Plukkie Schreef:
——————————————————-
> Jou maakt het wel uit wat je ervoor moet betalen,
> een agent die niet op straat is draag niet aan de
> veiligheid bij (kan zijn werk niet doen)
> dit is te compenseren door meer agenten neer te
> zetten, die ook betaald moeten worden.
Wat ik bedoel Plukkie, is dat het niet aan mij is wat de politie met een verdachte doet. De politie en het OM hebben dat zelf zo ingericht. Kijk, zodra ik iemand heb aangehouden en heb overgedragen, dan heb ik er verder niets over te zeggen. Of de verdachte wordt vervolgd, ik heb er niets over te zeggen. Of de politieagent daar 28 formulieren voor moet invullen, ik heb er niets over te zeggen. Ik draag de verdachte over en die verdachte wordt als het ware eigendom van de politie en justitie. En als ik wat wil weten, dan is het: bemoeit u zich er niet mee.
In Arhem is men nu een project gestart. Als een winkelbedrijf een dief aanhoudt, dan moet de dief een boete betalen maar ook zo'n 150 euro aan de winkelier. Dit ter compensatie voor tijd die de winkelier kwijt is aan het afwikkelen van de aangifte. Normaal kost winkeldiefstal geloof ik ook 150 euro aan boete, dus als je nu in Arnhem wordt gepakt kost dat twee keer zo veel als de rest van Nederland.
De volgende stap is, en dat is dan hoe ik het graag zou zien; De winkeldief betaalt direct 150 euro aan de winkelier, doet afstand van zijn gestolen goed, en krijgt een winkelverbod. Daar hebben we de politie helemaal niet voor nodig. Maar wat ook kan is BOA's (en dat mag best iemand zijn van een part. beveiligingsorganisatie) inzetten voor het ophalen van winkeldieven. Waarom moet een politieagent dat doen?
Er valt heel veel geld te bezuinigen op de politie maar die RvC is blijkbaar niet bereid ook maar een milimeter te schuiven.
En inderdaad, het OM gaat nogal spastisch om met mediadruk. Ik begrijp daar werkelijk niks van.