Wie voorrang?

• Lonneke

Binnen de bebouwde kom een doorgaande weg voor auto verkeer (ander verkeer is op deze rijbaan niet toegestaan). Dit is ook een voorrangsweg, aangeduid met het welbekende voorrangsbord (oranje met witte rand er omheen).

Nu is er op deze weg een zebrapad aanwezig. Geen verkeerslichten bij dit zebrapad, uitsluitend de strepen op de weg.

Mijn vraag nu: wie heeft er in deze nu eigenlijk wettelijk gezien voorrang?

Volgens mij heb je namelijk nu 2 tegenstrijdigheden. Gemotoriseerd verkeer rijdt op een voorrangsweg (dus voorrang op al het overige verkeer dat van links/rechts komt), maar voetganger heeft ook voorrang doordat deze kenbaar maakt op het zebrapad over te willen steken…

• Lans

In artikel 49 lid 2 van het RVV staat dat bestuurders voetgangers voor moeten laten gaan die een VOP (voetgangersoversteekplaats) of in de volksmond genoemd zebrapad, oversteken of aanstalte maken dit te doen. Er zijn maar 2 uitzonderingen op om dit niet te hoeven doen, als bestuurder van een voorrangsvoertuig of als de bestuurder deel uit maakt van een militaire colonne.

Voor de rest, ongeacht de indeling van de weg, gaan voetgangers bij een VOP voor. Als de bestuurder op de voorrangsweg de voetgangers niet voor had hoeven gaan had je ten eerste geen VOP gehad op een voorrangsweg en ten tweede was dat dan wel in de wet meegenomen als uitzondering.

Je kan het een beetje zien als dat jij op een voorrangsweg rijdt en er komt een ambulance aan van links. Normaliter heeft deze geen voorrang op jou. Heeft hij de toeters en de bellen aan, dan moet je hem wel voorlaten gaan. Basis is: je hebt voorrang, mits er een aanvullende wetgeving is, zoals in het geval van een VOP.

Groetjes, Lans

• Lonneke

Dank voor je antwoord Lans.

Het is me nu duidelijk

• KlaasVaak

1 opmerking nog: veel mensen noemen twee evenwijdige stippellijnen dwars over de weg ook wel eens een zebra.

Deze stippellijnen zijn alleen een hulpmiddel voor hen die de weg oversteken.

Ze dienen ervoor om op de juiste plek aan de overkant aan te komen en het betreft GEEN zebrapad (of de officiële naam: voetgangersoversteekplaats =VOP).

In Rotterdam (o.a. Schieweg) zijn veel VOP's vervangen door deze evenwijdige lijnen.

Vraag me niet wat de wegbeheerder hiermee voor ogen had.

• The Master (KMar)

Maar wat maakt een VOP nou een VOP? Een VOP is niet opgenomen in de definities van de RVV. Ook staat het ook niet vermeldt als teken op het wegdek. Nu heb je wel bord L2 van de bijlage 1 van de RVV. Maar die staat niet bij elke VOP…

Dus wordt een VOP pas een VOP als bord L2 er bij staat?

Stel bord L2 staat er niet bij! Hoe zit dat dan met bekeuren, voorrang verlenen ect?

• Lans

Dan heb je niet goed genoeg gezocht. ;) Een VOP wordt wel degelijk genoemd.

Een voetgangersoversteekplaats voldoet eerst aan dit criterium, wanneer wordt voldaan aan de gestelde eisen in de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens. Daarin is geregeld dat een zogenoemde zebra bestaat uit een dwars op de wegas aangebrachte markering met een breedte van ten minste 4 m, bestaande uit witte strepen met een breedte en een tussenliggende afstand van 0,4 tot 0,6 m.

Andere vormen van belijning of kanalisatiestrepen bieden uiteraard niet de ‘zebra-bescherming’.

Bij een voetgangersoversteekplaats wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 van bijlage 1 van het RVV 1990 geplaatst.

En dat laatste kan wel eens de reden zijn waarom je stelt dat je er niet altijd bord L2 bij ziet staan.

groetjes Lans

• Bob406

Er is nog een glasheldere uitleg voor hoor. Voorrang hebben/nemen/geven geldt alleen voor bestuurders onderling. Een voetganger is géén bestuurder en heeft dus geen

voorrang. Op een vop heeft een voetganger ten alle tijde recht op vrije doorgang ! Dus altijd stoppen en vrije doorgang geven !! Op elke andere plek oversteken betekent dat de oversteker moet wachten totdat er geen verkeer is. Wanneer er dan toch verkeer nadert op het moment dat de oversteker al op de weg RECHT oversteekt dan dient de bestuurder de oversteker vrije doorgang te geven.

• KlaasVaak

volgens mij stond dat al in het antwoord van Lans van 28-5

• Peter R

Hallo,

ik ben een tijd geleden in de wagenstraat in den haag, één richtingsverkeer, terug gestuurd door een aankomende politie auto ik moest acheruitrijden de agent achter het stuur vertelde dat ze een ontheffing hadden, is dit een leugen of is dit echt zo

peter

• KlaasVaak

Of jij dit liegt of niet weet ik niet.

De politie heeft vrijstelling van het RVV90 voor de uitvoering van de opgegeven taak.

Dus als zij voor een melding tegen de richting in willen dan mag dat.

Ook zonder zwaailichten en sirene, want die staan los van de vrijstelling.

En aanwijzingen gaan boven verkeerstekens en -regels, dus die heb je op te volgen.

Zwaailichten en sirene maken van een politievoertuig (herkenbaar EN onherkenbaar) een voorrangsvoertuig.

Niet meer en niet minder.