Ik heb net de herhaling gezien - Gerard -, maar geloof me, die blaastesten waar jij het over heb, lossen dit probleem niet op, maken het alleen maar erger. Onder invloed denken mensen niet rationeel, oftewel het kwaad geschied in die toestand, zakkie blazen veranderd daar niets aan. Er moet een gedachtenverandering komen, dat er veel zaken zijn die de politie geen goed doen, klopt. Maar in die uitzending heb ik er geeneen die aangevoerd werd kunnen ontdekken, van daar zit wat in.
Dat wil niet zeggen, dat het er dan ook niet is, want niet iedereen is goed in het verwoorden van persoonlijke ervaringen. Maar een gasfornuis wat niet in de gemeenschappelijke ruimte hoort te staan, in de schoenen van de poltie schuiven, gaat nergens over. Belachelijke boete's zoals ik hier wel vaker aangegeven heb, waar een oude baas uit de buurt op één hoop geveegd wordt met alcoholisten en junkies, en bekeurd werd omdat die in slaap gesukkeld was op een bankje, kan ik me nog wat bij indenken, als mensen daar over vallen.
Maar veruit de meeste boete's, heb je zelf in de hand. Wat niet aan bod kwam, maar wel bij zogenaamde probleemjongeren leeft, is dat de politie een verlengstuk is, van instanties die de jeugd in een hoek plaatsen. Denk daarbij aan jeugdzorg en psychiatrie, die ene agent maakte in deze uitzending ook al zo'n opmerking, dat door hem genoemde jongeren geestesziek waren. Die opmerking vond en vindt ik uitermate dom, op het moment dat je dat zegt, dan maak je de ander monddood, en dat is nou juist waar veel jongeren met problemen tegenop lopen. Er wordt niet met hun, maar over hun gepraat. En je mag overal over praten, behalve over het probleem zelf.
Van de week nog zo'n staaltje machtsmisbruik op AT5 gezien. Een jonge vrouw ging geld afstorten. De machine (ja mensen worden steeds meer vervangen door machines) liep vast, en het geld honderden euro's laat je dan niet even zo zitten in hartje Amsterdam. De vrouw ging naar binnen, haar werd medegedeeld dat ze gingen sluiten, en een klachtenformulier op kon vragen en indienen. Duur ongeveer 2 weken. De vrouw wilde meteen actie dat in ieder geval haar geld veilig gesteld was. Nee er werd gevorderd (waarschijnlijk 3 X) het gebouw te verlaten. En jawel, de politie laat zich wederom misbruiken om mevrouw te arresteren wegens huisvredebreuk.
Waar zijn de vroegere dienders met ballen, die zo'n situatie tot een oplossing brachten? Dus emphatie met de benadeelde heeft, i.p.v. ze gewetenloos voor het karretje te laten spannen door banken die de huidige crisis gecreëerd hebben? Hoe kun je als politieorganisatie in Godsnaam een benadeelde die het gezicht achter een weigerende machine zoekt, arresteren en afvoeren alsof het een misdadigster is? Sorry - Gerard -, ik heb respect voor het politiewerk op zich, maar met dit soort gekkigheden plaatst de politie zich mijns inziens uiteindelijk zelf buiten de samenleving. Als het gezicht achter de politie terug komt, dan is er volgens mij al veel gewonnen… Groetjes v Hyperactief A-P.
P.S.: En nee, ik heb geen enkel begrip voor het belagen van agenten die hun werk doen, maar een spiegel kan geen kwaad.