Medelijden met daders? Lagere straf na advies psychiater

• Hyperactief A-P

Mee eens, lees mijn antwoord van 09/12/2010 21:41 aan jou. Neem de moeder die in de Bijenkorf in Amsterdam haar kind naar beneden gooide, die kreeg geen straf en geen maatregel TBS, omdat haar psychose zogezegt eenmalig was, even kort door de bocht gezegt. Natuurlijk is dat eenmalig, dat kind komt niet meer terug.:( Dat soort uitspraken moet mijns inziens onmogelijk zijn in dit land. Groetjes v Hyperactief A-P.

• ArjanD

Lagere straf na doodsteken Nunspeter

ARNHEM - Het gerechtshof in Arnhem heeft een 51-jarige man uit Nunspeet maandag dertien jaar cel opgelegd voor de moord op een 31-jarige plaatsgenoot en vroegere vriend. Dat gebeurde midden in een café, na een onbenullige ruzie eerder op de avond.

Het slachtoffer had de Nunspeter eerder die avond een klap gegeven bij een ruzie in een shoarmazaak. Sindsdien kon de toen 49-jarige man er niet over uit dat hij zomaar door een jongere kennis was geslagen. Hij pakte een uur na de ruzie bij een neef thuis een mes, zocht zijn kennis op en stak hem tien keer te midden van omstanders.

Steeds iets lager gestraft

De aanklager had vijftien jaar cel geëist, een straf zoals ook de rechtbank in Zutphen eerder had opgelegd. Maar het hof concludeerde dat in vergelijkbare moordzaken steeds iets lager is gestraft.

Psychische overmacht

De advocaat suggereerde psychische overmacht. De dader was zo bang, dat hij daardoor wel moest steken. Het slachtoffer zou vuurwapengevaarlijk zijn en het op zijn familie hebben voorzien. Het hof wees dat van de hand: de man was niet bang, maar gekrenkt.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/8484107/__Lagere_straf_voor_doodsteken_Nunspeter__.html?sn=binnenland

• Hyperactief A-P

Wat wil je hiermee zeggen ArjanD, wat is je punt? Ik lees nergens iets hoe dat “psychische” tot stand is gekomen, of mis ik iets? Groetjes v Hyperactief A-P.