Parkeren opgereserveerde invalide parkeerplaats

• Reja

't Was niet kwaad bedoeld hoor !

Ik constateer alleen nogal vaak dat er -vooral in winkelcentra- nogal gemakkelijk op invalideparkeerplaatsen illegaal wordt geparkeerd en er weinig controle op is. Misschien aardig voor de bobo's om dit aan het lijstje van speerpunten toe te voegen.

• ­­¥ Lotje ­­¥

(tu)precies vind ik ook .

• KlaasVaak

Whooow….

Even wat nuance aanbrengen:

Er zijn 4 soorten GPK's

-bestuurderskaarten

-passagierskaarten

-gecombineerde kaarten (bestuurders- en passagierskaart)

-instellingenkaarten (AWBZ instellingen)

De meest uitgegeven kaart is waarschijnlijk de bestuurderskaart.

Deze wordt verstrekt aan een gehandicapte die niet (volledig) afhankelijk is van een bestuurder. Dus iemand die zelf nog kan rijden.

Deze mag dan ook alleen gebruikt worden als de bestuurder ZELF het voertuig bestuurt.

De passagierskaart is er voor gehandicapten die voor het vervoer afhankelijk zijn van een bestuurder. Lees: zwaarder gehandicapt.

Hierbij kan het dus sneller voorkomen dat de bestuurder de gehandicapte ergens afzet en de auto dan op de dichtsbijzijnde gehandicaptenparkeerplaats zet.

Dit heet 'het gebruik ten behoeve van het vervoer van de gehandicapte'. Dit is lastig te handhaven. lastiger dan bij een Bestuurderskaart.

En m.i. iets anders dan "De kaart mag alleen gebruikt worden ten behoeve van die gehandicapte."

Instellingenkaarten zijn ten behoeve van gehandicapten van een AWBZ instelling.

De gemeente waar de gehandicapte is ingeschreven verstrekt de kaart.

Bij eerste aanvraag vindt altijd een medisch onderzoek plaats.

De Europesche GPK (blauw) is standaard 5 jaar geldig.

Afhankelijk van de handicap kan een gemeente besluiten bij verlenging geen herkeuring te eisen.

De gemeente hoeft niet te verwachten dat na 5 jaar iemands geamputeerde benen weer zijn aangegroeid.

Herkeuren zou onnodig geld kosten en onnodig grievend zijn.

Regels omtrend parkeren op betaaldparkeren-plaatsen VERSCHILLEN per gemeente!

Regels omtrend gebruik van een parkeerschijf NAAST de GPK VERSCHILLEN per gemeente!

Zie hier voor veel info:

http://www.vng.nl/smartsite.dws?id=59689

http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?f=165&t=25986

• Reja

Breng ik het volgende naar voren. Als ik de teksten goed lees in de regeling, zie ik bij de passagierskaart de uitleg dat de betrokkene van deur tot deur continu afhankelijk is van de hulp van de bestuurder. In principe kan een gehandicapte met een passagierskaart ook een bestuurderskaart hebben, indien er bijvoorbeeld een aangepast voertuig is waarmee men zelfstandig in- en uit de auto kan. Bij een bestuurderskaart kan er ook een passagierskaart (is een extra letter op de kaart) worden afgegeven. In de praktijk echter worden er voornamelijk bestuurderskaarten uitgegeven. Maar een gehandicapte kan natuurlijk ook als passagier met iemand meerijden. Zoals jij aangeeft zou de bestuurder van het voertuig dan de auto niet op een gehandicaptenparkeerplaats mogen zetten, omdat de gehandicapte passagier niet over een passagierskaart beschikt. Omgekeerd mag dit dan wel, de gehandicapte passagier met een passagierskaart wordt ergens uitgeladen en de valide bestuurder parkeert zijn voertuig op een gehandicapte parkeerplaats.

In de praktijk zou dit een probleem op kunnen leveren voor de gehandicapte die een bestuurderskaart heeft, maar geen aantekening P (van passagierskaart) kan krijgen omdat er niet voldaan wordt aan de criteria voor een passagierskaart. Zal wel nooit een bonnetje voor geschreven worden, maar het ziet er toch uit als een foutje in de regeling.

Overigens dank voor de linkjes.

• - Gerard -

Reja, het is volgens mij geen foutje. We hebben het hier over ontheffingen. Niemand mag daar parkeren behalve gehandicapten. Ik vermoed ernstig dat de overheid deze ontheffingen beschikbaar stelt - de motivering- om te bewerkstelligen dat gehandicapten, waar het de bestuurderskaart betreft, zelfstandig mobiel kunnen zijn. En als iemand anders dan de gehandicapte de bestuurder is, bij een bestuurderskaart, er geen sprake meer is van het zelfstandig ergens naar toe gaan. Dat zijn vaak de gevallen waarbij ik denk: op welke manier is de meneer of mevrouw die uitstapt gehandicapt want ik zie het in ieder geval niet?

En dan heb je een gradatie erstiger gehandicapt. De passagierskaart Die mensen kunnen nergens zelfstandig komen en dan zou het wel erg bot zijn om dan ook de bestuurder, die zich al beschikbaar stelt om de gehandicapte medemens behulpzaam te zijn, te verbieden plaats te nemen op een gehandicaptenparkeerplaats en te zeggen; afzetten prima, maar verder zoek je het maar uit waar je kunt parkeren. Want dat zijn toch vaak mensen die gebruikmaken van een rolstoel o.i.d. En parkeerplaatsen voor gehandicapten zijn niet voor niks extra breed gemaakt.

Edit op zijn KlaasVaaks: De vele wijzigingen betreffen typefouten die ik heb aangepast…. ;)

• LM

Helemaal mee eens, de controle op het gebruik van de kaart kan beter. In de regel wordt dit vrijwel nooit getoetst om redenen die Rob ook al aangaf. Gecontroleerd wordt of de kaart zichtbaar aanwezig is, maar of het gebruik binnen de criteria valt wordt zelden getoetst. Ook ik heb een aantal keer mee mogen maken dat ik toevallig de bestuurder er wel bij had en diverse keren geconstateerd dat de kaart ten onrechte werd gebruikt. Ook in mijn privé omgeving ken ik hier voorbeelden van.

Reja Schreef:

——————————————————-

> 't Was niet kwaad bedoeld hoor !

> Ik constateer alleen nogal vaak dat er -vooral in

> winkelcentra- nogal gemakkelijk op

> invalideparkeerplaatsen illegaal wordt geparkeerd

> en er weinig controle op is. Misschien aardig voor

> de bobo's om dit aan het lijstje van speerpunten

> toe te voegen.

• - Gerard -

Ik sprak vorige week een meneer en een mevrouw in een dikke Landrover. Ik zag ze al zoeken naar een parkeerplaats maar die waren vol. Meneer parkeerde op 1 van de 3 vrije gehandicaptenparkeerplaatsen. Toen sprak de man mij aan, hij wilde mij iets vragen. Ik zeg: `U weet dat u daar niet mag parkeren?` `Ja, dat weet ik`, zei de man. `We komen net van …. en moeten nog even wat boodschappen doen dus mijn vrouw gaat vast naar binnen, zoek ik wel even verderop…`. ´Maar….´, zei ik tegen de man, ´….niemand controleert hier dus u kunt de gok wagen´. Die plaatsen, ik kom er vrijwel dagelijk, zijn vrijwel nooit volledig bezet en bij ons is het parkeren in parkeervakken. Je ziet dus vaker dat men buiten parkeervakken parkeert dan dat de gehandicaptenplaatsen bezet zijn. Beide goed voor een bekeuring …..

• Reja

Laten we even uitgaan van het basis beginsel dat iemand die voor een GPK (bestuurderskaart) in aanmerking komt, minder dan 100 meter zelfstandig kan lopen. Dan maakt het niet uit of die invalide persoon dan zelfstandig naar de supermarkt gaat of toevallig meerijdt als passagier. In beide gevallen zal dezelfde afstand moeten worden afgelegd tussen invalide parkeerplaats en de lokatie waar men naartoe gaat. Het zou bijzonder onlogisch zijn als je in een dergelijke situatie de auto op de invalide parkeerplaats zet, de gehandicapte uit laat stappen om vervolgens de auto elders te parkeren. Immers de bestuurder is niet gehandicapt en heeft geen recht om op een invalide parkeerplaats te parkeren.

Vervolgens komt er een gehandicapte met een passagierskaart, de bestuurder rijdt naar de toegangsdeur, laat de gehandicapte uit en parkeert vervolgens op de invalide parkeerplaats. Ook hier is de bestuurder gewoon valide en dus in staat om elders te parkeren.

• Reja

Op misbruik van de kaart past slechts één middel; intrekken die kaart.

• - Gerard -

En toch denk ik dat je een bestuurderskaart vergelijkt met een passagierskaart. En wat mij betreft zijn het twee verschillende zaken. In het geval van een bestuurderskaart gaat het erom dat een gehandicapte zelfstandig ergens naar toe kan, en dat dat niet het geval is -de motivering voor het verlenen van de vergunning- als de gehandicapte gebracht wordt en in het tweede geval betreft het een gehandicapte niet zelfstandig een voertuig kan besturen en afhankelijk is van anderen. Beide zijn gehandicapt, beide mogen gebruikmaken van een gehandicaptenparkeerplaats maar om heel verschllende redenen.En jij kunt wel vinden dat het zelfstandig ergens kunnen komen of gebracht worden niets uitmaakt maar ik denk dat dat juist de motivering is om een vergunning te verlenen. Iedereen mag stoppen op een gehandicaptenparkeerplaats om een passagier uit te laten stappen. Als de bestuurder niet de gehandicapte is is er geen enkele reden om te mogen parkeren.

De motivatie heb ik niet kunnen vinden op het internet maar je zou eens bij jouw gemeente kunnen informeren. Ik gok op een chinees etentje dat ik gelijk heb.