Als jij het kunt verzinnen is het geen toekomstmuziek.
mwb, jij bent een ambtenaar en van ambtenaren hoef je niks te verwachten. Dat is niet persoonlijk bedoelt maar geldt zo'n beetje voor alle ambtenaren, ze lopen jaren achter. Kijk, het begint bijvoorbeeld met een wijkagent die gaat twitteren. Hij/zij krijgt een aantal ‘volgers’ en voordat je het weet is die wijkagent op zoek naar een persoon of een ding en binnen 3 tellen krijgt hij/zij via twitter, volstrekt anoniem, de lokatie door waar de persoon of het ding zich bevindt. En dit is maar 1 voorbeeld maar er zijn er talloze te bedenken. Het lijkt mij persoonlijk niet de bedoeling dat een wijkagent meldt dat hij zich ergens bevindt. Het boeit waarschijnlijk niemand waar een wijkagent zich bevindt. De techniek is er en laat de toepassingen nou maar door een ander dan de ambtenaar bedenken.
Dat zie je dus helemaal fout. Ik heb geen idee wie mijn wijkagent is laat staan of ik weet dat wij er een hebben. Geen idee. Vroeger wist je waar agent Piet, rechercheur Henk en hondengeleider Willem woonden, namelijk bij je in de straat of een paar straten verderop. Nu komen ze uit een hele andere stad. Draaien hier hun diensten en zijn weer uit het beeld. Het is een uniform achter een balie, meer niet.
Ik heb inmiddels allemaal mooie toepassingen van smartphones gehoord. Natuurlijk zie ik ook wel allerleid handige toepassingen, maar ook het gevaar daarvan als een smartphone onverhoopt in verkeerde handen komt. Maar het krantenbericht spreekt daar niet over, daar gaat het over wijkagenten die gaan twitteren en op facebook actief zijn. En net als Lans vind ik dat geen goed idee…
Nee dat zie ik niet fout. Omdat jij het er niet mee eens bent?
In een dorp ergens op de Veluwe was jouw betoog van toepassing. Maar we leven in een andere maatschappij en ik heb het over de stad.
Ik heb een ander perspectief en gok dat ik iets dichter bij het vuur sta dan jij. Er zijn talloze voorbeelden waarbij Twitteren, Facebook, Youtube negatief zijn uitgevallen voor de politie, en veroorzaakt door de politie met een "laten we ook eens meedoen"-mentaliteit.
En dan doel ik niet op slecht gekozen Twitterberichten van een korpschef of door gastjes geplaatst filmpje op Youtube.
Toen Facebook & Hyves op de markt kwamen, werd politiemensen ten strengste afgeraden om informatie hierop te plaatsen welke te relateren was aan de politie.
Maarja, een ander mannetje cq vrouwtje aan de top die denkt te scoren met een “zie ons eens modern zijn”-visie, zal bedrogen uitkomen. Maar goed, die is dan ook weer weg en wij kunnen de rotzooi opruimen.
Met het gedrag meedoen wat zogenaamd populair is onder de jeugd, creëer je een gedrag bij die jeugd richting de politie waar we bij het lezen van de maandagochtend krantenberichten schande van spreken. Maar je lokt het op deze manier zelf uit.
Zie het als een vader die ook mee wil doen en de straattaal van zijn zoon gaat overnemen, met het idee, dan ziet hij mij als een gelijke. Nou, ieder weldenkend mens weet dat dat averechts werkt.
Resumerend: Prima die smartphones, maar rust ze dan wel uit met software waar de diender echt wat aan heeft. Opsporingsberichten door een infodesk verstrekt.
Geen acties zoals Hyves en weet ik wat allemaal. Klinkklare onzin.
Jeugd lacht erom, ouderen zien het nut er niet van in.
Inderdaad een smartphone alleen als je daar ook “smart politiedingetjes” mee kan doen, zoals een foto nemen van een situatie die vervolgens direct kan worden opgenomen in het proces-verbaal, een korte verklaring opnemen die je vervolgens niet meer hoeft over te typen in de computer, kenteken en signalering natrekken,. Politiefoto's bekijken is die snuiter inderdaad de persoon die hij zegt te zijn etc etc.
Echter zo smart dat je de telefoon ook zodanig moet beveiligen dat mocht je hem onverhoopt verliezen of op andere wijze afhandig gemaakt dat derden geen misbruik van de smartphone kunnen maken. Dat zal echter een dermate ingewikkelde beveiliging vereisen dat voordat je zover bent op je smartphone je met je notitieboekje al 10x klaar was en telefonisch of portofonisch de gevraagde info al hebt gekregen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?