Politie schiet man in benen in Den Haag

• Arie

Man in been geschoten na bedreiging agenten

vandaag 13:36

DEN HAAG - In de wijk Ypenburg in Den Haag heeft de politie een man in zijn been geschoten. Het incident zorgde voor commotie in de straat, omdat er ook kinderen in de buurt waren.

Omwonenden belden 's ochtends de politie omdat een dronken man door de Scheepenstraat zou scheuren. Spelende kinderen moesten voor hem opzij springen. Toen de politie rond het middaguur aankwam, was de man inmiddels zijn woning ingegaan. De 20-jarige man bleek ook een ontzegging te hebben voor het besturen van motorvoertuigen.

Bij zijn aanhouding kwam ook een 22-jarige man naar buiten. Hij bedreigde de agenten met een mes en probeerde hen te steken. Met pepperspray probeerden de agenten hem tot bedaren te brengen, toen dat niet hielp werd hij in zijn been geschoten. Toen hij terug de woning inliep, zakte hij in elkaar.

Rijksrecherche

De neergeschoten man is overgebracht naar het ziekenhuis, waar hij is aangehouden. Volgens de politie maakt hij het naar omstandigheden goed. Ook de bestuurder van de auto kon uiteindelijk worden aangehouden, maar niet zonder slag of stoot. Hij trapte een ruit uit een politieauto.

Het technisch onderzoek in de straat is uitgevoerd door politie Hollands Midden. De Rijksrecherche stelt een onderzoek in naar het schieten van de agenten.

Bron: http://www.westonline.nl/nieuwsitem/34646

Op het filmpje van de schietpartij (waarvan de link onder het artikel staat) hoor je eerst dat op de man met het mes wordt geschoten. De andere man zie je vervolgens zich losrukken en wegrennen. Net nadat ie de hoek om is hoor je een paar keer een geluid en zie je dat ie dat ie kennelijk op zijn benen wordt geraakt door iets. Dat lijken mij geen schoten uit een pistool, want die klinken harder. Weet iemand wat voor wapen daar wellicht gebruikt wordt?

• Reem

Lekker wijkje hoor Arie, net als het overgrote deel van Wateringseveld en een klein deel van de Nootdorpse nieuwbouw alwaar voormalige bewoners van de gettowijken Spoorwijk, Molenwijk, Schilderswijk, Transvaal en het Regentessekwartier naartoe verhuisden. Het ziet er allemaal nieuw, netjes en veilig uit, maar schijn bedriegt.

Waarmee de wegrennende jongen werd geraakt is mij ook een raadsel, medeomdat je geen enkele agent in beeld ziet schieten en het idd hele andere knallen zijn dan uit een Walter P5.

Misschien een vuurwapen (Walter) met rubber kogels, afgevuurd door een agent buiten beeld?

M.v.g. Reem

• Arie

Maar ‘gewone’ agenten schieten niet met bean bags (alleen de AT's) en de politie hier heeft geen rubber kogels. Vreemd. Maar je ziet idd dat ie door iets geraakt wordt.

• Reem

Ik wist niet dat het AT met bean bags schoot…..Dacht dat ze standaard met de Glock binnenvielen en met toestemming v.d. Hoofd O.v.J. bij extra gevaarlijke jongens Heckler & Koch's mogen meenemen.

Ik heb ook geen idee hoe het afschieten van die bean bags aanhoren.

We komen er vast nog wel achter waarmee deze jongen werd geraakt, raad ik zo. Interessant, want de verwondingen schenen mee te vallen maar het “wapen” werkte goed genoeg om 'm zijn vlucht te ontnemen.

M.v.g. Reem

• - Gerard -

Als je het verslag leest wordt er op de man geschoten bij de woning en zakt hij, wanneer hij de woning weer in gaat, in elkaar. Op de man die wegrent wordt volgens mij niet geschoten. Lijkt mij ook veel te gevaarlijk als de blonde agente en de scooterrijder zo vlakbij de wegrennende verdachte zijn. Dat (plop)geluid dat je twee keer hoort als de man over de motorkap springt, hoor je nog een keer aan het eind van het filmpje. Het is volgens mij afkomstig van diegene die de film maakt.

• dokic

Dat er geschoten word op zulke maatschapelijke a sociale is niet meer dan normaal de trekker zal meer overgehaalt moeten worden want je wapen is je beste vriend

• Reem

Daar zullen sommigen het niet helemaal mee eens zijn Dokic, waaronder ikzelf.

In dit geval lijkt mij het gebruik v/h vuurwapen noodzakelijk te zijn geweest om, zoals bijv. in Hoek van Holland het geval was, de levens van betrokken agenten te beschermen. Misschien niet de beste term die ik er in dit geval op los wil laten, maar ik vind dat er erg “netjes” in het been werd geschoten.

Maar een vuurwapen MOET het UITERSTE REDMIDDEL zijn om je als mens te beschermen tegen het levensbedreigende gedrag van een ander.

Er zomaar voor het gemak op los knallen bij het eerste de beste incident omdat je er net zo eenvoudig over denkt als u lijkt mij “ongepast”.

Bedenk u overigens dat agenten die bij een schietincident betrokken zijn zelf ook op enigerlei wijze “onder vuur worden genomen” en elk schietincident voor de betrokken agenten zaken met zich meebrengt waar geen enkele agent echt op zit te wachten.

Volgens mij heeft Gerard gelijk wat betreft de laatste knallen (plopjes), doet de filmer de schoten na uit de Walter en komt de jongen na de sprong over de motorkap van de auto gewoon ff ongelukkig terecht met z'n voet. Alsof hij z'n enkel verstuikt en de vaart er niet meer in kan zetten. (Daarbij zag hij natuurlijk ook plots enkele andere agenten staan/aan komen lopen vanuit de richting die hij had gekozen voor z'n vlucht).

M.v.g. Reem.

• Arie

Schieten is idd een uiterste (zelfsverdedigings)middel. Het mag nooit de bedoeling zijn dat een politieman maar jury, rechter én beul gaat spelen. Als er geschoten moet worden zijn er nooit winnaars, alleen maar verliezers. :(

• De Enige Echte Fritsie

Je hoort wel eens dat bij sporters er ineens iets in de kuit schiet…..

Wellicht dat dit het is! :-)

mzzl,

Frits.

• Arie

Ze hebben idd bean bags in de collectie bij het AT, alsmede tasers tegenwoordig.