PlukkieDaarbij je kan de feiten toch pas achteraf bestraffen, en de foto's staan nu online vind ik redelijke feiten
dus de gedragingen zijn ook duidelijk
het is ook geen strafrecht
Ik heb zo'n mijn twijfels of het wel zo is dat het bij een burger niet kan.
Maakt mij iig ook niets uit of het een burger is of een agent, feit is dat de politie een bepaald vertrouwen krijgt waar ze zorgvuldig mee om moeten gaan, en zich constant van bewust zal moeten zijn.
Ik zou me als ik jou was dan eens goed verdiepen in strafrecht (=verdachte/mag zwijgen) en bestuursrecht (=betrokkene/moet verklaren) voordat je dit roept.
Alleen die twee zijn al zeer verschillend en veel burgers weten niet eens wat ze betekenen, laat staan waar de verschillen zitten.
Een agent kan alleen een bekeuring uitschrijven als hij bevindingen (waarnemingen zoals horen, zien, ruiken, proeven) daartoe heeft gedaan.
Dus: een agent moet ZIEN dat een verkeersovertreding/misdrijf gepleegd wordt, en anders kan hij niet bekeuren.
Dus als de goede bekende van de wijkagent (als voorbeeld) zegt dat zijn buurman elke ochtend tegen de rijrichting in, de straat uit rijdt kan hij daar niets mee.
Zelfs niet als die buurman daar een foto van maakt. De agent heeft geen eigen waarnemingen.
Hooguit kan de wijkagent met die buurman een gesprek aan gaan over diens gedragingen.
Combineer dat met het feit dat de betrokken bestuurder voor de snelheidsovertreding een VERDACHTE is (strafrecht).
De verdachte hoeft helemaal niets te verklaren over het gepleegde feit.
Tel daarbij op dat het gepleegde feit al behoorlijke tijd geleden gepleegd is en er geen OvJ meer een zaak van wil maken.
Er bestaat namelijk ook een regeltje dat je binnen redelijke termijn ter verantwoording moet worden geroepen.
Een agent mag dus zijn bekeuring die hij heeft vastgesteld (en waarvan hij wellicht details ervan in een notitieboekje heeft genoteerd) niet na 2 maanden alsnog insturen.
Dus rest er niets anders dan de oplossing te zoeken in het gebied van WERKGEVER-WERKNEMER en daarvoor liggen geen wetboeken vast v.w.b. de strafoplegging.
Waarmee ik alleen wil zeggen dat de burger over welke andere werkgever dan ook, ongeacht van welk bedrijf, niets kan verlangen over de straf voor wanprestatie of wangedrag.
Blijft nog steeds een feit dat hij met zijn daad, als hij deze gepleegd heeft, zijn collega's en het vak in het algemeen behoorlijk te kakken heeft gezet
en hij daarvoor ter verantwoording geroepen moet worden.
Absoluut mee eens.
PlukkieIk heb zo'n mijn twijfels of het wel zo is dat het bij een burger niet kan.
Even een stelling: een foto van zo'n actie van een burger die zijn km-teller fotografeert:
Waar is het feit gepleegd? (welke straat/weg; ter hoogte waarvan/t.h.v. welke hm-paal/binnen bebouwde kom of erbuiten)
Op welke datum en tijd?
Welke maximum snelheid gold daar op dat moment? (te hard is een feit, maar hoeveel?)
Welke borden stonden daar op dat moment?
Welk voertuig werd gebruikt?
Wie was bestuurder?
Denk niet dat het een ronde (straf)zaak wordt als de verdachte zijn mond houdt en de antwoorden niet binnen korte termijn na het plegen van het feit worden gevonden.