in uniform naar het werk

• - Gerard -

Ach, dat is in Nederland niet anders. Niet dat alle surveillancevoertuigen op de oprit staan maar die van de HG's wel. Waar zit trouwens een flosje? ;)

• KlaasVaak

In Rotterdam gebruiken agenten tijdens de dienst een OV-chippas om op perrons te surveilleren.

Er staat zowat de doodstraf op om die pas te gebruiken voor woonwerkverkeer of om te reizen tussen twee bureau's of om een dienstreis te verrichten. We hebben het over Rotterdam, waar de destijds Opstelten burgemeester was, die het nu wel een “sympathiek idee” vindt dat je in uniform gezien wordt tijdens woonwerkverkeer.

Beter maken zij zich hard voor vrij reizen in uniform icm openbaar vervoer voor hen die dat willen en kunnen.

Dan snijdt het mes aan 2 kanten.

De agent heeft geen woonwerkverkeerskosten, hoeft niet betaald te parkeren op het werk.

Het openbaar vervoer ziet meer uniformen en wordt zo mogelijk iets veiliger.

Maar is het gelet op de werktijden haalbaar? Vaak is het slechts ‘enkele reis’ mogelijk ivm de werktijden.

Of ivm reistijden die veel langer zijn met OV. Ik moet 3x overstappen en gebruik maken van 3 verschillende vervoerders.

Dus ik gebruik voor woonwerkverkeer vaak de motor. Moet ik dan mijn koppel dragen inclusief wapen?

Dat gaat nog heel wat verontrustte telefoontjes opleveren.

En hoe vaak moet ik dan met mijn buik op het asfalt in een BTGV omdat er iemand heeft gebeld dat ze een wapen onder mijn jas zien uitsteken?

En krijg ik die ‘uren’ die ik maak tijdens woonwerkverkeer dan als overwerk uitbetaald?

En als ik handelend moet optreden?

En waar tik ik mijn PV's: in het plaatselijke bureau of aan mijn eigen bureau?

De arrestant gaat naar een plaatselijk bureau en wordt daar voorgeleid.

Dus zal ik mee moeten om mijn bevindingen voor te leggen aan de hOvJ.

En wie/wat brengt me dan naar mijn eigen bureau?

En wie vervangt mij tijdens mijn afwezigheid waardoor ik te laat op mijn eigen bureau verschijn?

Die korpschefs heb echt poep in hun hoofd. Die rijden in onherkenbare auto's van en naar huis.

Of zelfs geheel in burger. Het is nooit hun probleem. Hun geloofwaardigheid in deze is geheel zoek.

Eerst predikte men dat werk en privé gescheiden moest blijven.

Dat men zich van optreden van en naar werk zoveel mogelijk moest onthouden.

Dat men ook aan het gezin moest denken dat alleen thuis was en dat dat soms een risico was.

Dat eigen veiligheid altijd op de eerste plaats kwam.

Dat het wapen niet mee naar huis mocht tenzij er zwaarwegende belangen waren om dit niet te doen.

En nu er een zichtbaarheidsprobleem is moet dat allemaal wijken?

Wat lost het zichtbaarheidsprobleem op door in uniform te reizen.

ALLEEN HET VEILIGHEIDSGEVOEL.

Een agent zal in burger toch dezelfde dingen zien en kan makkelijker onopvallend signaleren en rapporteren.

Is men collega Cevat vergeten?

Wat is de meerwaarde van het reizen in uniform?

Zonder roepnummer, zonder portofoon wellicht.

De mentaliteit op straat is verziekt. Je kunt het klimaat uit de tijd van de Rijkspolitie niet kopieëren naar nu.

En als ik mijn rugzakje met lunch of avondeten/drinken mee wil nemen?

Hoe doe ik dat dan in combinatie met mijn uniform?

Ik zeg: al die korpschefs afschaffen. Alle declaratiemogelijkheden afschaffen.

Op de wandelgangen gehoord: onlangs is er weer op de hei vergaderd in een tweedaagse sessie.

Natuurlijk wel in een hotel overnacht. Daar zat vast diner en lunch bij. Kon het niet in 1 dag?

Kon het niet in een hotel in de eigen regio waardoor ieder thuis kon eten en slapen?

Maar als de gewone agent in een evenement 9 uur lang op straat staat krijgt ie twee kleffe boterhammen met een salade als beleg. En een reep chocolade die uit de verpakking moet likken omdat ie gesmolten is, of eerst stuk moet gooien omdat ie bevroren is en je tanden erop breken.

De POLITIEK mag van mij het door hun gecreerde probleem lekker zelf oplossen.

Eerst snijden tot op het bot. De waaschuwingen voor minder blauw op straat negerend en zelfs tegensprekend.

Een argument was dat de reorganisatie in de top dit zou voorkomen.

Die plannen heeft de reagering echter nooit doorgezet waardoor het dus toch blauw op straat kost?!

En dat ontkennende…waarom moet nu weer de agent offers brengen om meer blauw op straat te krijgen?

Het kostte immers toch geen blauw op straat…………volgens de politiek.

Was Opstelten destijds als korpsbeheerder van een grote gemeente niet één van de beslissers die XPOL verkoos als basis voor BVH?

En nu een schijnheilig een onderzoek instellen als minister van Veiligheid om te zien waarom er weer bijna een miljard!!! verspild wordt voordat er een nieuw goedwerkend systeem is terwijl het relatief jonge windows systeem uit Haaglanden (Genesys) zo over de 24 andere regios uitgerold had kunnen worden?

Voor mij staat het vast: dit is de derde NONO, ik doe het niet, nooit en te nimmer. Ongeacht de sanctie die erop staat.

Net zo min als rijden op een scooter (nono 1) of een Segway (nono2) trouwens.

De Segway vind ik levensgevaarlijk. Je zou achter iemand aan kunnen die wegrent.

Maar als medestanders of raddraaiers een jas of trui op je wielen gooien of aan je arm rukken maak je een face-plant.

De scooteraversie heeft te maken met een ingebakken aversie tegen scooterbestuurders vanwege de gedragingen van dergelijke bestuurders in het verkeer. Daar wil ik niet in de verste verte mee geassocieerd worden.

Bovendien rij je met een scooter te hard om aangesproken te kunnen worden en te langzaam om effectief mee te kunnen werken (bijv. andere scooters/brommers staande te kunnen houden) waardoor de scooter in mijn ogen van geen enkele meerwaarde is in een (kleine) binnenstadswijk.

Dat in combinatie met de beperkingen van de regels over waar en hoe ik me mag verplaatsen met die dingen.

Als ik ergens niet mag fietsen loop ik eenvoudig met de fiets aan de hand. Niet met een scooter.

Als ik ergens een hellingbaan op moet om op een voetgangersgebied te komen dat bijvoorbeeld op een half verdiepte parkeerlaag gesitueerd is kan ik dat eenvoudig met de fiets aan de hand. Niet met een scooter.

Vaak liggen fietspaden langs het trottoir (aanspreekbaar voor publiek) en moeten scooters op de hoofdrijbaan.

Dan liever de hele dag te voet.

• Lans

Dat is ook niet negatief opgevat hoor! Sterker nog, ik hoop het! Maar ik weet zeker dat ik heel interessant ga worden, maar dat zal inderdaad een heel beperkt groepje zijn, als tot in detail bekend gaat worden wat ik precies doe bij de pliesies. En daar probeer ik echt voor te waken. Ten eerste probeer ik te voorkomen dat men weet dat ik überhaupt bij de politie werk. Mochten ze het toch weten, laat dan maar hopen dat ze denken dat ik een burgerfunctie vervul.

• KlaasVaak

Als samenvatting op mijn relaas:

Verplichten kunnen ze het mijnsinziens nooit…

- in mijn geval omdat ik meestal op de motor in mijn motorpak reis en is de meerwaard nul.

- en als ik op de racefiets ga in dito praktische kledij wil ik wel eens zien wie dat in uniform doet

(en niet zeuren over dat smeer aan mijn rechter broekpijp :D

- waar laat ik mijn uitrusting op de racefiets incl. koppel/porto/boeien/wapen

- voor hen die met de auto komen is de meerwaarde eveneens (bijna) nul.

Dus enkel de locals die lopend of fietsend (op een gewone fiets) woonwerkverkeer doen.

In mijn team is dat NIEMAND.

Het zijn slechts de die-hards die de lange afstanden uit sportief oogpunt op een racefiets afleggen.

Er is NIEMAND die in het werkgebied of directe nabijheid woont in mijn team.

1. omdat dat niet op te brengen is met ons salaris in een centrum van een grote stad

2. zij die het kunnen werken langer bij de baas en hebben een gezin en willen het om die reden niet

3. omdat dat bij aanstelling tegen mij werd gezegd toen ik de keuze kreeg waar (welk district) ik wilde gaan werken:

Niet in je eigen distict, en ook niet te dicht bij huis

a) zodat je thuis echt thuis bent,

b) de raddraaiers je niet nawijzen,

c) ze je niet zien lopen met je vrouw/kids en hen niet herkennen of lastigvallen als zij zonder jou over straat gaan.

d) je niet te veel weet van antecedenten van mensen in je directe woonomgeving.

Je zal bijvoorbeeld tijdens het werk maar horen dat er in jouw woonwijk een pedofiel woont komt wonen.

Misschien wel bij een vriend of kennis van je in de straat.

Misschien bij iemand die je kent van het schoolplein van je kind.

Wat kun je, wat wil je? Dat soort dingen zit niet lekker.

• - Gerard -

Heerlijk om te lezen KlaasVaak. Maar euh ….. ik denk dat het gewoon zo gaat worden. Je bent zichtbaar als agent op straat, dat heeft een, wellicht beperkte, preventieve werking. En kom jij iets tegen dat echt niet door de beugel kan, dan pak je even jouw mobiel en roep je assistentie van jouw politiecollega's in. Ik denk niet dat je zo ver moet denken aan reiskostenvergoedingen en alle ongemakkelijkheden die jij ondervindt op de motor of racefiets..

• KlaasVaak

Ze beslissen niet over mijn vrije tijd.

als zullen ze het misschien proberen…

maar geen geld is geen beslissingsbevoegdheid

en uitbetalen kunnen ze niet, want

a) de politie is failliet

b) arbo technisch: ik werk 9 uur per dienst dan kom je snel in de knoop als je daar reistijden als werktijden bijtelt

Misschien dat stadstoezicht zich geroepen voelt,die hebben geld zat :-)

En daar is de burgemeester de baas over.

• Secret S

Zal mijn teamchef leuk vinden. Want dan heb ik ook een motorfiets nodig , tja wij hebben maar twee motoren en 6 surveillanten. Kijk of het dan nog door gaat.

En mijn reistijd is tevens werktijd.

Kan ik eindelijk wat langer thuis blijven. Dan stel ik ook voor om tijdens het werk thuis te gaan eten.

Ik ben ongeveer drie kwartier kwijt aan reistijd. enkele reis. Dan kom ik alleen nog maar voor de briefing en koffiepauze. Dan heb ik ook geen tijd voor BVH.

Ik weet het zeker een fantastisch idee. Invoeren

• KlaasVaak

:D

• Planner

Gerard

ik denk dat het gewoon zo gaat worden. Je bent zichtbaar als agent op straat, dat heeft een, wellicht beperkte, preventieve werking

En daar kleven dus allerlei praktische bezwaren / gevaren aan

Gerard

En kom jij iets tegen dat echt niet door de beugel kan, dan pak je even jouw mobiel

Gaat die mobiel dan door het korps verstrekt worden, of zijn zij verplicht een prive mobiel bij zich te hebben? En wat is de meerwarde dat men dan in uniform loopt? En ik denk dat elke diender dat nu ook al doet, of men nu op weg is naar/van het werk of niet.

• - Gerard -

De meerwaarde heb je nota bene zelf uitgelegd. Meer uren blauw op straat. En of mobieltje privé of zakelijk zijn vind ik persoonlijk volstrekt irrelevant voor de discussie. Gewoon afleiding van het oorspronkelijk idee van iemand ergens in Roermond.