wapenstok

• KlaasVaak

Cor van Dam Schreef:

——————————————————-

> Welke invloed heeft dat dreigende wapenstok-beleid op daders volgens jou op lange termijn?

Ik heb geen idee. Ik ben geen Maurice de Hond.

En uhh…daders? Wie had het over daders?

> Ik snap dat ze vaak inbinden als je de lange lat trekt. Ik snap ook dat een aanhouding veel tijdverlies geeft

> voor de politie en misschien niet leidt tot gedragsverbetering bij de dader bij een lage straf.

Dat snap jij helemaal niet want jij promoot alleen andere stokken om mee te slaan.

Als ik die niet mag gebruiken omdat dat tot gedragsverandering leidt bij ‘daders’ heb ik niets aan een andere stok.

> En ik vindt dat we de voordelen van hard politieoptreden moeten onderzoeken.

Dat mag je vinden. Doe je best met interviewen van de ‘daders’.

> Maar we willen natuurlijk niet dat er door onnodig provocerend politieoptreden Parijse toestanden

> gaan ontstaan, met haat tegen de politie bij bepaalde groepen jongeren, onbeheersbare rellen, talloze brandende auto's, aanslagen, enz…

Wat nou 'onnodig provocerend politieoptreden? Jump to the conclusions?

Als de politie vordert om weg te gaan heb je te luisteren.

Als de overheid bezuinigt op personeel en er op cruciale diensten krepeersterkte is waardoor de leiding

smeekt om niet aan te houden omdat personeel dan naar bureau moet om de aanhouding af te handelen,

heb je daar de oorzaak van respectverlies.

De politie op straat laat dan te veel toe omdat aanhouden niet gewenst is en niet uitkomt.

Dan zul je toch iets anders moeten ipv toekijken en wangedrag toelaten.

Dan vorder je dat ze hun wangedrag staken en vorder je dat ze vertrekken.

Zo niet de lat erover. Net zoals vroeger.

En zolang bepaalde types rijk worden van hennepkwekerijen, diefstallen, drugshandel etc. helpen boetes niet.

En straffen geeft status. Dan is pijn en de vernedering van een pak slaag misschien helemaal zo gek nog niet.

> En een geweldsspiraal moet worden voorkomen.

Als slaan niet helpt kun je altijd nog aanhouden.

> De RRB die ik hierboven beschrijf, kun je tijdens risicodiensten standaard op de borst dragen met

> het handvat omlaag en kan daardoor misschien ook de werking hebben van preventieve afschrikking.

Dream on. Ga eerst eens praktijkervaring opdoen met dronken en doorgesnoven stappers.

Die hebben lak aan preventieve afschikking.

> En als je dat niet wilt, kun je hem andersom op de rug dragen.

Dat kan ik met jou ook. Ik ga geen stok op mijn rug dragen.

Ik wil vrij kunnen bewegen en mijn rug niet breken door een stok die daar gedragen moet worden die ik niet nodig heb.

> Dat kan ook onopvallend onder een jack, zoals bepaalde Duitse politieagenten doen.

Hmm dus een wapenstok is provocerend en een RRB niet? Want die kan ik onder mijn jas dragen.

> De RRB is in gebruik bij onder andere de politie van Niedersachsen en Sachsen-Anhalt in Duitsland.

> Zij noemen hem ‘Einsatzmehrzweckstock Leicht’ oftewel ‘EMS-Leicht’.

Trouwens, welke duitse (reguliere straat)agent heeft een RRB in zijn dagelijkse uitrusting? Volgens mij geen een.

> Ik heb beslist geen enkel commercieel belang bij de RRB.

Je hebt ook geen enkel belang bij een (gewone) wapenstok.

Noch enige ervaring die maakt dat jij onderbouwt kunt spreken dat een wapenstok niet voldoet.

> Je kunt de RRB gebruiken zonder veel extra training, als je hem gewoon als een rechte wapenstok vasthoudt.

> En agenten die er interesse in hebben, kunnen geleidelijk de speciale RRB-technieken leren.

Zo werkt het niet in NL. Als je een geweldsmiddel gebruikt moet je in het gebruik ervan getraind zijn.

> De RRB is tamelijk licht van gewicht, om dodelijk letsel te voorkomen.

> Maar hij kan op verzoek in de fabriek wel wat zwaarder worden gemaakt aan het uiteinde, denk ik.

Dus jij wilt een stok om te doden? Maar niet provoceren? Raar.

De gewone wapenstok voldoet prima. Waar hij niet voldoet heeft de politie een lange versie.

Deze hele onzindiscussie, sorry mijn mening, werd slechts gestart omdat de wapenstok 10 jaar oud is.

Dat zijn mijn schoenen ook.

Die stok moet alleen wat vaker gebruikt mogen worden.

En naar mijn idee is dat beleid al aan het veranderen.

• Cor van Dam

Jobthecop Schreef:

——————————————————-

> Ik heb een duitse collega ontmoet, die had een

> rigide ( dus niet inschuifbare) wapenstok met een

> soort van drietand op het eind, waar hij zijn

> vingers in kon haken voor meer houvast. deze stok

> droeg hij in een holster op de rug maar dan

> omhoog, dus hij kon over zijn schouder reiken om

> de stok te trekken. Niet bepaald een

> ideaalbeeldje.

De RRB is een verbetering van de tonfa, geïnspireerd door de traditionele Sai. Je kunt een RRB ook maken van een gewone rechte telescopische wapenstok (ASP). Daarvoor is een speciaal opzetstuk te koop, dat de twee zijhandvaten vormt. Dat opzetstuk heet: EKA Defense AdapterTeleskopschlagstock. (Zie weblink hieronder.)

Dat systeem lijkt me handig voor de politie. Elke agent kan dan zelf dat opzetstuk er opzetten of niet, afhankelijk van de dienst en zijn vaardigheden. En ook welke ASP daarbij wordt gekozen qua lengte en gewicht, kan worden aangepast aan de kenmerken van de agent en de dienst. Die ‘RRB’ is dan sowieso inschuifbaar, waardoor hij op de buik kan worden gedragen, op de dij, op de rug of in een okselholster.

Wapenstokken zijn niet heel duur, dus agenten kunnen per dienst kiezen welk type en lengte ze meenemen, mits ze daarin genoeg getraind zijn. Die keuzevrijheid kan de baan ook wat aantrekkelijker maken voor agenten, denk ik.

Op de Duitse website hieronder noemen ze een ASP een EKA. Een RRB noemen ze een EMS Leicht.

EKA Defense AdapterTeleskopschlagstock

http://www.yourbudo.at/product_info.php/info/p886_EKA-Defense-AdapterTeleskopschlagstock.html

• KlaasVaak

In Nederland werkt de politie met een uniforme uitrusting.

Elke ‘straatagent’ krijgt dezelfde Walther, evenveel patronen, dezelfde wapenstok en hetzelfde uniform.

• Cor van Dam

KlaasVaak Schreef:

——————————————————-

> In Nederland werkt de politie met een uniforme

> uitrusting.

> Elke ‘straatagent’ krijgt dezelfde Walther,

> evenveel patronen, dezelfde wapenstok en hetzelfde

> uniform.

Ja, dat is het makkelijkst te organiseren, en er moet natuurlijk niet teveel versnippering zijn in de politieuitrusting. Maar agenten verschillen flink in lengte, spierkracht, grootte van de handen enz… Je zit ook niet allemaal op een even hoge bureaustoel om ergonomische redenen. En dat uniform wordt ook geleverd in verschillende maten.

En de een vindt het leuk om zich te verdiepen in nieuwe less-lethal weapons en de ander niet. Het lijkt me motiverend voor agenten als de politieleiding flexibel inspeelt op die individuele verschillen. Dat kan onder andere door agenten op vrijwillige basis een cursus te laten volgen met een nieuw type wapenstok, doorzichtig schild of taser. Bij die groep ‘vrijwilligers’ is ook veel meer kans dat ze de nieuwe technieken goed zullen leren dan bij andere agenten en dat ze een bruikbare evaluatie schrijven over hun ervaringen daarmee.

Er zijn trouwens ASP's waarbij je een fel metalen zaklampje op het handvat kunt schroeven. Dan kan de zware Maglite eventueel in de auto blijven. Multifunctionele politieuitrusting wordt denk ik steeds belangrijker, omdat het gewicht en ruimte bespaart.

• Planner

Cor van Dam

Die keuzevrijheid kan de baan ook wat aantrekkelijker maken voor agenten, denk ik.

Ja, dat maakt de baan een stuk aantrekkelijker. Dan zit je thuis vol ongeduld te wachten totdat je dienst eindelijk begint, en dan kan je kiezen welke wapenstok je deze dienst mee gaat nemen en welke opzetstukken je er vandaag op gaat zetten, en of je hem op de rug, de buik, de dij of wellicht zelfs wel anaal of vaginaal gaat dragen.. Ik denk dat menig agent nu al een natte droom krijgt bij alleen al de gedachte!!! De dienst vliegt op die manier wel om.

• Planner

Multifcuntionele politieuitrusting, MMM

Wat denk je van een shotgun, waarbij je met opzetstukken zelf de lengte kan bepalen, met ingebouwde maglite, die je ook als wapenstok kan gebruiken. Uiteraard voorzien van een laser, een taser en peperspray. Je kan hem inklappen, zodat je kan kiezen waar je hem gaat dragen. Eventueel kan er ook een doorzichtig schild aan gekoppeld worden en/of blauwes zwaalichten en een sirene.

• Peter R

Volgens mij kijken jullie te veel indianen films is het Nederlandse volk zo slecht dat er zware wapens gebruikt moeten worden of zijn de agenten een stelletje kneuzen die niet anders kunnen. Hoe doen ze het thuis dan laten ze hun vrouw en kinderen ook alle hoeken van het huis zien? Ik denk dat de opleiding waardeloos is er kan niet normaal meer gesproken worden.

• KlaasVaak

Ja wij kijken te veel films…dat zal het zijn.

En jij kijkt teveel naar wapenstokken, geverfde helikopters, multifunctionele weet-ik-veel-s.

En je blijft maar doordrammer over praktijksituaties waarin jij je nog nooit bevonden hebt.

Waarvan je denkt dat als jij het voor het zeggen had het allemaal optimaal was.

Je probeert over een niet bestaand probleem naar de oplossing te praten.

Tenslotte vind je ook nog dat de politieopleiding niet goed is.

Mijn slotvraag: heb jij deelgenomen aan (een deel van) de politieopleiding dat je daar ook al een mening over hebt?

• - Gerard -

Planner Schreef:

——————————————————-

……of vaginaal gaat dragen..

Dat WIL IK OOOK……. hehehe.

• Planner

Even afwachten dat winkelsurveillanten ook met een “knuppel” worden uitgerust. En dan is het agwachten of je ook nog een keuze krijgt in welke het zal worden, en dan zal jij eerst nog even een operatie moeten ondergaan. Het kan dus wel even duren, maar dan heb je wel wat om naar uit te kijken. Aangezien de overheid niet al te snel gaat werken, en zo'n operatie ook nog wel wat voeten in de aarde heeft. kan jij natuurlijk alvast de operatie gaan regelen, dan lopen de processen naast elkaar, en zodra het BOA gedeelte geregeld is ben jij er ook helemaal klaar voor (:D

Succes “Geraldina”