einde contract Kmar...Vrijstellingen voor de opleidng

• Planner

Behalve dat de betrokken ambtenaar de dupe is, is de belastingbetaler dat ook. De overheid weet exact wat een wachtmeester van de KMAR wel of niet kan. Dat er enige bijscholing nodig is dat kan ik mij voorstellen, want anders kan je de beide opleidingen net zo goed samenvoegen. Maar wat ik mij niet voor kan stellen is dat Regiokorpsen of de opleidingsinstituten over de rug van de betrokken ambtenaar (en op kosten van de belastingbetaler) gaan bakkeleien over welke waarde nu aan de opleiding en ervaring van KMAR wachtmeesters moet worden toegekend. Dat moet natuurlijk niet bij elke ambtenaar opnieuw worden bepaald, maar daar dienen gewoon normen voor te gelden die voor een ieder eenduidig zijn. Wellicht moet dit eens onder de aandacht van de politiek gebracht worden?

• KJB

Hoi Wim,

bedankt voor je reactie. Vond het interresant om te lezen hoe er mee omgegaan wordt door de korpsen en academie. Alleen moet ik zeggen dat ik het na dit verhaal niet al te rooskleurig in zie.

Ik woon zelf helaas niet in de buurt van de regio Haaglanden. Ik kom zelf uit de buurt van Arnhem. Gelderland-midden zou een mooie regio zijn. Maar verder van huis zou ik geen

probleem vinden.

iniedergeval bedankt,

KJB

• wim76

Hoi KJB,

Rooskleurig of niet, ik steek het niet onder stoelen of banken :)

Maar je krijgt er ook een heleboel voor terug.

Maar je moet er zelf wat van maken en aan doen.

Ik ben klaar en het bevalt me prima op mijn huidige werkplek :)

• Sven

Nou, ik dacht dat BVH een cursus was van 3 jaar. :D

Maar inderdaad een nogal krom “beleid.” Natuurlijk heeft niet iedere KMar-collega dezelfde ervaringsopbouw, maar toch een sterke basis. Ik hoorde dat men zelfs in de KMar-klassen uitleg kreeg over wat IBT inhoud en nog meer van dat soort basiszaken. Erg schools en kinderachtig. Los van het onnodige geld dat uitgegeven wordt aan deze lesuren. De overheid wilt bezuinigen. Nou, ik zie nog wel een mogelijkheid.

• Tieskevs

Hallo KJB en Wim,

ik had op het forum van de Marechaussee ook al op jouw vraag gereageerd KJB.

Zals Wim76 het jouw verteld heeft in zijn vorige berichten is precies hetgene waar ik in de praktijk ook tegenaan loop.

Ik was in november al gepland om na kwartiel 7 in te stromen in de opleiding. ik had al een studentennummer en meldingsinstructie.

2 weken voor aanvang kwam er opeens iemand die mij wist te vertellen dat je met je wmr/wmr1 PD ervaring toch weer geen vrijstellingen zou kunnen krijgen.

De regeling was afgelopen jaar aangepast..?? Ik zou dus gewoon de voledige 4 jaar opleiding moeten doen, ondanks het feit dat ik al bijna 4 jaar in de regio werk als BOA en ook deelneem aan allerlei onderzoeken en TGO's…….

ik heb de hoop bijna opgegeven.

• PHJ

Beste KJB,

ik ben na een dienstverband van vijftien jaar bij de Marechaussee overgestapt naar de politie, om dezelfde reden die jij noemt. Het grote verschil bij de politie ten opzichte van de Kmar is dat je hier overal zelf achteraan moet gaan. Ik heb zelf de opleiding gevolgd in Eindhoven. Daar zitten een paar goed leertraject begeleiders. Er bestaat een landelijke lijst waarop staat welke EVC´s mensen krijgen die afkomstig zijn vanuit de Kmar. Ik heb de opleiding niveau 4 gevolgd in minder dan twee jaar, maar dat kwam omdat we deze lijst pas later boven water haalden. De opleiding is inmiddels van vier jaar terug gebracht naar drie jaar. IK denk, met goede begeleiding, dat de opleiding tot niveau vier voor een iemand van de Kmar in éen tot anderhalf jaar goed te doen is. Je bent bij de Kmar wel algemeen opsporingsambtenaar maar ik heb bij de Marechaussee weinig te maken gehad met zeden, jeugdzorg, sociaal psychische problematiek, gemeenschappelijke veiligheidszorg en nog een paar andere vakken.

Op dit moment heeft elke regio nog zijn eigen personeelsbeleid maar dat gaat na de reorganisatie waarschijnlijk veranderen, maar die lijst is voor elke regio hetzelfde. Deze vrijstellingen krijg je zowieso. Daarbij kun je nog extra EVC´s aanvragen voor vreemdelingenzorg, etc. Afhankelijk van je ervaring bij de Kmar.

Succes!

Gr. P

• andre

Beste P,

Heb je toevallig ook een naam van zo een trajectbegeleider in Eindhoven?. Want het kromme is dat als je solliciteerd eerst de academy er tussen zit!. Ik ben zelf ook 12 jaar werkzaam bij de Kmar, op dit moment wmr 1 en heb altijd op de politiedienst schiphol gewerkt.

De academy houd gewoon vol dat je 4 jaar moet volgende voor niveau 4??. Alsmede ook contact gehad met werving voor de DKDB en deze (waarschijnlijk gewoon een bureau miep!)zeiden gewoon dat je als wmr (1)niet eens het niveau van een surveillant hebt??.

Wordt door werving gedaan alsof je minder bent en wordt gewoon gelijkgesteld aan een zg spijkerbroek.

Over een lijst wordt niks verteld…….

Vreemde zaak dat er zo veel gezegd wordt over veiligheid maar aan iedere kant wordt je gewoon tegengewerkt om als kmar over te stappen….

Zou stukken beter zijn als je gewoon direct zaken zou kunnen doen met een bepaald korps.

Mvg,

Andre