Ik heb een jaar in Houten gewerkt én ik heb veelvuldig aan deze brommercontroles meegewerkt. Ze zijn opgezet zo rond 2002 met een speciaal scooterteam, omdat de criminaliteit waarbij scooters gebruikt werden ( overvallen, inbraken), of criminaliteit rondom scooters zelf (diefstallen, vernielingen, heling) de pan uitrees. De werkwijze toen was: alle scooters meenemen naar een controleplek waarbij ze worden gecontroleerd op technische mankementen, gedragingen, bestuurders en hun eventuele antecedenten. Voor alle overtredingen wordt geschreven, verpardonneren is er niet bij.
Daarom wordt er dus ook op fietspaden gesurveilleerd. In het begin deed men dit nog op onopvallende motoren, maar daar is men om veiligheidsredenen vanaf gestapt.
Critici zouden zeggen dat veel boetes bij dit soort controles de criminaliteit juist in de hand werkt, maar ik zeg: raak ze waar het pijn doet, in de portemonnee ( en dan heb ik het natuurlijk over de echter crimi's en niet over jongeren die zich eens een keer misdragen)
Misschien geeft dit een klein beetje inzicht over waarom de agent op het fietspad reed. De hogere legerleiding heeft deze werkwijze altijd goedgekeurd, dus ook nu…
Jobthecop