Criminaliteit op kaart. Gratis.

• K.Hakvoort

Ik heb het over de criminaliteitscijfers op wijkniveau van heel Nederland. Het aanhalen van een subsite van politie.nl met de criminaliteitscijfers per gemeente in de politieregio Midden-West-Brabant is dus in dat opzicht niet relevant. Wel relevant in die zin dat jij hiermee duidelijk de website aangeeft waar de criminaliteitscijfers op wijkniveau werkelijk thuishoren: www.politie.nl. Daar is het voor iedereen evenzeer toegankelijk en daar zet een integere poltieorganisatie die beide aangehaalde wetten echt serieus neemt, de cijfers neer die Nederlands politie nu alleen aan het AD geeft. Wat partij A, partij B of partij C met die van politie.nl geplukte gegevens vervolgens zouden doen, is hun zaak. Niets staat toevallig op politie.nl en niets ontbreekt daar toevallig. Het feit dat zulke primaire en cruciale gegevens daar wel ontbreken terwijl ze daar met minimale inspanning in het oorspronkelijke formaat neergezet zouden kunnen worden is onmiskenbaar een geste naar het AD, een vriendendienst waarschijnlijk in ruil om deze krant af en toe als politiespreekbuis met een groot bereik te gebruiken.

Dat jij geen vriendjespolitiek ziet in het deel van de politie waarin jij actief bent, betekent nog niet dat het elders in deze 60.000 mensen tellende organisatie niet aanwezig is.

Het noemen van de gewenste namen lijkt mij een schot voor open doel waarvan ik het inschieten graag aan anderen overlaat.

• KlaasVaak

Ik zie nog steeds geen ‘bewijs’ voor jouw beweringen van samenspel tussen politie en AD,

of van tegenwerken van politie bij andere kranten.

Als het AD eraan kan komen kan de Telegraaf dat ook.

En als de Telegraaf wordt tegengewerkt zijn zij de eerste, en mans genoeg, om dat breed uit op de voorpagina te zetten.

Misschien heb ik het gemist, maar ik lees ook geen kranten althans niet in papieren versie.