Agenten krijgen smartphone

• KlaasVaak

smartphones moeten werken als de mobiele data terminals in surveillance voertuigen:

met een naam en wachtwoord en de applicatie draait op een (intranet)server en niet op de smartphone of pc.

er zijn al smartphones/dedicated hardware appliances met vingerafdrukvenster om op te starten, echter of dat praktisch is met verschillende gebruikers per toestel?

• - Gerard -

Gelukkig schreef je al in je eerste bericht: ‘dat is mijn bescheiden mening’. Maar ik gaf al aan, en dat bedoelde ik met dat je dat fout ziet, dat je vroeger precies wist wie agent Henk was omdat hij bij jou in de straat woonde. Ik ken 1 agent een beetje en ik zou hem dan ook van informatie voorzien als ik daarover zou beschikken OMDAT IK HEM KEN. Maar …. eh …. de politie kan mij 30 sms-alertjes sturen of burgeralertjes ….. mij hoor of zie je niet. Ik zou niet weten waarom ik een volstrekt onbekende politieagent ergens mee zou willen helpen. En dat, Lans, is dus wat mij persoonlijk betreft, de stand van zaken van vandaag de dag bij heel veel burgers in dit land.

Allemaal leuk hoor, die sms en burgeralert, maar je bereikt nog niet een fractie van de mensen dan wanneer de mensen de agent zelf een beetje kennen. En ik denk, nogmaals, wat de agent op een bepaald moment doet interesseert volgens mij helemaal niemand, en dat als de jeugd, maar eigenlijk iedereen, de agent ergens van kent, de informatie hem zeker beter zal bereiken.

Kijk, bij de politie, en ook bij jou merk ik wel, leeft toch altijd het idee: ‘wij hebben de regie en de burger gaat ons helpen’. Maar zo werkt het niet. Het zijn een paar ongeruste burgers die ergens last van hebben en daarom de politie met sms en burgeralert willen helpen maar volgens mij kan het toch minstens 90% van de bevolking niks schelen wat de politie doet of van de burger gedaan zou willen hebben. En dat deel van de burgers ga je met je sms en burgeralert ook nooit voor je winnen.

Mijn zoon is 14 en spreekt een hele andere taal dan ik extra.

Laat ik even beschrijven hoe ik het zie…

Agent Lans staat bij mijn zoon bekend als een topcop. Als ik mijn zoon zou vragen om agent Lans via Twitter te volgen omdat IK Lans een goeie agent vind, dan zal hij jou waarschijnlijk volgen omdat ik hem dat vraag en hem uitleg waarom ik graag wil dat hij jou volgt. Ga jij nou Twitteren dat jij om 10:00 uur ergens het verkeer staat te regelen en om 12:00 uur jouw PV-tjes aan het tikken bent dan ben jij, schat ik in, om 13:00 uur gekenmerkt als een NO-LIFER en word je GEKICKT van zijn Twitteraccount. Dus, dat hou je nog geen halve dag vol. Kom je nou, Lans, met zinnige Twitterberichten en kan mijn zoon jou ergens mee helpen, dan zal hij jou de eerste de beste ‘NACKER’ die je zoekt doormelden.

• - Gerard -

KlaasVaak, als je nou alleen de nadelen weet op te noemen, dan ken ik er ook nog wel een paar. Natuurlijk moet het systeem waterdicht zijn. Maar ik heb 2 weken geleden gekeken naar een uitzending van de VPRO geloof ik, iets met privacy, ik noemde al even de commissaris van Rotterdam in een andere topic. In die uitzending ook een hacker aan het woord en in beeld en KlaasVaak, alles is te kraken. Het paspoort van Hirsch Ballin kwam ook even in beeld. Kun je gewoon van de computer van wie dat dan ook was, de gemeente, justitie of Hirsch Ballin zijn eigen computer, downloaden. ‘Binnen enkele minuten’, zo vertelde de hacker.

• - Gerard -

Hoeft ook niet. Wij hebben liever ook niet dat agenten hun vuurwapen verliezen. Als ik mijn bankpas verlies bel ik de bank en de bank blokkeert mijn bankpas per direct. Zijn oplossingen voor te bedenken, en zoals al eerder geschreven, als ik het kan bedenken dan bestaat het al. Agent heeft zender en ontvanger bij zich. Verliest de agent zijn smartphone -laten we zeggen, binnen een straal van 15 meter-, dan wist de zender, die de agent seperaat van de smartphone draagt, automatisch alle gegevens en schakelt de smartphone uit. Opgelost. En met andere software is de smartphone kinderlijk eenvoudig te lokaliseren.

• - Gerard -

Ik bedoel ook niet dat ik MOET weten waar de agent woont, hoe hij precies heet en hoe oud hij is, maar ik moet wel iets met de agent hebben. Ik realiseer mij dat ik 2 agenten een beetje ken. Eentje van het beveiligersleventje en eentje uit mijn jeugd. Jou, Lans en zelfs mwb maar ook Dennis en Frits, ken ik van dit prikbord dus als jullie ooit mijn hulp nodig zouden hebben, ben ik bereid die hulp te verlenen omdat ik jullie ‘ken’ van dit prikbord. Ik heb dus iets met jullie. Maar als morgen twee agenten voor de deur staan die ik niet ken en waar ik niets mee heb zie ik geen reden die agenten ergens mee te helpen. Ik ken ze niet en heb niks met ze en hun probleem is niet mijn probleem. Of het moet gaan om moord en doodslag.

• KlaasVaak

welk gevaar is groter denk je?

een ‘geladen’ smartphone of een hacker die een netwerk aanvalt?

het verliezen van een smartphone en er alle controle over kwijt zijn, incl. de data of een netwerk beveiligen

wat leidt tot meer werk: centraal een server beveiligen of lokaal elke dienst (liefst 2x) de smartphone laden met uptodate gegevens?

vandaar: een smartphone moet, net zoals de mobiele data terminals (die voor zover bekend nog nooit gehackt zijn, doch wel afgeluisterd ;) )

geen lokale apps en data bevatten

• KlaasVaak

als een agent zijn smartphone kan verliezen kan hij ook zijn zender verliezen

al is de data nog zo gewist is deze door hackers weer ongedaan te maken

en als de smartphone in de auto achterblijft, om welke zinnige reden ook, kun je deze niet meer inzetten….nope niet zinvol

• - Gerard -

Mijn boodschap is: het eventuele verlies van de smartphone is te beveiligen en weegt niet op tegen de voordelen.

• - Gerard -

KlaasVaak, nou zitten jij en ik bij Herman den Blijker samen te lunchen. Jij bent met jouw smartphone en vingerafduk beveiliging ingelogd op het politienetwerk en ik ben met mijn smartphone ingelogd. Je bent even naar het toilet en krijgt een noodopdroep. Je zegt; Gerard we moeten direct weg, help me even, stap in de auto. Onze telefoons liggen, beide ingelogd op tafel. Eenmaal ter plaatse, zo'n 15 minuten verder van het restaurant zeg jij ineens: shit, mijn smartphone ligt nog ingelogd in het restaurant. Ik zeg, shit ja, die van mij ook. Ik zal gelijk even bellen met het restaurant want mijn smartphone moet direct veiliggesteld worden, ik ben nog ingelogd. Ik zeg: ik ook, maar die van mij is al 14 minuten geleden gewist en beveiligd, niemand heeft er iets aan. Jij: o, die van mij niet.

Dus, ik zie het verschil even niet tussen een terminal functie en online.

Het is prima dat jij de problemen opnoemt maar dan noem ik jou de oplossing.

Wij weer in het restaurant, ik heb inmiddels via software doorgekregen waar mijn smartphone ligt en kan de smartphone traceren bij het de afdeling gevonden voorwerpen van het restaurant dus ga ik het daar halen, en jij moet de medewerkers, die net van dienst zijn gewisseld vragen of iemand jouw smartphone heeft gevonden want de lunchtafel waar wij zaten is opgeruimd. Ik ontvang mijn telefoon, meld me weer aan bij de smartphone en de telefoon gaat zichzelf weer installeren met mijn applicaties. Jouw telefoon blijft onvindbaar…..

• Lans

Met burgeralert heb ik andere ervaringen. Overvallers en vermiste personen mee opgespoord.

Maar idd, helaas kan je er niet iedereen mee “winnen”. Dat ben ik helemaal met je eens. Ook niet met andere media. Er bestaat een categorie volk die bij voorbaat al uitslag krijgen als ze politie lezen horen of zien. Daar is niets aan te doen. Net zoals er mensen zijn die geen poot uitsteken als een opaatje van de fiets valt. Gelukkig zegt dat meer over hun dan over ons.

Over jouw laatste alinea, wat is dus de beste remedie?

Juist, niet twitteren, niet facebooken of wat dan ook. Kan je dus een compleet verkeerde indruk krijgen en mensen zijn bevooroordeeld. De twitteraar die jij dan omschrijft als top-cop, omdat je mij uit de praktijk kent, kan dus door zo'n bericht onterecht helemaal naar beneden gehaald worden. Dus gewoon niet doen.

Wil je jeugd benaderen, doe dat dan in real life. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Mijn ervaring is dat dat ook het beste werkt. Blijf jezelf en ga zeeeeeker niet populair doen met straattaal oid. :D