Kromme regels

• rijsbergen

Ooh oke. Als het inderdaad zo is dan snap ik zijn vraag niet zo goed. Hij valt binnen de regels dus wat is het probleem dan vraag ik me af

• wim76

Jezus, ja bij 750kg laadvermogen wel ja haha :)

ik zie net op autotrader over mijn eigen auto, die bijna 700kg laagvermogen heeft, dat het niet zo gek is dat getal :)

• pimbroerse

Bedankt voor de duidelijke reacties !

• mwb

Als U het vlees van de slager niet lekker vind, gaat U dan bij de bakker ook roepen:

“Bedankt hoor, voor dat smerige eten”.

Nee, dat doet U niet, neem ik aan.

Stel uw vraag dan ook bij het ministerie dat daar over gaat dan dat deze regels maakt.

U kunt toch moeilijk de hele overheid kwalijk nemen dat een ministerie iets heeft gedaan wat in uw ogen vreemd is.

Bij dat ministerie moet U zijn, en de rest van de overheid zal niets kunnen doen en U daar naar toe verwijzen.

• LM

Toch blijft het vreemd. In het huidige systeem hebben de bepalende criteria met gewicht te maken en niet met omvang. Zoals de topicstarter terrecht stelt kan zolang je auto maar zwaar genoeg is nog steeds met een behoorlijke combinatie gereden worden. Over de hoogte nog maar niet gesproken. De moeilijkheidsgraad van het rijden met een ahw lijkt mij in de eerste plaats af te hangen van van de afmetingen en niet het gewicht. Als de NL overheid vindt dat het rijden met een ahw extra vaardigheden (bijv. het kunnen rijden op spiegels) vergt ligt het m.i. voor de hand dit te koppelen aan de afmetingen van de ahw en niet aan het gewicht.

• MofkaP

Meteen maar naar Brussel, daar komen die regels vandaan.

Het is Europese wetgeving.

• KlaasVaak

60 man in een bus mag niet met een B rijbewijs, dus daar is een andere rijopleiding voor.

net als je overige voorbeelden

• KlaasVaak

het gewicht is belangrijker dan grootte

het gewicht bepaald de bestuurbaarheid en de controleerbaarheid (of de combi te ‘beremmen’ is).

ik kan een lichte constructie op een aanhanger zetten die te hoog of te breed is maar die prima beheersbaar te houden is

evengoed kan ik iets kleins maar zwaars op een aanhanger zetten waarmee is a) niet op gang kom, en b) eenmaal op gang bijna niet meer te stoppen is, of c) door verkeerde belading het trekkende voertuig met zijn sturende wielen van de grond krijgt of zo licht maakt dat bij doorveren de auto onderstuurd raakt.

• Planner

En hoe weet jij welke rijbewijzen Starsky79 allemaal wel of niet heeft?

• LM

KlaasVaak, uiteraard is gewicht ook van belang dat ontken ik niet, maar m.i. zijn problemen i.v.m. gewicht vmet regelgeving aan te pakken. Bijv. door het stellen van beladingseisen, eisen t.a.v. remmen etc. Ook als iemand wel E heeft kan hij nog steeds verkeerd beladen of rijden met een ahw die niet voldoet aan de eisen door de WVW gesteld. Dit speelt ongeacht de gewicht van een ahw. Ook een (lichte) caravan waarmee je zonder E mag rijden kan verkeerd beladen worden. Als je vindt dat mensen kennis moeten hebben van hoe een ahw moet worden beladen dan zou dit elke ahw moeten gelden. Het nu geldende gewichtscriterium is dan een slag in de lucht.

Voor de rijvaardigheid, zoals hoe je achteruit moet rijden op spiegels etc. zijn de afmetingen van een ahw primair de bepalende factor. Het is heel wat makkelijker achteruit rijden met een zware tandem asser dan een kleine caravan die het zicht ontneemt. Nu kunnen mensen nog steeds een forse caravan achter de auto koppelen zonder dat ze een meter achteruit kunnen rijden en / of niet begrijpen dat een scherpe bocht problemen oplevert.