TV tip: morgen 21:50 uur NL2 Zembla: 'De ramp C2000'

• KlaasVaak

KV

Kun jij mij vertellen als ik een ‘status 1’ intoets en er een ‘status 6’ verschijnt bij de meldkamer wat ik verkeerd doe?

mwb

Ik zou het niet weten.

Dus een fout in het feilloze systeem.

KV

Wat doe ik verkeerd als mijn status geheel niet wordt ontvangen?

mwb

Dan staan de piepjes op je porto waarschijnlijk uit, zoat je niet weet wanneer je kunt zennden.

Na je latere opmerking gelezen te hebben begrijp ik wat je met piepjes bedoelt.

Dat speelt hier niet. Ik vestuur een status en de mobilofoon zegt: status: aanvraag stemcontact.

Ik wordt echter niet opgeroepen door de meldkamer.

Ik roep zelf op en vraag waarom dat is: “geen status ontvangen”.

Al of niet met de toevoegingen: “te druk”, “dit gebeurt wel vaker als het druk is” etc.

KV

Wat doen 2 collega's verkeerd die (bijna) tegelijk de noodknop moeten gebruiken waar het systeem niet mee om kan gaan omdat na de eerste noodknopbediening een tweede niet verwerkt wordt? Dit wekt valse veiligheidsgevoelens.

mwb

Niets. De noodhulp melding is wel bij de meldkamer te zien, heb ik begrepen, maar de rest van de collega's kunnen uiteraard maar 1 zendende porto horen.

Ik mag hopen dat je met ‘noodhulpmelding’ de noodoproep-melding bedoelt.

Toch kan maar 1 noodoproep de open verbinding krijgen met de meldkamer, net als bij de gewone oproep.

KV

Wat doen collega's verkeerd als ze inzet moeten plegen in gebieden waar geen of onvoldoende dekking is?

mwb

Die doen niets verkeerd, daar moet een mast bij maar de minister trekt daar geen geld voor uit.

Die collega's zouden de OR of de arbeidsinspectie moeten bellen want ze moeten werk doen onder onveilige omstandigheden.

Ik mag aannemen dat dit inmiddels landelijk bekend is. Dat hoeft niet opnieuw aangekaart te worden om de vereiste maatregelen te treffen.

Een minister die ons vak en dat van haarzelf serieus neemt lost die dingen gewoon op.

Die laat het niet afhangen van gedwongen worden omdat het naar haar zin teveel negatieve aandacht krijgt.

KV

Wat deden collega's verkeerd bij de ramp met het Turkse Vliegtuig die snel terplaatse waren?

Hadden die zelf even gespreksgroepen moeten herverdelen?

mwb

nee, dat is een taak van de meldkamer.

En dan krijg je dus de situatie dat hulpverleners aanwezig bij hetzelfde incident opgedeeld gaan worden over verschillende gespreksgroepen.

En dat omdat het systeem, nieuw en 500 miljoen Euro kostend, brak is en anders omvalt.

KV

Hadden die iemand naar de meldkamer moeten sturen om als extra centralist de nieuwe gespreksgroepen te gaan aansturen?

mwb

Heeft niets te maken met de werking van C2000,maar met personeelsverdeling.

Hmmm. Personeel…waar dus geen geld meer voor over blijft.

KV

Kun jij mij vertellen waarom de minister terecht zou vinden dat we pas goed met C2000 werken als we de gebruikers over verschillende gespreksgroepen verdelen?

mwb

Omdat dit van het begin af aan de bedoeling is geweest van het systeem. De praktijk was daarna anders.

Als je (bv) 4 districten hebt en je werkt et 4 gespreksgroepen, er er duwen in alle districten 4 collega's op de noodknop, komen ze alle 4 door.

Als alles op 1 groep werkt, kan de rest van de collega's die 3 niet horen. Onvoorstelbaar hè.

We kiezen een systeem voor de toekomst en al in het eerste jaar kan er niet gewerkt worden met het aantal mensen waarmee we begonnen. Als alternatief moeten we mensen gaan verdelen over verschillende kanalen (gespreksgroepen).

Met als gevolg dat de ene gespreksgroep niet kan horen wat er op de andere groep gaande is.

En dan volhouden dat het systeem daarvoor bedoelt is.

Nee…het is een lapmiddel om je keuze te rechtvaardigen en om de ‘drol’ om een ander zijn bord te schuiven.

En maar roepen dat het systeem verkeerd gebruikt wordt. Terwijl het systeem, als het gebruikt wordt zoals de minister voorstelt, een achteruitgang is, niet werktbaar is, niet veilig is.

Voorbeeld: We werken in HvH en verdelen het feestterrein op in sectoren. Elke sector een gespreksgroep. Elke groep een centralist en…het systeem ‘werkt’.

Er wordt ergens geschoten. Iedereen hoort het maar alleen op 1 gespreksgroep horen de collega's de melding. De rest mag, in alle consternatie, zijn porto grijpen, ontgrendelen, schakelen naar 1 van de andere (en er zijn er meerdere!!!) in gebruik zijnde groepen, om te horen wat er gaande is.

Gedurende die tijd ben je van je eigen gespreksgroep en mis je het daar gaande zijnde berichtenverkeer.

En dat herhaalt zich tot je de juiste gespreksgroep gevonden hebt maar waarschijnlijk is de belangrijkste communicatie al voorbij, zijn jouw hersens ingeslagen omdat je met je porto aan het prutsen was, had je je handen aan de porto ipv jezelf te verweren.

Alternatief is met zijn allen op 1 gespreksgroep totdat de pl@@ris uitbreekt en dan opsplitsen.

Ook dan moet iedereen zijn porto ter hand nemen en gaan schakelen. Werkt ook niet.

Of dacht je dat die extra centralist meteen op zijn plek was om de andere gespreksgroepen te informeren

KV

In feite zegt zei dus dat het alleen goed werkt bij een beperkt aantal medewerkers (of bedoelt ze belasting) per gespreksgroep.

mwb

Dan werkt het wel beter ja.

Zie boven, dat werkt ook niet en kost een extra centralist. Worden dure evenementen.

In Rotterdam is er in de zomer, voor- en najaar bijna elk weekend een evenement te coördineren.

mwb

Het gebeurt vaak niet omdat de politie er zelf voor kiest om niet zoveel mensen op de meldkamer te hebben.

En waarom zou dat zijn denk je?

Wellicht omdat met budgetten geschoven moet worden om het werkbaar te houden?

KV

Zij weet niet eens hoeveel medewerkers of welke belasting het systeem aankan maar heeft er wel een uitgesproken mening over.

mwb

Daar heeft ze wel vaker last van.

Toch vreemd dat je dit beaamt maar tegelijk een mening uitdraagt die exact overeenkomt met haar mening, waar het C2000 betreft.

Ik zou niet ergens op een evenement willen werken terwijl ik maar een deel van de berichtgeving kan horen van gelijksoortig ingezette collega's.

KV

Idem bij een crisisinzet zoals een ramp. Waar ik om het systeem niet te laten crashen maar een deel van mijn collega's kan horen.

En dat omdat anders de continuiteit van de communicatie niet te garanderen is. Dan blijf ik er liever bij voorbaat ver uit de buurt.

mwb

Is inderdaad niet aan te bevelen.

Toch raar. Ook hier beaam je dat de situatie zoals door Ter Horst voorgesteld niet aan te bevelen is.

Dit wel de enig werkbare oplossing is (als we Ter Horst mogen geloven, en daar heb ik al moeite mee).

En dat terwijl ook jij haar mening uitdraagt dat C2000 door de politie verkeerd wordt gebruikt.

KV

En leg mij dan maar uit wat de brandweer (in DMO, oftewel: direct mode operation) verkeerd doet waardoor zij de commandant die voor de woning staat (dus op luttele meters afstand) niet kan contacten?

mwb

Dat zou ik ook wel eens willen weten.

Hmm. en jij bent van mening dat het aan de gebruikers ligt.

De politie èn de brandweer gebruiken het niet goed?

KV

Een analoge porto werkt altijd ongeacht het aantal gebruikers.

mwb

Dat systeem was ook verre van ideaal. Ook daarkon er maar 1 tegelijk zenden, en de taxi's van Londen kwamen er om de haverklap tussendoor.

We vergeten nog weleens dat ook dat systeem allerlei gebreken had.

Dat ben ik niet vergeten. Maar door elkaar praten is nooit op te lossen anders dan met discipline.

Dàn spreek je pas over verkeerd gebruik. Hoe dan ook viel het analoge systeem dan niet om.

Maar als je het systeem van de toekomst introduceert, dit jaren te laat oplevert, het dan nog niet werkt,

je vervolgens met droge ogen roept dat je moet downgraden omdat het anders niet werkt, en dan zegt dat de politie het verkeerd doet…

mwb

En net als bij een analoge porto werkt C2000 niet als je met 2 mensen door elkaar probeert te praten.

Maar C2000 heeft wel een ‘piepjessysteem’ om dat te kunnen voorkomen, dat iedereen echter direct uit heeft gezet.

En bij C2000 hoor je in ieder geval 1 van de 2.

Ik heb het niet uitgezet, weet niet eens dat dit kan, maar zou het niet uit willen hebben want ik wil weten of ik tegen de meldkamer praat of in een vacuum.

Los van het feit dat als de belasting te hoog is in een gespreksgroep de spraak verandert alsof men in een emmer praat of vanuit een badkamer.

• Reja

Als weldenkende gebruikers C2000 verkeerd gebruiken, is de kans groot dat het systeem niet geschikt is voor de praktijk van de gebruiker. Je kunt een drummer wel een prachtige trompet geven, maar het is de vraag over een goed geluid uitkomt.

Overigens vertelde mijn communicatie leverancier al ruime tijd geleden dat hij een mooie order van het lokale brandweerkorps had mogen noteren aangezien men totaal geen vertrouwen had in c2000. Kon men ter plaatse gewoon met analoge porto's werken.

• Petrus

In mijn geval is het omdat ik dom ben, dus tja wat verwacht je?

• Reja

Heb je nog mazzel dat je niet blond bent….

• Hyperactief A-P

mwb Schreef:

——————————————————-

> Gerard Petrus en hyper,

>

> het lijkt er wel op dat jullie conclusie al vast

> staat zonder dat je alle aspecten kent.

>

> Hoe heet dat ook al weer(:P),

> Botlektunnel, coentunnel, Westerscheldetunnel….

>

> Nah, ik kom er wel op straks.

Ik moest alleen maar lachen mwb:D. En je reactie van 28/09/2009 14:16 is duidelijk. Groetjes v Hyperactief A-P.

• KlaasVaak

Het is idd totaal belachelijk dat porto's onderling nog geen 200 meter bereik hebben in DMO.

Diezelfde porto haalt in TMO wel de zendmast die enkele honderden meters ver weg staat.

Slecht bereik met je zendmast levert dus, na het zien van Zembla, nòg een risico op:

Door te proberen te connecten wordt zo intensief gebruik gemaakt van de accu dat deze sneller leeg raakt.

KAn er binnenkort nog een accesoire aan de koppel.

En nu maar wachten tot er een minimum heupopvang als vereiste gaat gelden omdat anders de koppel te weinig ruimte heeft voor al die meuk die erop moet ;-)

• - Gerard -

Haha, die mwb. Ondanks alles betrap ik jou steeds vaker op een gevoel voor humor.

Ik zal jou mijn denkwereld even uitleggen. Toen ik mijn werkzame leven begon bij een bouwbedrijf heb ik een aantal wijze lessen geleerd van mijn directeur. Ik leg er je een even uit. Als bouwbedijf krijg je een bestek en dan is het aan de aannemer de taak daar een prijs bij uit te rekenen. Zo'n bestek kan honderden pagina beslaan met 10-tallen bouwtekeningen. Waar gaat het de aannemer (de directeur) uiteindelijk om? Het belangrijkte voor de directeur is het bedrag onderaan de streep. Kan ik er wat aan verdienen?

En dan bekijk ik de uitzending van Zembla en dan valt een aantal zaken op. Ik pik er een voor je uit. De directeur politie Fryslân vertelt dat er eigenlijk een zendmast moet komen bij het Thialfstadion. En nu verplaats ik mij in een topambtenaar van BZK,zoals ik de onverlaat zie. ‘Wij, ambtenaren, hebben besloten C2000 in te voeren’. Wij hebben een beperkt budget. Wij stellen daarbij eisen aan het systeem C2000 en haar gebruikers. Politie, brandweer en de ambulancediensten moeten altijd volledige dekking hebben. Hoe doen wij dit dan bij het Thialfstadion in Heerenveen? Wij sturen een brief naar de directie van het Thialfstadion waarin wij schrijven dat zij voor de kosten van een zendmast opdraaien. Kijk, en dat is dan mentaliteit van een topambtenaar. Vervelend wordt het dan toch als zo'n directie denkt: Zak maar in de stront met je zendmast. Zo'n ding kost 400.000 euro. Dus, stuur vooral brieven aan andere ambtenaren maar val ons daar niet mee lastig.

Ondertussen is er geen volledig bereik van het C2000 systeem in het Thialfstadion en gaat dat er ook niet komen. Het stadion zal het waarschijnlijk een enorme worst zijn maar jouw collega's zullen het er mee moeten doen.

En dan kun jij wel heel gedetailleerd uitleggen hoe politieagenten het C2000 systeem moeten gebruiken en als ze dat niet doen, het fout gaat, in de praktijk gaat het fout en alleen dat gegeven - het bedrag onderaan de streep - telt.

Als een opdrachtgever zelf een budget heeft voor een gebouw van 100 miljoen euro en 99 eurocent mijn directeur dat gebouw niet gaat bouwen als hij heeft uitgerekend dat het gebouw 101 miljoen euro moet kosten.

Een top-ambtenaar voert geen systeem in als volledige dekking gegarandeerd moet zijn maar ergens bij een varkensboerderij in Midden West Brabant geen volledige dekking is.

En dan mag je er alle tunnels bij halen die jij kunt bedenken, volgens mij is het logica van de kouwe grond, die ik jou probeer duidelijk te maken.

• Hyperactief A-P

Jij heb ook wel humor - Gerard -, je heb al 4 X je bericht gewijzigd, zo kan geen boer er meer kaas van maken.:D Groetjes v Hyperactief A-P.

• - Gerard -

Ik heb het inderdaad 4 keer aangepast, om tenslotte nog tegen mwb te zeggen, Hyperactief, dat de titel van de uitzending van Zembla; De ramp C2000, voor opsoringsambtenaar mwb eigenlijk wel als ‘een spoor waarop verder gerechercheerd kan worden’ zou kunnen inhouden als hij de titel tenminste begrijpt.

• Hyperactief A-P

:);)