16 jarige

• Tim

Hoi , omdat er fouten in de procedure gemaakt zijn en ze een 16 jarige een verbaal hebben laten tekenen wil ik de zaak voor laten komen maar is dat verstandig ?

Het gaat om diverse keren te laat op school te komen dus geen zwaar vergrijp , maar hij kan het afdoen met een Halt straf maar ik ben er pissig om dat hij de verklaring ondertekend heeft zodat ze hem van de leerplicht ambtenaar na Halt mogen sturen zonder dat de wij de ouders iets van wisten wat er in de verklaring stond.

Mag een 16 jarige tekenen ?

Als ik dit voor laat komen heeft hij dan een strafblad ?

staan er op internet ergens deze regels beschreven hoe en waneer je een strafblad krijgt dit willen wij niet dat hij een strafblad krijgt ?

Bedankt voor de antwoorden

• Jobthecop

Allereerst dit: HALT ( het alternatief) is bedoeld om jeugdigen te kunnen straffen zonder dat er een strafblad van komt. Kies je voor een andere afdoening, dan komt er onherroepelijk een strafblad. Voor een jeugdige wordt dit overigens geschoond op het moment dat hij 18 wordt, zo is mij verteld.

Een 16 jarige kan zelf besluiten een HALT-afdoening voor een vergrijp te kiezen, zonder dat zijn ouders daarin hoeven mee te beslissen. Onder de 16 jaar moeten ouders meebeslissen. Hij kan bij aan- of staandehouding een verklaring afleggen en mag daar ook zelfstandig voor tekenen. Gebeurt de verklaring in het bijzijn van de ouders, dan worden deze vaak gevraagd mee te tekenen, maar dit is niet verplicht. Sterker nog, geen enkele verdachte is verplicht een verklaring te ondertekenen, dit heeft geen enkele consequentie voor hetgeen er in het verbaal vermeld staat.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

• MofkaP

Jobthecop Schreef:

——————————————————-

> Allereerst dit: HALT ( het alternatief) is bedoeld

> om jeugdigen te kunnen straffen zonder dat er een

> strafblad van komt.

Ook een HALT straf wordt in het Justitiële Documentatie Register (strafblad) geregistreerd.

• Lans

Ook een HALT straf wordt in het Justitiële Documentatie Register (strafblad) geregistreerd

Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar dat is pertinent NIET waar. Alleen als een jongere zijn Halt afdoening weigert of niet volbrengt, dan pas wordt de zaak doorgestuurd naar justitie en wordt het vastgelegd in de justitiële documentatie.

Het wordt wel opgenomen in de politieregisters en daar doorgaans na 7 jaar verwijderd of als de jongere 21 wordt.

VrGr Lans

• MofkaP

Lans, je hebt gelijk, het is geen strafblad in de zin van JDR.

Het is echter wel geregistreerd, probeer maar eens een visum te krijgen voor de USA na een HALT straf.

Lees deze even:

http://www.halt.nl/index.cfm/site/Hollands%20Midden%20Haaglanden/pageid/C6740440-3048-7291-FDD37CFBF72FDF37/objectId/88A99FF9-E081-2F5B-42F2D7D29527C5B1/objecttype/mark.apps.halt.contentobjects.news/index.cfm

• Lans

Hallo Tim

Sinds 2010 is schoolverzuim een HALT waardig feit.

Ik denk dat dit een goed alternatief is, anders moet de leerplicht ambtenaar een proces verbaal opmaken en dan dient u en/of uw kind bij de kantonrechter te verschijnen. Meestal komt dat het probleem op de schouders van de ouder/voogd te liggen. Nu ondervindt het kind zelf de consequenties.

Als je het aanvecht zal er een dossier van gemaakt worden en ja dan wordt deze doorgaans naar justitie gestuurd en vastgelegd in de justitiële documentatie. Dit kan problemen geven bij het bv aanvragen van een verklaring goed gedrag. Met HALT (mits uitgevoerd) wordt station gepasseerd.

Wel komt het in de politieregisters te staan. Dit kan wel eens problemen geven als hij voor zijn 21 in bv de beveiliging wil gaan werken. Afdeling bijzondere wetten zal het landelijk systeem raadplegen mocht hij een aanvraag doen voor een “beveiligingspas” Meestal na een jaar of 7 of als hij 21 wordt worden deze vastleggingen geschoond.

Met betrekking tot het tekenen, ja dat mag. Boven de 12 jaar zijn kinderen vervolgbaar. Hij mag een verklaring afleggen, hij mag hem tekenen, hij mag zelfs een raadsman consulteren voor verhoor. (als hij aangehouden is zelfs op kosten van de overheid)

Google anders even op HALT.

Edit: Al voor je gedaan, hoe voor de hand liggend: www.halt.nl

Vrgr Lans

• Lans

:) Denk dat we tegelijk die site aan het bezoeken waren.

• myke

zorgen dat hij niet te laat komt dan heeft hij nergens last van.

• DePeter

Okay, en hoe denk je dat te doen? Door een 16 jarige iedere dag naar schoole te brengen? Ik zie hem al hangen.

Meeste mensen hebben een baan, en die begint vaak voor aanvang van school.

Nee, Myke dat gaat niet werken.

grtzzz

• KlaasVaak

boven de 12 jaar moet er een raadsman (ouder/verzorger/advocaat) bij zijn

vanaf 16 jaar mag de persoon hier zelf vanaf zien bij bepaalde strafbare feiten