Beste KJB,
Ik ben sinds augustus 2007 overgestapt vd Kmar naar de Politie.
Ik heb net mijn opleiding afgerond (17-1-2011) voor niveau 3.
Toen ik bij de politie solliciteerde werd mij verteld dat ik:
-verkorte opleiding krijg dmv E.V.C. (eerder verworven competenties)
-behoud van salaris
-2jaar werken en dan de resterende vakken op school ga krijgen als ik er geen E.V.C. voor had in die 2 jaar.
Ik was zelf de 5e Kmar groep dat bij Haaglanden kwam werken. Voor mij was besloten door de korpschef onder druk van de academie dat ik volledig naar school moest. Ik kon maar een ronde E.V.C. indienen. Mijn voorgangers ( de andere 4 groepen) zijn eerst 2 jaar gaan werken. Hebben een boel E.V.C. ingedient.
Maar goed, in mijn geval waren een een heleboel strubbelingen tijdens mijn opleidingstraject. Dan kreeg ik geen vrijstelling voor een vak, dan weer wel. In kwartiel 9 kreeg ik onder ogen een document waarop stond:
wmr/wmr1 met inimaal 2jaar apd ervaring geeft vrijstelling voor de vakken tot kwartiel 7.
Dan kan je wel voorstellen dat er dan redelijk wat stoom uit mijn oren kwam.
Waarom was er zoveel onduidelijkheid. Niet vanwege het instoomtraject van korps Haaglanden, dat zag er goed uit.
Maar het was gewoon een (macht)spelletje tussen het korps, de academie en het CCM (examen bureau).
Het korps wilde zo snel mogelijk de ervaring vd Kmar man gebruiken op straat
De academie was het niet eens met de werkwijze van het korps aangaande de verkorte opleiding.
Het CCM gaf aan dat zijn de kwaliteit voor het te behalen diploma in het gedrang voelde komen vanwege de verkorte opeleiding.
Een hoop strubbelingen onderling dus ivm hoe om te gaan met de Kmar man in kwestie. Wie is daar de dupe van…de persoon in kwestie zelf.
In mijn geval had ik mijn opleiding met 1.5jaar kunnen verkorten als ik eerder had geweten over dat document.
KJB, in jou geval, ik weet niet waar je woont maar ik kan je wel aanbevelen om de overstap te maken als je toekomst bij de Kmar er niet rooskleurig uit ziet, maar houd rekening met het volgende:
-nieuwe studenten ontvangen sinds januari 2011 tijdens schooltijd de helft van hun salaris. (ik weet niet of dit ook voor kmar instromers geld)
-school periode's kunnen langdradig zijn maar geniet er gewoon van vanwege elke weekend/avond thuis en de schooldagen zelf die soms tot vaak kort kunnen zijn.
-de cultuur binnen de politie is echt anders (men doet redelijk wat aan zelfreflectie afhankelijk van bureau/ploeg/werkgebied).
Woon je in de omgeving van regio Haaglanden dan kan ik je dit telefoonnummer geven van:
Inspecteur Fred van Spall (oud Kmar man die graag sigaar rookt hehe)
070-******* (Gaarne telefoonnummers van personen e.d. via de PM met elkaar wisselen. Mod Arie)
Als er nog vragen zijn stel ze gerust want je gaat die zeker nog krijgen tijdens de opleiding
Mvg
Wim