Nationale Politie

• Jobthecop

De burgemeesters zijn tegen, de raad van Hoofdcommissarissen is vóór: Nationale Politie. Gaan we terug naar een stelsel van Rijks- en Gemeentepolitie, of komt er een hele nieuwe variant? En wat zijn de voors en tegens hiervan? Zien jullie jezelf werken als lid van een landelijke organisatie met het risico om het wijkgericht werken, waar al een fiks aantal jaren in geinvesteerd wordt, op te geven?

Ik hoor graag jullie mening.

• KlaasVaak

Ik denk dat het niet ten koste gaat van wijkgericht werken.

Ik denk dat er in de hogere organisatiestructuren veel gaat veranderen.

Dingen als PZ, automatisering, facelitaire zaken gaan landelijker werken, grootschaliger.

Ook het beleid gaat vanuit 1 gedachte ontwikkeld worden en niet van 25 regio's.

Hoe heeft het kunnen zijn dat er gewerkt werd met XPOL, BVH, GeneSys, BPS?

Dat al die systemen ontwikkeld zijn, onderhouden zijn, etc. parallel naast elkaar.

Waardoor de verbetering en de ontwikkeling (belastinggeld) in systeem X niet ten goede kwam aan de overige systemen.

Zonde van de versnippering.

Ik zie een paar grote pluspunten, maar besef tegelijk dat veranderen pijn doet, omdat een oude werkwijze waarmee je vertrouwd was afleren lastig is.

Wat te denken van zelfstandig landelijk te kunnen bevragen?

Waarom moet dat nog steeds via een verzoek aan een regionale afdeling (die niet 24 uur per dag te bereiken is).

Waarom kan ik in BVH alleen regionaal kijken?

Waarom zie ik in HKS en NSIS wel dat iemand in een andere regio voor komt maar niet waarvoor precies?

Misschien is iemand ooit vrijgsproken en zie ik in HKS wel dat er een uitspraak was maar de achterliggende info uit BVH zie ik dan niet.

Ik zie WWM maar ging het om een schroevendraaier in de nachtelijke uren of om wapenleveranties of schieten op de politie?

Als we nu daar eens eerst barierres gaan verwijderen.

• LM

Voor wat betreft gemeenschappelijke automatiseringssystemen en (aankoop van) facilitaire middelen wordt al op grote schaal samengewerkt. Of daarvoor een Nationale politie nodig is vraag ik mij. Wel denk ik dat op tal van andere terreinen op bijv. beleidsniveau meer efficiency bereikt kan worden door samenvoeging van bestuurslagen. De verschillen in omvang tussen de korpsen zijn ook groot, terwijl toch elk korps een organisatie met min of meer dezelfde afdelingen overeind houd. De samenwerking op bijv. rechercheniveau zou ook efficiënter kunnen door het wegvallen van regiogrenzen.

De argumenten van de burgemeesters kan ik ook wel volgen daar waar het de gebiedsgebonden politiezorg betreft. Hoe ga je dat dusdanig regelen dat elke burgemeester toch zijn aanspreekpunt heeft en invloed kan uitoefenen. Ik denk dat dit wel te organiseren is. Ook nu geldt al dat dit in de wat kleinere plaatsen bijv. een wijkchef is en er geconcurreerd moet worden met andere plaatsen binnen een regio. Vooral voor de burgemeester van de grotere plaatsen zou er wat kunnen veranderen omdat zij dan geen zaken meer doen met de baas (korpschef) van een regio, maar er een extra schijf tussen zit.

• BennieMak

(Novum) - Procureur-generaal Harm Brouwer wil één nationale politie voor de strijd tegen de georganiseerde misdaad. Dat zegt de baas van het Openbaar Ministerie zaterdag in NRC Handelsblad. De huidige 26 regiokorpsen werken volgens de justitietopman te versnipperd voor een effectieve bestrijding van zware en georganiseerde misdaad.

De politie moet nu tachtig procent van de bendes die zich bezighouden met drugs- en menshandel volgens de topman laten lopen vanwege een capaciteitsprobleem. Brouwer wil dat de politiekorpsen worden ondergebracht in ‘één concern’ onder leiding van een hoofdcommissaris die verantwoording aflegt aan een minister. De operationele leiding moet in handen komen van tien regiokorpsleiders. Politie en justitie moeten worden ondergebracht in tien arrondissementen.

Volgens de krant komt het plan van Brouwer op een pikant moment, omdat in Den Haag plannen circuleren om de verantwoordelijkheid voor de politie onder te brengen bij Justitie. Nu valt de politie nog onder het ministerie van Binnenlandse Zaken. De vorming van een ministerie van Veiligheid zou deel uitmaken van de onderhandelingen tussen VVD, CDA en PVV.

Bron: http://binnenland.nieuws.nl/607926/topman_justitie_wil_nationale_politie

Zie ook de aangedragen redenen. Gewoonweg belachelijk.

• Starsky79

Op zich is het niet erg om een landelijke politie te krijgen. Alleen ben ik bang dat de korpsleiding dan te ver van de mensen die het werk doen zitten. Dat is nu al het geval bij de 26 kleine korpsen. Wat ik jammer vind is dat men niet de politie indeeld in de provincies die we hebben. Ik het noorden van het land is dat al gelukt waarom de rest niet? Kom je tot max 13 korpsen aangezien het KLPD onder justitie valt en de rest onder binnenlandse zaken.

Zoals al werd aangegeven zal het voor de aanschaf van goederen (auto's, ict, kleding ed) een goede keus zijn om dit landelijk te doen. Er gaat nu een hoop geld verloren aan dit soort zaken.

Mbt het wijkgericht werken zal het allemaal wel meevalen. In Hollands Midden wordt er al weer meer gecentraliseerd gewerkt. Dus het hele idee van wijkgericht werken kan wat dat betreft ook de prullenbak in. Op zich niet eens zo raar omdat je met het huidige personeelsbestand niet anders kunt.

Naar mijn idee is die landelijke politie ook alleen maar iets wat in het voordeel werkt van het meer ‘blauw’ op straat. Ik hoop alleen dat als die landelijke politie er komt, er ook gekeken gaat worden naar de geld verslindende functies waar niemand van weet waar ze voor bedoeld zijn.

Ik wacht maar af wat het gaat worden.

Gr. Merijn

• Jobthecop

Het feit dat we geen Provinciale Politie hebben, daarvoor moet je VVD-prominent Hans Wiegel bedanken. Die heeft er in de jaren 70 en 80 onderzoek naar gedaan of dat mogelijk was omdat het stelsel van Rijks- en Gemeentepolitie toen al niet meer optimaal werd geacht, Vervolgens is er 15 jaar(!) lang onderzoek gedaan naar provinciale politie en dat werd uiteindelijk niet haalbaar geacht, waarna in een jaar of drie, vier, de grote reorganisatie van 1994 werd doorgevoerd.

• - Gerard -

Ik hoorde gisteravond bij NOVA dat wanneer we een nationale politie krijgen er al 3.000 politieagenten vrij gemaakt worden om op straat aan het werk te gaan. Dat zijn nu dus ordinaire kantoor(bureau)functies.

• KlaasVaak

mwoah, ik heb al veel gehoord uit Den Haag en de (betere) media wat niet waargemaakt werd

en ik wil dan wel eens weten wie er nu op kantoor zit die zomaar vrijgemaakt kunnen worden om op straat te gaan werken

die moeten zeer waarschijnlijk eerst weer alle trainingen volgen om bevoegd van hun geweldsmiddelen gebruik te mogen maken ;-)

ik heb werkelijk geen idee waar die mensen zich nu verscholen zouden houden

of rekent men de werklocatie niet mee?

lekker is dat: we heb slecht en goed nieuws voor u

het slechte eerst uw functie is niet meer aanwezig,

het goede nieuws is dat u naar de Achterhoek mag verhuizen vanuit de Randstad (of viceversa) als u aan wilt blijven

tja, herpositioneren, maar geen gedwongen ontslagen, dat dan weer wel :-)

ben benieuwd als het daar op aan komt hoeveel van de betroffenen er alsnog op zullen stappen.

je zult maar schoolgaande kinderen hebben of een partner met een baan

op papier in absolute aantallen zal het best kloppen

maar strookt totaal niet met de berichten van de bonden dat er al op personeel wordt bezuinigd door de korpsen

terwijl dat niet de bedoeling was, maar onontkoombaar ivm uitblijven van de nieuwe politiewet

deze politiewet hoorde onlosmakelijk bij de bezuiningsplannen

die gingen wel door maar de wet, door de val van Balkenende IV niet

ik heb trouwens gelezen in stukken van de vakbond

dat er (uit mijn hoofd, zie details in de bovenstaande link) eind 2010 en heel 2011 een enorme uitstroom plaatsvindt van FLO'ers (functioneel leeftijd ontslag) zeg maat VUT'ers

gelet op het feit dat in 2010 de instroom op de academie minimaal was ivm de bezuiningen van Ter Horst

en het feit dat de minimale tijdsduur van de opleiding 3 jaar is kom je nu al 1-1,5 jaar te kort.

• Starsky79

Als men dan ook een huis voor mij betaald in de Achterhoek dan vind ik het best om te gaan. En mijn partner krijg ik wel mee. Zij kan daar ook haar draai wel vinden. Maar ik ben bang dat er geen woning in zit…..

We wachten maar af.

• - Gerard -

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> mwoah, ik heb al veel gehoord uit Den Haag en de

> (betere) media wat niet waargemaakt werd

> en ik wil dan wel eens weten wie er nu op kantoor

> zit die zomaar vrijgemaakt kunnen worden om op

> straat te gaan werken

>

> die moeten zeer waarschijnlijk eerst weer alle

> trainingen volgen om bevoegd van hun

> geweldsmiddelen gebruik te mogen maken ;-)

> ik heb werkelijk geen idee waar die mensen zich nu

> verscholen zouden houden

In de overhead en de ‘dubbelfuncties’ zoals ICT en P&O e.d.