aanhouden, waarop verdachte de beveiligingsmedewerker en verkoopmedewerker met een vuurwapen bedreigde.

Het moet achteraf op de betrokkenen enorme indruk hebben gemaakt dat zij door dezelfde man zijn bedreigd, die er een week eerder niet voor is teruggedeinsd om een politieman neer te schieten.

Hierna volgt dan een stukje waarin staat dat de neergeschotn agent wellicht de rest van zijn leven moet leren leven met de pijn die hij nog dagelijkt ervaart.

Ik zie het zo:

De overheid stelt regels. De overheid stelt personeel aan die de regels namens hen moet handhaven. De wetgever stelt per strafbaar feit een maximum straf vast en bepaalt tevens biij een flink aantal feiten die straf verhoogd wordt indien het begaan wordt tegen 1 van de door hen aangestelde ambtenaren die die wetten moeten handhaven. Dan worden er rechters aangesteld die de straffen moeten uitspreken en wat doen deze?

Die benadrukken bij een poging moord op een agent bij hun motivatie als eerste dat het voor omstanders in een druk winkelcentrum een angstige ervaring moet zijn geweest om de verdachte te hebben zien schieten.

Daarna moet het bij de betrokkenen een week later achteraf enorme indruk hebben gemaakt bedreigd te zijn door de man die daarvoor een agent neerschoot.

Het is dus kennelijk zo dat bij de beoordeling van de strafmaat t.a.v. het zwaarste feit (poging moord op een agent) voor het Hof de eerste overweging bij de strafbepaling de beleving van omstanders zwaarder weegt dan hetgeen de agent is overkomen. Een andere conclusie kan je uit deze uitspraak NIET trekken.

En dan vind jij dat een agent deze rechters niet mag bekritiseren?

mzzl,

Frits.

• - Gerard -

> Oh zo. Dus:

> a) de politie liegt en fantaseert maar wat

Inderdaad. Ze zijn zelfs in staat iets wat onbewijsbaar is, te bewijzen. Dan moet je wel over enorm veel fantasie beschikken.

> b) het OM liegt en fantaseert maar wat en strooit de rechter zand in de ogen (hmm dat is mijn taak als KlaasVaak)

Klopt. In vrijwel alle gevallen was er niemand van het OM bij wanneer er een misdrijf werd begaan maar als je ze hoort kletsen zou je haast denken dat ze er met hun neus bovenop hebben gestaan.

> c) de politie laat zich voor het karretje spannen van het OM als het OM dat wil

Ja, dat heb je helemaal goed.

> d) de rechter neemt de leugens klakkeloos over en doorziet dit spel niet

Vaak kan de rechter niet anders want als het OM leugens en bedrog als waarheid presenteert dan zal de rechter daar op moeten beslissen.

> e) en Ernest Louwes schrijft een boek en spreekt (dus) de waarheid?

Ontken het verhaal maar eens.

> Ik geloof toch dat Peter R de Vries zich nogal verdiept heeft in die mijnheer Louwes en geen twijfels had.

Ach …. dat niveau onderzoek. Ik begrijp je ineens veel beter.

• B100 en de Baron!

Lees ook het boek van Bas Haan eens, dan snap je ook dat Louwes in de tweede veroordeling veroordeelt is op keiharde DNA feiten.

De eerste veroordeling is door het hof terecht teniet gedaan omdat die aan alle kanten rammelde, de tweede veroordeling zat echter stukken beter in elkaar.

Bovendien kan ik mij enigzins voorstellen dat een boek van Louwes nogal eenzijdig gekleurd is….

B100

• K.Hakvoort

Modieuze, niet onderbouwde en anonieme kritiek op rechterlijke vonnissen in het algemeen door agenten vind ik verwerpelijk. Een individueel vonnis, zeker als een agent het slachtoffer is, mag natuurlijk wel door agenten bekritiseerd worden maar dan moet de kritiek wel kloppen. Dat de rechters de belastende gevolgen voor getuigen en slachtoffers van een ander misdrijf van de verdachte noemen betekent helemaal niet dat de persoonlijke ellende van de agent gerelativeerd wordt. Iemand die dat denkt, leest het vonnis niet goed. Bij de psychische en lichamelijke gevolgen die de agent door het neergeschoten worden ondervindt, wordt uitgebreid stilgestaan. Dat dit in de motivering na het benoemen van de gevolgen voor getuigen en anderen wordt genoemd, komt alleen omdat hierin de gebeurtenissen in chronologische volgorde afgewerkt worden.

De straf is naar beneden bijgesteld omdat ze teveel afweek van straffen in soortgelijke zaken, maar dat de straf lager is rechtvaardigt niet de conclusie dat er met 10 jaar gevangenisstraf te licht is gestraft.

• De Enige Echte Fritsie

Beste Koen:

Het is zowiezo bizar dat bij het neerschieten van iemand de angst van omstanders als eerste genoemd wordt door een rechter.

Wat in deze uitspraak staat is letterlijk gezegd door de rechters en door de grifier opgetekend. Nogmaals: een andere conclusie dat het in eerste instantie zo erg was voor de omstanders kan je hieruit NIET trekken.

mzzl,

Frits.

• secret-agent

Hoe kan het toch? Waarom worden mensen die bij de politie werken toch zo beschermd en boven de wet gesteld. Als ik aangifte van poging tot moord wil doen, moet ik eerst een afspraak maken en hoogstwaarschijnlijk blijft het bij een mutatie. MAAAAAAR OWEE, als je het bij een agent(e) doet! Dan word er gelijk 7 tot 8 jaar cel geeist?? WTF? Waarom bij burgers niet en politie-agenten wel? Wat is het toch wat jullie boven de wet stelt. Terwijl een grondbeginsel is dat we allen gelijk zijn…. (tenzij je bij de politie werkt… )