KlaasVaak Schreef:
——————————————————-
> ik gebruik mijn wapenstok bijna elke maand
> niet omdat ik het niet met mijn mond afkan
> maar omdat het beleid anders is:
> 1x vorderen en dan de wapenstok ter hand nemen
> en niet de korte maar de lange.
> en meestal is ter hand nemen voldoende
> laten zien wie er de baas is op straat
> en voor aanhouden is geen tijd/bezetting
>
> een soort niet lullen maar poetsen
Welke invloed heeft dat dreigende wapenstok-beleid op daders volgens jou op lange termijn? Ik snap dat ze vaak inbinden als je de lange lat trekt. Ik snap ook dat een aanhouding veel tijdverlies geeft voor de politie en misschien niet leidt tot gedragsverbetering bij de dader bij een lage straf. En ik vindt dat we de voordelen van hard politieoptreden moeten onderzoeken.
Maar we willen natuurlijk niet dat er door onnodig provocerend politieoptreden Parijse toestanden gaan ontstaan, met haat tegen de politie bij bepaalde groepen jongeren, onbeheersbare rellen, talloze brandende auto's, aanslagen, enz… En een geweldsspiraal moet worden voorkomen.
De RRB die ik hierboven beschrijf, kun je tijdens risicodiensten standaard op de borst dragen met het handvat omlaag en kan daardoor misschien ook de werking hebben van preventieve afschrikking. En als je dat niet wilt, kun je hem andersom op de rug dragen. Dat kan ook onopvallend onder een jack, zoals bepaalde Duitse politieagenten doen. De RRB is in gebruik bij onder andere de politie van Niedersachsen en Sachsen-Anhalt in Duitsland. Zij noemen hem ‘Einsatzmehrzweckstock Leicht’ oftewel ‘EMS-Leicht’. Ik heb beslist geen enkel commercieel belang bij de RRB.
Je kunt de RRB gebruiken zonder veel extra training, als je hem gewoon als een rechte wapenstok vasthoudt. En agenten die er interesse in hebben, kunnen geleidelijk de speciale RRB-technieken leren. De RRB is tamelijk licht van gewicht, om dodelijk letsel te voorkomen. Maar hij kan op verzoek in de fabriek wel wat zwaarder worden gemaakt aan het uiteinde, denk ik.