laptop met gevoelige moord informatie gestolen van politie

• KlaasVaak

Thuis werken zo veel mogelijk beperken is het veiligst.

Dan hoeven er ook geen stukken mee in de trein of auto (lees uit het bureau) genomen te worden.

Zoals al eerder gezegd: Als je je met politiewerk wilt beighouden op dit niveau moet je niet willen dat stukken meegesleept gaan worden.

Alleen als het moet en meerdere(n) het erover eens zijn.

Dan is het pas veilig.

En 25 korpsen, 25 verschillende beleidsafspraken.

En bijvoorbeeld ca. 5 verschillende soorten programma's waarin PV's worden opgemaakt (BPS/XPOL/Genesis/etc.etc.

Omdat ze allemaal het wiel gingen uitvinden. Sinds kort denkt men voorzichtig landelijk binnen de wereld die politie heet.

(Genaamd BVH, wat in feite slechts een stomme grafische schil is over XPOL uit het stenen tijdperk waarin er nog geen muis bestond)

Dus landelijke en regionale eenheden hebben toch zo hun problemen met de verschillende regiokorpsen.

• Lans

:D:D:D

• Dick

En 25 korpsen, 25 verschillende beleidsafspraken..

Lees ik daar iets waar het probleem kan liggen ?? wellicht is de oplossing.. 25 korpsen, 1 beleidsafspraak.

• Lans

Ik neem aan dat hij bedoelde dat er een dienstregel is overtreden.

• LM

Dat de encryptie zomaar kan worden doorbroken is m.i. een broodje aap van de advocaat. Als het werkelijk een ge-encrypte laptop betreft is dit wel voor elkaar. Zoals gezegd, er is zelfs gratis software (zoals true crypt) waarmee dit ook al in orde gemaakt kan worden.

Het thuiswerken is technisch mogelijk. Bij kleinere opsporingsdiensten is het ook gebruikelijk. Daar kan het kennelijk wel terwijl de veiligheidsrisico's gelijk zijn. Ik sprak laats iemand van een afdeling veiligheidszaken van een grote bank en hij vertelde mij ook dat hij vanuit huis via een zwaar beveiligde verbinding bij zeer gevoelig materiaal kan. Technisch is er dus van alle mogelijk en neemt de politie echt geen unieke plaats in. Het gaat gewoon om geld en in hoeverre iets passend is binnen een cultuur. In het bankwezen wordt gewoon gekeken of het geld oplevert. Zo ja (en mits veilig) schaffen we de systemen aan. Bij de overheid worden dat soort afwegingen nog te weinig gemaakt. Zeker in het recherchewerk zijn werkstromen die heel goed thuis kunnen plaatsvinden.

• De Enige Echte Fritsie

In alle commotie van de verdwenen laptop zouden we er bijna nog aan voorbij gaan dat er ook nog sprake is hier van een inbraak.

Dat is misschien nog wel veel schandelijker. Maar dat is kennelijk inmiddels zo normaal geworden dat de gevolgen zwaarder veroordeeld worden dan de veroorzaker. :-)

mzzl,

Frits.

• BennieMak

Lijkt mij ook dat er geen sulletjes bezig zijn geweest met dit vraagstuk, m.n. dat men zich in het verleden ook al een paar keer het hoofd heeft gestoten en het inhuren van een beveiligingsexpert niet echt kostbaar hoeft te zijn.

• Ronald

Ze zijn verplicht hun laptop in een kluis te bewaren, maar ze hebben zelden een kluis in huis."

Ik bedoelde deze zin, hieruit haal ik dat het wettelijk geregeld is, maar kan natuurlijk zijn dat ik het verkeerd interpreteer

• Ronald

Frits klopt wat je zegt.

Maar waar het mij omdraaide is dus dat het kennelijk verplicht is die spullen in een kluis thuis te leggen, terwijl zeer weinig mensen ook dus agenten een kluis in huis hebben. Ik wist niet dat het verplicht was om zoiets thuis in een kluis te leggen.

• BennieMak

Hallo Frits,

Lang geleden dat ik iets van je heb gelezen! Deze keer kan ik je op je wenken bedienen aangaande bescherming van criminelen en het behandelen als criminelen van goedwillende burgers: http://binnenland.nieuws.nl/572932/beelden_insluiper_woning_schenden_privacy

Hierbij denk ik: Is boerenverstand schaars geworden? :?