KlaasVaak Schreef:
——————————————————-
> Het gaat niet ‘ineens’ pas op hun 16e mis.
Ben ik met je eens en dat zei ik ook niet, ik zei alleen dat je ze niet iedere dag naar school kunt brengen.
>
> Maar ouders gaan ook niet pas op de 16e verjaardig van hun kind werken of een huis kopen.
Mijn ouders werkten ook beide toen ik op de middelbare school zat, en dat was voor mij geen reden om mij te misdragen. Mijn vader zou me wel iets anders verteld hebben.
>
> Dat is een heel proces.En de start van dat proces ligt vaak in de aandachtssfeer.
> Heel ver doorgetrokken: de binding van peuters aan hun ouders (denk aan kinderen in de peuteropvang).
> Op de lagere school moet het kind in de naschoolse opvang.
Gebeurt idd te vaak, is maar wat je belangrijker vind. Je kind op een goede manier opvoeden of dezelfde auto als je buren.
>
> Eenmaal op de middelbare school krijgt het een sleutel want het wordt oud genoeg geacht om voor
> zichzelf te zorgen.
Tja, ik ben het bewijs dat dit kan. Ligt toch echt aan de ouders hoe ze kun kinderen opvoeden.
>
> Ook kinderen staan steeds meer onder stress. Ze moeten voor de hockey trainen op maandag,
> paardrijden op woensdag stappen op vrijdag, een wedstrijd spelen op zaterdag etc.
Waardoor ze op school slechte punten halen omdat ze geen tijd hebben om hun huiswerk te maken.
>
> Als (een van) de ouders wel thuis is/zijn mag het kind vaak (te) veel.
Je kunt je afvragen of ouders wel afspraken gemaakt hebben over de manier van opvoeden, een keer de regels overtreden moet kunnen maar dan wel in het belang van de kinderen.
>
> Er is nooit een grens aangegeven (omdat er wellicht niemand is om dat te doen?).
Verhaal van de auto die belangrijker is dan de kids.
>
> Soms omdat het gebroken gezinnen zijn, soms omdat de ouders er te weinig zijn.
> Soms omdat de moeder geen overwicht heeft.
> Soms wordt het geprobeerd maar leidt dat tot enorme conflicten en ruzies, lopen kinderen weg of dreigen daarmee.
> Soms omdat de ouders hun schuldgevoel afkopen door hun kind te verwennen.
> Soms omdat hun kind altijd op straat is.
>
> Dan de scholen. Daar wordt ook geen tucht, normen en waarden meer bijgebracht.
Als de leraar al eens straf geeft dan komt Pa verhaal halen, want zijn kind is niet zo!! Nee, Pa weet niet dat zijn kind zo is omdat hij het kind nooit ziet.
>
> Jij-en en jou-en is heel normaal, net als het afbekken van leraren en docenten.
Nee, dat is niet normaal! Maar nogmaals dat Pa weer verhaal halen, en als je geluk hebt blijft het bij verbaak geweld maar vaak is het fysiek geweld.
>
> Bij buitenlandse gezinnen is het heel normaal dat jongeren kinderen moeten vertalen voor de ouders
> op ouderavonden.
Kunnen ze er zelf een draai aan geven.
Pa de meester zegt dat ik een goede leerling ben!
Prima zoon!!
>
> Verhuftering dus. Eergerelateerd geweld en huiselijk geweld komt ook niet uit de lucht vallen.
Je kunt je afvragen waar ze wonen, in Nederland of in het geboorte land van hun ouders.
>
> En bewezen is dat kinderen die met huiselijk geweld te maken hebben gehad later ook geweldadig zijn.
Weet ik niet, doe ik dus ook geen uitspraak over.
>
> We, de Hollanders in het algemeen door de politiek in het bijzonder, laten over ons heen lopen.
> De roep om ‘onze cultuur’, normen en waarden is niet voor niets.
Als we zo doorgaan met pappen en nathouden leven wij over 20 a 25 jaar in een vreemd land.
>
> Misbruik van jonge meiden ook.
> Jonge meiden die een steeds ouder uiterlijk aannemen.
> Verjongen van normen op gebied van zeden en alcohol.
> Het lichaam loopt tegen de (onder)grenzen aan. Een lichaam in de groei is niet geschikt voor al deze
> overdaad aan alcohol/sex/inspanning (gebrek aan rust).
> Laat staan de psyche van een kind.
> We noemen het stoer of ‘'ze zijn steeds jonger volwassen’ maar tegelijk lopen we overal tegen
> problemen van jeugd aan.
Klopt helemaal dat stoer verhaal, ik hoor het ouders steeds vaker zeggen. Maar zouden ze dit echt menen?
>
> Feit is dat ze zich uiterlijk steeds meer volwassen voordoen maar psychisch dit niet kunnen bolwerken.
Maar toch met de “Kudde” meehollen want doen ze dit niet dan vallen ze buiten de boot.
Ben het overigens helemaal met je eens.
Waarom? Ik werk zelf met dit soort jongeren en zie iedere dag dat ze hun grenzen gaan verleggen met als gevolg dat ze steeds dieper in de stron.t zakken.
grtzzz