Kromme regels

• Starsky79

Als je nu eerst eens goed leest voor je antwoord geeft!! Dan hoef je niet zo'n nutteloos bericht te plaatsen!.

Ik zal je vast het antwoord geven: Aan gezien ik mag rijden met 60 man en een bakwagen ben ik dus in het bezit van het B C en D rijbewijs Incl chauffeurs diploma's voor personevervoer en goederenvervoer.

Waarom zet ik B erbij? Als ik het niet had gedaan had jij waarschijnlijk geschreven dat ik zonder B geen C en D kan bezitten ;)

Gr.

• KlaasVaak

Dat weet ik niet. Is ook niet relevant.

Hij stelt : "En nog zo iets. Ik mag met 60 man in een bus op weg naar Spanje crossen en met een bakwagen heel europa door karren maar mag niet met een aanhanger achter mijn auto rijden……"

Je mag wel met een aanhanger achter je auto rijden, mits ….

Je mag ook met 60 man in een bus, mits …

Als je met 60 man in een bus wilt rijden is daar een apart rijbewijs voor met aparte regeltjes en examen.

Idem met grote aanhangers.

Kleine aanhangers of die die binnen bepaalde normen vallen mogen zonder extra rijbewijs.

• KlaasVaak

Dat klopt.

Echter hetgeen ik wilde stellen is:

Als je geen feeling hebt voor techniek en autorijden zullen bijzondere verrichtingen een probleem blijven.

Maar een te zware aanhanger is er in verschillende maten.

Wat men (de wetgever) heeft proberen te voorkomen is dat de aanhanger ‘er met de auto vandoor gaat’ waardoor de hele trein onbestuurbaar wordt.

Door de huidige wetgeving heeft men getracht te zekeren dat de auto de aanhanger kan trekken/remmen/sturen.

Feit blijft dat het op het handelen van de bestuurder aan blijft komen.

Voorts blijft het m.i. belachelijk dat iedereen met een B rijbewijs een aanhanger tot een zekere grootte/gewicht mag rijden, maar er geen minuut in de rijopleiding aan besteed wordt.

Zo ook met rijden in de nachtelijke uren.

In Duitsland, zo weet ik, moet men een x-aantal uren in de nacht gereden hebben, verplicht.

• Starsky79

Je hebt gelijk Klaasvaak. Ik heb het daar verkeerd gezet. Ik had moeten schrijven: "Ik mag niet met elke aanhanger achter mijn auto rijden" (tu) Dus je tekst hierboven kan ik je alleen maar gelijk geven.

Maar gezien de auto waar ik in rij mag ik er niet eens een bolderkar er achter hangen. :D

Het punt waar ik het even over had is het gewicht. Ik vind het raar dat ik wel, zoals ik al zei, met voertuigen zwaarder dan 3.5 ton de weg op mag. Maar dat ik daardoor niet de met een hangwagen mag rijden is voor mij vreemd. Dat het achteruit rijden met een aanhangwagen lastig klopt. Elk persoon met een rijbewijs kan vooruit rijden met een aanhanger. Dat is niet zo moeilijk. bochten wordt al een ander probleem. Daar vergeet men vaak even dat er een aanhanger achter zit.

Recht uit rijden met een bus of vrachtwagen is op zich niet moeilijk als je er maar feeling mee hebt. Bang moet je niet zijn in zo'n groot ding. En bochten rijden is toch even wat anders dan met een auto met aanhanger. Daar komt een hoop bij kijken. Letterlijk kijken.

Daarom heb ik het idee dat het E rijbewijs een apart rijbewijs is geworden om er extra geld aan te kunnen verdienen. En mijn idee wordt nog een extra gevoed omdat men vroeger bij het behalen van een B rijbewijs direct de stempel E erbij kregen. Waarom toen wel en nu niet?

• KlaasVaak

Toch kan ik het niet eens met je zijn vwb de aanhanger.

Je kan een behoorlijke aanhanger rijden mits je een behoorlijke :D auto rijdt.

En tot 750 kg TMM mag je die achter elke auto hangen.

De garantie is de constructie van de auto.

Daarboven zijn speciale eisen aan auto en bestuurder (bezit rijbewijs E) gesteld.

• pimbroerse

Ik maak me er al niet druk meer om…

Ik rij inmiddels vrolijk m'n rondjes met m'n nieuwe aanhanger !

http://www.vw3literlupoclub.com/Paderborn_04.jpg

• Jaylen

Thanks for the insight. It brngis light into the dark!