Politie pakt vakantiedagen af voor overtredingen

• Plukkie

De Nederlandse politie is er voor de Nederlander en Nederland,

en niet andersom.

Daarom is een maatschappelijke uiting juist belangrijk.

(daarbij blijkt uit Lans zijn posting dat het toch leeft onder de mensen)

“Jullie” corrigeren de maatschappij, daarbij is geloofwaardigheid best belangrijk,

Dat word nu flink ingeleverd.

Het op het oog matige straffen draagt niet bij, aan de geloofwaardigheid.

" De heisa die onstaat is vanwege het werk dat hij doet: snelheidscontroles.

En dan wil half nederland wraak nemen via deze ene man."

Aldus mwb

Ik wil daar door geen wraak nemen op de man,

Zoveel last heb ik van die controles niet en daarbij vind ik ook dat het eigenlijk mijn eigen schuld is als ik er 1 te pakken heb, en dat staat los van het feit of ik de controles “belachelijk” vind.

En wat de rest van NL vind staat ze vrij, maar wel dingen erbij halen die er toe doen.

Overigens weet ik ook niet wat wel een voldoende straf zou zijn, maar een paar vakantiedagen inleveren vind ik nog steeds weinig.

En druk maken doe ik me er niet over

Grtz Plukkie

• Plukkie

Het probleem wat ik met het wapen heb is dat

A) Bij mijn weten het je ingeprent word dit nooit te doen

B) Puberaal, iets wat absoluut niet bij de politie in het plaatje zou moeten passen, je krijgt het vertrouwen een wapen te dragen en dan ga je er zo mee om.

Dat met de auto kan iedereen (maakt het niet minder erg), maar het wapen is toch een “voorrecht” wat misbruikt word.

Aan de andere kant is natuurlijk dat met die auto een groter risico, reeël risico

Ik vind het gewoon vreemd dat men bv niet het mogen wapendragen weg kan halen voor een bepaalde periode (waarna hij een toets af moet leggen bv), in combinatie met een verekening van bv zijn vakantie uren.

Grtz Plukkie

• KlaasVaak

Nou, een vakantiedag is toch 8 uur loon dus al gauw zo'n 100 Euro.

Als we dan kijken naar het feit dat deze agent veroordeeld wordt ACHTERAF zonder vaststelling van feiten, iets wat bij een burger nooit had gekund…

• KlaasVaak

Dat ‘misbruik van een voorrecht’ kan ik helemaal niet volgen.

Alsof ie er een harde van zou krijgen met een wapen te mogen lopen.

Ik denk dat die foto meer gemaakt is omdat die kinderen dat stoer vonden.

Persoonlijk loop ik liever zonder die 5 à 6 kg. ballast aan mijn koppel.

Bovendien zit het ding vaak irritant in de weg: in de auto zit het holster vaak klem tussen de stoel en de portierstijl, op bureaustoelen met leuningen pas je er soms niet tussen of blijft je ergens achter hangen.

Ik zie het als een noodzakelijk kwaad dat ik voor mijn persoonlijke bescherming of die van andere bij me draag waar ik 99% van de tijd alleen last van heb.

En denk je echt dat het niet mogen dragen van het wapen een straf is voor de agent zelf?

Er lopen talloze politiesurveillanten die niet anders doen: werken zonder wapen.

Het wordt denk ik een groter issue voor zijn collega's die hij niet meer kan beschermen indien nodig.

En voor de inzetbaarheid van de agent (die beperkt wordt) wat weer neerkomt op meer (nacht- of risico)diensten voor zijn collega's.

• Plukkie

"Dat ‘misbruik van een voorrecht’ kan ik helemaal niet volgen.

Alsof ie er een harde van zou krijgen met een wapen te mogen lopen.

Ik denk dat die foto meer gemaakt is omdat die kinderen dat stoer vonden."

Vertrouwen was in die zin beter geweest,

Ongelukkige bewoording gekozen

Is het een straf dat ligt net aan hoe je het op pakt,

het signaal is op dat moment “wij” vertrouwen jou niet voldoende om je werk met een wapen te doen

En de gevolgen voor zijn collega's zijn helaas zijn eigen schuld.

En tja misschien denkt men dan in het vervolg wel na voor de actie, zodat je de collega's niet hoeft te belasten.

Trouwens het hoeft niet perse als straf gegeven te worden, alleen ik vind het vreemd dat het dus wel gevolgloos kan

Grtz Plukkie

• Plukkie

weegt dat 5 a 6 kg?

Nou vermoed ik dat het gewicht komt door het magazijn

Enige wat ik ooit vast gehad heb is een Glock, en dat schat ik toch niet (ook geladen niet) op de 5 kg

ik schatte het meer in rond de 3.

Nu is dat natuurlijk geen Walther, maar ik meende det qua gewicht toch niet zo ver naast elkaar zat..

Je totale koppel komt dan ronde 15 a 20 kg ?

grtz Plukkie

• Plukkie

Nouja het is geen schorsing dus ik neem aan dat hij de uren gewoon kan werken

(wat natuurlijk handig is in de vakantie tijd)

Daarbij je kan de feiten toch pas achteraf bestraffen, en de foto's staan nu online vind ik redelijke feiten

dus de gedragingen zijn ook duidelijk

het is ook geen strafrecht

Ik heb zo'n mijn twijfels of het wel zo is dat het bij een burger niet kan.

Maakt mij iig ook niets uit of het een burger is of een agent, feit is dat de politie een bepaald vertrouwen krijgt waar ze zorgvuldig mee om moeten gaan, en zich constant van bewust zal moeten zijn.

en trouwens die dure vakantie spaart hij zichzelf uit, dus hij verdient er nog wat aan B)-

Grtz Plukkie

• KlaasVaak

het is toch niet gevolgloos?

het kost hem nu een paar honderd euro en misschien wel zijn vakantie omdat hij geen dagen heeft.

alleen de straf zoals jij die ziet straft zijn collega's nog harder (inclusief de leiding en planning zelf) dan de betrokken agent zelf

• KlaasVaak

Plukkie

Daarbij je kan de feiten toch pas achteraf bestraffen, en de foto's staan nu online vind ik redelijke feiten

dus de gedragingen zijn ook duidelijk

het is ook geen strafrecht

Maakt mij iig ook niets uit of het een burger is of een agent, feit is dat de politie een bepaald vertrouwen krijgt waar ze zorgvuldig mee om moeten gaan, en zich constant van bewust zal moeten zijn.

Ik zou me als ik jou was dan eens goed verdiepen in strafrecht (=verdachte/mag zwijgen) en bestuursrecht (=betrokkene/moet verklaren) voordat je dit roept.

Alleen die twee zijn al zeer verschillend en veel burgers weten niet eens wat ze betekenen, laat staan waar de verschillen zitten.

Een agent kan alleen een bekeuring uitschrijven als hij bevindingen (waarnemingen zoals horen, zien, ruiken, proeven) daartoe heeft gedaan.

Dus: een agent moet ZIEN dat een verkeersovertreding/misdrijf gepleegd wordt, en anders kan hij niet bekeuren.

Dus als de goede bekende van de wijkagent (als voorbeeld) zegt dat zijn buurman elke ochtend tegen de rijrichting in, de straat uit rijdt kan hij daar niets mee.

Zelfs niet als die buurman daar een foto van maakt. De agent heeft geen eigen waarnemingen.

Hooguit kan de wijkagent met die buurman een gesprek aan gaan over diens gedragingen.

Combineer dat met het feit dat de betrokken bestuurder voor de snelheidsovertreding een VERDACHTE is (strafrecht).

De verdachte hoeft helemaal niets te verklaren over het gepleegde feit.

Tel daarbij op dat het gepleegde feit al behoorlijke tijd geleden gepleegd is en er geen OvJ meer een zaak van wil maken.

Er bestaat namelijk ook een regeltje dat je binnen redelijke termijn ter verantwoording moet worden geroepen.

Een agent mag dus zijn bekeuring die hij heeft vastgesteld (en waarvan hij wellicht details ervan in een notitieboekje heeft genoteerd) niet na 2 maanden alsnog insturen.

Dus rest er niets anders dan de oplossing te zoeken in het gebied van WERKGEVER-WERKNEMER en daarvoor liggen geen wetboeken vast v.w.b. de strafoplegging.

Waarmee ik alleen wil zeggen dat de burger over welke andere werkgever dan ook, ongeacht van welk bedrijf, niets kan verlangen over de straf voor wanprestatie of wangedrag.

Blijft nog steeds een feit dat hij met zijn daad, als hij deze gepleegd heeft, zijn collega's en het vak in het algemeen behoorlijk te kakken heeft gezet

en hij daarvoor ter verantwoording geroepen moet worden.

Absoluut mee eens.

Plukkie

Even een stelling: een foto van zo'n actie van een burger die zijn km-teller fotografeert:

Waar is het feit gepleegd? (welke straat/weg; ter hoogte waarvan/t.h.v. welke hm-paal/binnen bebouwde kom of erbuiten)

Op welke datum en tijd?

Welke maximum snelheid gold daar op dat moment? (te hard is een feit, maar hoeveel?)

Welke borden stonden daar op dat moment?

Welk voertuig werd gebruikt?

Wie was bestuurder?

Denk niet dat het een ronde (straf)zaak wordt als de verdachte zijn mond houdt en de antwoorden niet binnen korte termijn na het plegen van het feit worden gevonden.

• Lans

Klaasvaak bedoelt alles bij elkaar.

De P5 weegt inclusief de patroonhouder met patronen zo'n kilo. De Glock met al z'n patronen (Stuk of 17 geloof ik) iets lichter.

Maar Klaas bedoelt ook de handboeien, de porto, extra patroonhouder en sommigen hangen er nog veel meer meuk aan.

Ik heb hem wel eens op de weegschaal gelegd, kom je op zo'n 3 tot 3,5 kilo. Vestje aan, ook nog eens 2 kilo.

Na een beste overwerk dienst, laten we zeggen uurtje of 10 met die rommel om, ben je blij dat die 5 a 6 extra kilo's af kunnen.

Nee, 15 tot 20 kilo gelukkig niet! ::o