wapenstok

• Jobthecop

Zouden we, nu de keuze voor het nieuwe pistool ( dat ik overigens nooit hoop te hoeven gebruiken buiten de schietbaan) bekend is, ons ook weer gaan richten op een nieuwe wapenstok? In 2001 werd al gesproken over vervanging en we lopen nog steeds met dat onding in de broek. Ik heb in 10 jaar tijd dat ding twee keer getrokken en er nooit mee geslagen. Weet er iemand iets meer hierover? Wat zijn de ervaringen met de huidige wapenstok? We krijgen wel binnenkort een doorzichtig schild voor een schildprocedure, dat dan alleen weer ingezet mag worden na toestemming van een HOvJ. Dit schild is bedoeld om bij een gestoordeling de man in kwestie klem te lopen en af te boeien.

• Starsky79

Ik heb geen idee of er wat anders komt. De geruchten in politie land slaan altijd op hol als er wordt geroepen dat er iets nieuws gaat komen dus ik wacht altijd maar rustig af.

Maar waarom is de wapenstok die wij nu hebben volgens jou zo'n onding dan? Ik zal niet zeggen dat ik hem geweldig vindt maar heb er zeker geen slechte ervaringen mee. Ik vind het wel prettig dat ik hem in mijn broek kwijt kan. Alleen op de bike is het vervelend mochte je op de grond vallen. Dan kan dat letsel veroorzaken. Een andere, bv het Amerikaanse model met handvat, is volgens mij niet pratisch om bij je te hebben. Dat neemt alleen maar meer ruimte in beslag lijkt mij.

En als je eerlijk bent, jij hebt in die 10 jaar tijd niet geslagen met het stokje, dus kennelijk heb jij het niet nodig om te slaan en weet jij op een andere manier de zaken op te lossen.

Wat mij betreft mag ie blijven.

• Rob II

Er wordt inderdaad nog wel eens reclame gemaakt voor de Tonfa alleen niemand verteld waar je dat ding moet laten als je hem niet nodig hebt. In een auto lijkt het me helemaal een lastig ding om kwijt te raken.

• Cor van Dam

Ik ben voor tonfa's voor politieagenten, zoals in veel landen al gebruikt worden. Agenten zouden ook zelf kunnen kiezen tussen twee modellen wapenstok. De huidige korte rubber wapenstokken kunnen verkocht worden aan de politie van een ander land.

Er zijn tonfa's die je kunt uitschuiven (PR-24 expandable). De harde klik van het uitschuiven blijkt vaak al te zorgen dat geweld stopt bij de dader. En er hoeven met tonfa's denk ik wat minder agenten ter plaatse te komen bij een geweldssituatie. Tonfa's zijn meer geschikt voor afweertechnieken en klemmen dan een rechte wapenstok en dat kan escalatie voorkomen. Ook kun je er een agressieve hond beter mee op afstand houden dan met een rechte wapenstok.

Je kunt een tonfa ingeschoven schuin op de buik dragen met het zijhandvat schuin naar boven/voren. De Engelse politie heeft daar ervaring mee.

Bij sommige uitschuifbare tonfa's kun je het zijhandvat demonteren. Dat kan handig zijn tijdens een beginperiode waarin sommige agenten nog onvoldoende training hebben gehad in tonfa-technieken.

Het lijkt me ook een goed idee als er in elke politieauto twee (kleine) schilden liggen, voor als er een rel of grote vechtpartij ontstaat. En het gebruik van een schild kan soms voorkomen dat de politie moet slaan of schieten, bijvoorbeeld bij een dader met mes.

Het voordeel van doorzichtige schilden is dat ze er vriendelijker uitzien en dat je er door kunt kijken en ze dus ook voor je gezicht kunt houden. Het nadeel is dat ze snel krassen. En waarschijnlijk zijn ze minder schokabsorberend bij het afweren van zware stenen dan de bekende rotan schilden met een gladde hoes erover. Een klein doorzichtig schild kan tijdens onrustige diensten op de borst gedragen worden en beschermt ook dan de vitale organen tegen geweld. Een alternatief voor een schild kan zijn beter beschermende kleding tijdens onrustige diensten, onder andere een veiligheidsbril.

• Planner

Het wachten is nu alleen nog op allerlei plaatjes van de meest exotische wapenstokken.

Wel handig zo'n schild in de auto hoor. Als een politieagent in een situatie beland dat deze een pistool moet trekken, dan zegt deze gewoon even tegen de balager. “één moment aub, ik ga even mijn schuld halen, om te voorkomen dat ik u moet neerschieten”

En dan krijgen we direct ook nog een hele verhandeling over het nieuw pistool, waarschijnlijk met de tip om, net als in Amerika, elke surveillance auto uit te rusten met een shotgun. En elke agent standaard van een taser, en… afijn, we gaan het wel weer merken!!!

• Jobthecop

Ik heb een duitse collega ontmoet, die had een rigide ( dus niet inschuifbare) wapenstok met een soort van drietand op het eind, waar hij zijn vingers in kon haken voor meer houvast. deze stok droeg hij in een holster op de rug maar dan omhoog, dus hij kon over zijn schouder reiken om de stok te trekken. Niet bepaald een ideaalbeeldje.

• Cor van Dam

Jobthecop Schreef:

——————————————————-

> Ik heb een duitse collega ontmoet, die had een

> rigide ( dus niet inschuifbare) wapenstok met een

> soort van drietand op het eind, waar hij zijn

> vingers in kon haken voor meer houvast. deze stok

> droeg hij in een holster op de rug maar dan

> omhoog, dus hij kon over zijn schouder reiken om

> de stok te trekken. Niet bepaald een

> ideaalbeeldje.

Mogelijk bedoel je de Rapid Rotation Baton. Dat is een soort kruisvormige tonfa met twee zijhandvaten. Hij is van zwart nylon en te koop in verschillende maten. En hij kan niet ongewild inschuiven, want hij is inderdaad niet inschuifbaar.

Een belangrijk voordeel van de tonfa en de RRB vind ik dat de agent in een gevecht veel minder voorspelbaar is dan met een rechte wapenstok. Ook met de RRB zijn veel meer technieken mogelijk dan met een gewone rechte wapenstok. Je kunt er bijvoorbeeld goed mee haken en blokken en een ruit mee inslaan en hij is ook op allerlei manieren te gebruiken tijdens een grondgevecht, voor redden van een drenkeling, ‘springer’, enz.

De RRB pak je door de holster aan de riem los te maken, als hij op de rug wordt gedragen met het handvat omlaag. Je kunt hem ook vertikaal op de borst dragen, afhankelijk van de situatie. Of gewoon aan de koppel hangen met het handvat naar boven.

• Reja

Zelf denk ik meer aan reclame op zo'n schild; hebben we de financiering ook weer rond.

• KlaasVaak

ik gebruik mijn wapenstok bijna elke maand

niet omdat ik het niet met mijn mond afkan

maar omdat het beleid anders is:

1x vorderen en dan de wapenstok ter hand nemen

en niet de korte maar de lange.

en meestal is ter hand nemen voldoende

laten zien wie er de baas is op straat

en voor aanhouden is geen tijd/bezetting

een soort niet lullen maar poetsen :)

• Cor van Dam

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> ik gebruik mijn wapenstok bijna elke maand

> niet omdat ik het niet met mijn mond afkan

> maar omdat het beleid anders is:

> 1x vorderen en dan de wapenstok ter hand nemen

> en niet de korte maar de lange.

> en meestal is ter hand nemen voldoende

> laten zien wie er de baas is op straat

> en voor aanhouden is geen tijd/bezetting

>

> een soort niet lullen maar poetsen :)

Welke invloed heeft dat dreigende wapenstok-beleid op daders volgens jou op lange termijn? Ik snap dat ze vaak inbinden als je de lange lat trekt. Ik snap ook dat een aanhouding veel tijdverlies geeft voor de politie en misschien niet leidt tot gedragsverbetering bij de dader bij een lage straf. En ik vindt dat we de voordelen van hard politieoptreden moeten onderzoeken.

Maar we willen natuurlijk niet dat er door onnodig provocerend politieoptreden Parijse toestanden gaan ontstaan, met haat tegen de politie bij bepaalde groepen jongeren, onbeheersbare rellen, talloze brandende auto's, aanslagen, enz… En een geweldsspiraal moet worden voorkomen.

De RRB die ik hierboven beschrijf, kun je tijdens risicodiensten standaard op de borst dragen met het handvat omlaag en kan daardoor misschien ook de werking hebben van preventieve afschrikking. En als je dat niet wilt, kun je hem andersom op de rug dragen. Dat kan ook onopvallend onder een jack, zoals bepaalde Duitse politieagenten doen. De RRB is in gebruik bij onder andere de politie van Niedersachsen en Sachsen-Anhalt in Duitsland. Zij noemen hem ‘Einsatzmehrzweckstock Leicht’ oftewel ‘EMS-Leicht’. Ik heb beslist geen enkel commercieel belang bij de RRB.

Je kunt de RRB gebruiken zonder veel extra training, als je hem gewoon als een rechte wapenstok vasthoudt. En agenten die er interesse in hebben, kunnen geleidelijk de speciale RRB-technieken leren. De RRB is tamelijk licht van gewicht, om dodelijk letsel te voorkomen. Maar hij kan op verzoek in de fabriek wel wat zwaarder worden gemaakt aan het uiteinde, denk ik.