Drama in Duisburg in beeld

• Planner

Wanneer je partij bent in iets dergelijks dan probeer je je uiteraard op alle mogelijke manieren te verdedigen. In ieder geval is het zo dat de organisator over veel meer informatie beschikt dan jij en ik. Dat zij uit deze informatie de zaken filteren die zij belangrijk achten is vrij normaal, dat gebeurt dagelijks in menige rechtzaak en daar wordt door beide partijen (OM en verdachte) tegenwoordig vaak de media voor ge(mis)bruikt. Meteen na het drama werd de beschukdigende vinger al naar de organisatie gewezen, zonder dat er een onderzoek was. Nu slaan zij, voordat het onderzoek afgerond is, terug. Dat is iets wat elke verdachte doet.

Maar je geeft terecht aan dat het officiele onderzoek nog niet is afgerond. Jij beschikt ook niet (naar ik aanneem) over meer informatie dan wat in de media is verschenen. En toch weet jij, met vele anderen, al weer allerlei conclusies te formuleren. Dat moet je vooral zelf weten, menig forum staat vol met al dit gespeculeer. Maar ga niet roepen dat het vreemd is dat de organisator, als partij in deze zaak, zich probeert te verdedigen voor dat het onderzoek klaar is. ZIj zijn namelijk al vanaf dag 1 aangewezen als (hoofd)schuldige (de overheid was toen al bezig zijn straatje schoon te vegen), zonder dat er unberhaupt sprake was van een onderzoek. Uiteraard hebben zij ook veel onderzoek gedaan (om hun onschuld proberen aan te tonen), en ik vind het filmpje heel goed in elkaar zitten. Ik neem het gewoon ter kennisgeving aan, mij goed bewust met welk doel dit is gemaakt, en verbind daar dan ook geen conclusies aan, daarvoor wacht ik liever het onderzoek af om ook de andere kant van het verhaal te horen.

Wat ik in ieder geval wel zie is dat de politie in ieder geval een rol speelde, grote vraag (die nooit met zekerheid beantwoord kan worden) is wat er gebeurd zou zijn als de politie geen linies gevormd had. Jij concludeert wel heel makkelijk dat na het opheffen van de linies weer dezelfde situatie ontstond als voor het instellen van de linies. Daarbij wel even voorbij gaat aan het gegeven dat in die 25 minuten een 3 tal mensenmassa waren ontstaan die massaal in beweging kwamen en naar elkaar toe liepen.

• KlaasVaak

Planner Schreef:

——————————————————-

> Jij beschikt ook niet (naar ik aanneem) over meer informatie dan wat in de media is verschenen.

> En toch weet jij, met vele anderen, al weer allerlei conclusies te formuleren.

Ik reageer slechts op wat ik hier zie.

Uiteraard beschik ik niet over meer informatie.

En al zou dat wel zo zijn is het niet praktisch om met kennis van die informatie hier te reageren, terwijl andere hier, die kennis of informatie niet hebben.

Conclusie: ik geef slechte mijn mening of de beelden waarover wij simpele zielen beschikken.

Maar er zal heus nog wel bekend worden waarom er getracht is die drie linie's te vormen.